Is 'groen' nu echt wel zo groen?
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5753
Wo Mei 25, 2022 2:45 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
redone schreef:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vn-waarschuwt-voor-jarenlange-voedselcrisis-enorme-hongersnood-dreigt

Ik denk Nicolaas dat we ons hier meer zorgen over moeten maken!

Lijkt mij ook! Hongersnood leek altijd een ver van mijn bed gedoe, helaas krijgen wij er ook mee te maken.

In dit topic is ook geboortebeperking, klimaatverandering aan bod gekomen. Aparte topic is m.i. onnodig.

Maar niet de oorlog van Poetin Trudie, en daar zijn de nakende graantekorten voornamelijk aan te wijten

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 2:49 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
redone schreef:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vn-waarschuwt-voor-jarenlange-voedselcrisis-enorme-hongersnood-dreigt

Ik denk Nicolaas dat we ons hier meer zorgen over moeten maken!

Dat lijkt mij inderdaad veel belangrijker dan dat we ons hier druk lopen te maken over een of ander "zeldzaam", beter gezegd verdwaald, plantje dat dreigt dood te gaan.

Voor mensen die van de honger creperen, lijkt mij dat maar een luxe probleem...

Waar wordt in dit topic gewag gemaakt van een zeldzaam plantje dat dreigt te verdwijnen?

Mijn laatste gister aangevulde reactie gaat over de decimering van insekten in Europa plus een toename van 50% van het gebruik van (ook voor ons levensgevaarlijke) pesticiden wat die decimering nog eens ernstig zal bespoedigen.
Hoe denk je dat wij er economisch en qua gezondheid voor zullen staan in een land zonder insekten?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mei 25, 2022 2:50 pm Reageer met quote

redone schreef:
Ik verlegen????
Ik zal het je uitleggen, ik heb diverse malen op een topic gereageerd na een reactie van Bart dat over een Kantelpunt ging over ontbossing, droogte etc. toevallig ging het over droogte in ons landje dat uitgebreid in de krant stond.
Wij komen heel veel in de natuur, zien de beken en vennen uitdrogen, als ik dan geen reactie terug krijg na een paar dagen, verwijder ik mijn reacties, dus een serieuze reactie van mijn kant laat ik meestal achterwege.
Ik lees veel op het forum en denk er soms het mijne van Laughing

Droogte wordt door de boeren bewerkstelligd. Die willen de mest kunnen uitrijden op droge akkergrond. En daar wordt volkomen kunstmatig een veel te laag grondwaterpeil voor aangehouden.
Dit hoort heel zeker wel bij dit topic. Dank Redone

Een excerpt van een artikel uit de Gelderlander van enkele dagen geleden

Quote:
Paolo Laconi 21-05-22, 08:05

We leven in een nat land, maar hebben tóch extreme droogte: hoe kan dat? ‘De oplossing is pijnlijk voor boeren’
Nederland is een van de grootste delta’s van Europa en dagelijks stromen er miljarden liters rivierwater ons land binnen. Hoe kan het dat we dan tóch al jaren een extreem droogteprobleem hebben? Ecohydroloog Flip Witte, dé ‘droogteprofessor’ van Nederland, weet het antwoord. ,,Boeren klagen over droogte, maar zijn zelf de grootste boosdoener.”

,,Door de extreem droge zomers van de afgelopen vier jaar is er veel meer aandacht gekomen”, vertelt Witte, die in het Gelderse Oosterbeek woont. ,,Dat is mooi, maar de verdroging van Nederland is niet iets nieuws, die is al decennia aan de gang. Ons land is de laatste vijftig jaar beetje bij beetje aan het verdrogen en tegenwoordig zien we steeds duidelijker de schadelijke gevolgen.”

,,In de natuur zijn die evident. Als gevolg van de veel lagere grondwaterstand, droogt de bodem uit. Organische stof wordt afgebroken, stikstof komt vrij en de bodem verzuurt. Daar profiteren snelle groeiers van, zoals grassen en brandnetels, maar bijzondere plantjes als orchideeën, klokjesgentiaan en moeraskartelblad redden het niet. Het gevolg is dat soortenrijke vegetaties verdwijnen en er een monotoon landschap overblijft.
Ook drooggevallen beken, vennen en sloten ondervinden veel schade. Beschermde soorten, zoals de elrits, rivierdonderpad en beekprik leggen het loodje, net als talloze libellen, vlinders, amfibieën en kuikens van weidevogels. Je ziet het ook aan bomen die massaal doodgaan, zoals sparren en eiken. Dat alles zorgt voor een verdere teloorgang van de biodiversiteit.”

Beregening is voor veel boeren noodzakelijk in droge perioden.

(...)(...)(...)
De lage grondwaterstand zorgt ook voor schade aan huizen en gebouwen in klei- en veengebieden. Die verzakken en krijgen scheuren. Mensen hebben soms voor tonnen schade aan hun woning, maar kunnen die nergens verhalen. Ingenieursbureau Sweco heeft uitgerekend dat we de komende dertig jaar 80 miljard euro kwijt zijn aan verzakkende huizen als gevolg van te lage waterpeilen.
Een enorm bedrag. En dan hebben we het nog niet eens over schade aan infrastructuur en cultureel erfgoed. Uiteraard heeft ook de landbouw veel last van de droogte. Oogsten mislukken, opbrengsten vallen tegen en boeren moeten veel investeren in beregeningsinstallaties.”
De landbouw houdt niet van natte voeten. Aan het eind van de winter zitten de gierkelders vol en willen boeren het land op om de mest uit te rijden.

,,Nederland verdroogt doordat het grondwaterpeil steeds lager wordt. Dat komt door de winning van grondwater voor industrie en drinkwater, maar bovenal door de landbouw. Ons landschap is na de Tweede Wereldoorlog in sneltreinvaart door menselijk toedoen ontwaterd en leeggepompt. Het Nederlandse waterbeheer is hoofdzakelijk afgestemd op de landbouw, ook nu nog.”

,,De ontwatering van Nederland gebeurt al sinds mensenheugenis, maar vond na de Tweede Wereldoorlog op een schaal plaats die nooit eerder in de geschiedenis is vertoond. Na de oorlog was alles erop gericht om honger en armoede te voorkomen. Het waterbeheer werd afgestemd op het maximaliseren van de gewasproductie. Water moest zo snel mogelijk van het land worden afgevoerd.
Gronden werden via diepe sloten en drainagebuizen ontwaterd, meanderende beken werden rechtgetrokken om het water sneller weg te krijgen. Ontwateren was het adagium in die tijd en zo is ons landschap ook nu nog ingericht.”

(...)(...)(...)
Deze aanpak heeft in uw ogen een keerzijde, welke?
,,Door het waterbeheer in dienst te stellen van de landbouw, zijn andere belangen, zoals die van de natuur, uit het oog verloren. Ook is er onvoldoende rekening gehouden met de nadelige gevolgen in de zomer, want door de betere ontwatering treedt er in de landbouw ’s zomers vaker droogteschade op.
We zien nu dus de paradoxale situatie dat water in het vroege voorjaar snel wordt afgevoerd om boeren te plezieren, terwijl diezelfde boeren een paar maanden later hun land massaal beregenen met grond- en oppervlaktewater. Het gevolg is dat het grondwaterpeil nog verder daalt.”

(...)(...)(...)
De ontwatering ten faveure van de landbouw en de beregening uit grondwater door boeren is enorm uit de klauwen gelopen. Dat zal drastisch teruggedrongen moeten worden om de natuur te beschermen.”
Het is toch helemaal niet bekend hoeveel water boeren gebruiken met beregenen?
,,Daar is inderdaad slecht toezicht op. Waterschappen moeten registreren hoeveel beregeningsputten er zijn, maar dat systeem voldoet niet.
Maar dat het om grote hoeveelheden gaat, is wel duidelijk. Er is onderzoek gedaan naar het waterverbruik van boeren in Noord-Brabant, daaruit bleek dat zij in de drie zomermaanden van 2018 ruim anderhalf keer zoveel grondwater onttrokken dan drinkwaterbedrijven. En juist in droge periodes is dat extra schadelijk.”

(...)(...)(...)
Ons huidige landbouwsysteem is failliet.
Het is treurig om te zien hoeveel schade dat aanricht. De 25 miljard euro die het kabinet zonder onderbouwde visie besteedt om het stikstofprobleem op te lossen, kan het beter gebruiken om de landbouw om te vormen. Van een intensieve variant naar een extensieve. Boeren moeten geholpen worden, ook financieel, om die transitie te maken.”

Gelderlander

Aan iedereen: meent iemand dat er belangrijker zaken aan de orde zijn dan dewelke in dit topic alleen relevant zijn, start daar dan een topic over en sla dit topic met zo je vindt minder belangrijke kwesties dan gewoon over. Is wel logisch toch?

Roman Kent

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2133
Wo Mei 25, 2022 3:09 pm Reageer met quote

redone schreef:
Ik verlegen????
Ik zal het je uitleggen, ik heb diverse malen op een topic gereageerd na een reactie van Bart dat over een Kantelpunt ging over ontbossing, droogte etc. toevallig ging het over droogte in ons landje dat uitgebreid in de krant stond.
Wij komen heel veel in de natuur, zien de beken en vennen uitdrogen, als ik dan geen reactie terug krijg na een paar dagen, verwijder ik mijn reacties, dus een serieuze reactie van mijn kant laat ik meestal achterwege.
Ik lees veel op het forum en denk er soms het mijne van Laughing

Ria, dat vind ik heel jammer, als je je reacties daarom weghaalt.
Ik reageer niet altijd, maar dat wil niet zeggen dat ik je reacties niet waardeer. Vaak lees ik die reacties en waardeer ik ze als een aanvulling.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 666
Wo Mei 25, 2022 3:26 pm Reageer met quote

@ Nicolaas

Droogte wordt door de boeren bewerkstelligd. Die willen de mest kunnen uitrijden op droge akkergrond. En daar wordt volkomen kunstmatig een veel te laag grondwaterpeil voor aangehouden.

Dit gaat niet voor alle boeren op , het hangt er maar net vanaf op wat voor grondsoort je het boerenbedrijf hebt .

Het hangt af van het soort mest of men droog of iets vochtige grond wil voor uitrijden mest .
Het grondwater peil is nergens het zelfde , dus als men in Brabant water tekort komt , wil dat niet zeggen dat dit dan ook het geval is in heel Nederland .

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29465
Wo Mei 25, 2022 7:23 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Waar wordt in dit topic gewag gemaakt van een zeldzaam plantje dat dreigt te verdwijnen?

Mijn laatste gister aangevulde reactie gaat over de decimering van insekten in Europa plus een toename van 50% van het gebruik van (ook voor ons levensgevaarlijke) pesticiden wat die decimering nog eens ernstig zal bespoedigen.
Hoe denk je dat wij er economisch en qua gezondheid voor zullen staan in een land zonder insekten?

Niet zozeer door jou persoonlijk, maar het is wel een algemene tendens aan het worden. Ik weet uiteraard ook niet hoeveel insecten er precies nodig zijn. Maar ik ben er heilig van overtuigt dat die insecten zich prima vermenigvuldigen en dat een land nooit zonder insecten zal komen te zitten.

Over pesticiden kun je redetwisten. Het mooiste zou zijn als die niet nodig waren. Maar als een verbod op alle bestrijdingsmiddelen zou leiden tot een vermindering van de voedselopbrengst, terwijl er nu al een tekort is, vraag ik mij toch wel af of je dán op de goede weg bent.

Faber quisque fortunae suae

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 666
Wo Mei 25, 2022 8:13 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Over pesticiden kun je redetwisten. Het mooiste zou zijn als die niet nodig waren. Maar als een verbod op alle bestrijdingsmiddelen zou leiden tot een vermindering van de voedselopbrengst, terwijl er nu al een tekort is, vraag ik mij toch wel af of je dán op de goede weg bent.

Gelukkig worden er in de land en tuinbouw steeds meer biologische bestrijdingsmiddelen ingezet en .... met succes .

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5410
Wo Mei 25, 2022 10:08 pm Reageer met quote

Nvt.

Mijn mening vorm ik zelf!

Laatst aangepast door redone op Za Mei 28, 2022 6:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5410
Wo Mei 25, 2022 10:10 pm Reageer met quote

Nvt.

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Plaats reactie