Langdurige zorg dreigt vast te lopen
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Do Mei 19, 2022 2:28 pm Reageer met quote

Quote:
De langdurige zorg dreigt volledig vast te lopen als de sector de hulp van naasten en vrijwilligers niet snel en structureel omarmt. Daarvoor waarschuwt de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving in het advies Anders leven en zorgen dat deze donderdag verschijnt.

De raad suggereert de invoering van een wettelijke zorgplicht, waarmee mensen gedwongen kunnen worden voor hun ouders te zorgen of voor deze zorg te betalen, zoals in Duitsland al gebeurt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/19/zorg-moet-hulp-familie-omarmen-a4124896

Een groot probleem.
Ben tegen een wettelijke zorg of betaalplicht, dat geeft ongelijkheid.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Do Mei 19, 2022 2:36 pm Reageer met quote

Dit is zeker een enorm probleem. Wat zou jij als oplossing het liefst zien, Dagmar?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Do Mei 19, 2022 9:32 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Dit is zeker een enorm probleem. Wat zou jij als oplossing het liefst zien, Dagmar?

Ik weet ook geen oplossing, althans niet op korte termijn.
Voor de toekomst zou ik zeggen dat de zorg veel aantrekkelijker moet worden om in te werken, dus maak salarissen aantrekkelijk (kost wel veel geld dat ergens vandaan moet komen) de werkdruk omlaag etc.

Op korte termijn weet ik het echt niet, wat ik wel zie is dat ik denk dat het probleem de komende jaren nog veel erger zal worden, er werken in verhouding best veel wat "oudere" werknemers (zoals ik Very Happy ) in de zorg en die gaan de komende jaren allemaal met pensioen en zoveel instroom is er bij lange na niet om dit op te vangen.

Vrijwilligers en mantelzorgers kunnen dit ook niet voor een deel opvangen, daar zijn er ook al veel te weinig van.

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 527
Do Mei 19, 2022 11:53 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Trudie. schreef:

Ik weet ook geen oplossing, althans niet op korte termijn.
Voor de toekomst zou ik zeggen dat de zorg veel aantrekkelijker moet worden om in te werken, dus maak salarissen aantrekkelijk (kost wel veel geld dat ergens vandaan moet komen) de werkdruk omlaag etc.

Op korte termijn weet ik het echt niet, wat ik wel zie is dat ik denk dat het probleem de komende jaren nog veel erger zal worden, er werken in verhouding best veel wat "oudere" werknemers (zoals ik Very Happy ) in de zorg en die gaan de komende jaren allemaal met pensioen en zoveel instroom is er bij lange na niet om dit op te vangen.

Vrijwilligers en mantelzorgers kunnen dit ook niet voor een deel opvangen, daar zijn er ook al veel te weinig van.

We wisten met z'n allen al jaren geleden dat er heel veel vergrijzing aan zat te komen.
Daar heeft de politiek niets mee gedaan. Je weet als mensen ouder worden ze meer hulp nodig hebben, meer mensen in het ziekenhuis komen, bejaardentehuizen zijn er vrijwel niet meer, maar dit moet allemaal wel opgevangen worden.
Je kan niet van kinderen verwachten die veelal alle twee werken, ook nog eens de volledige zorg voor hun ouders op zich te nemen. Hoe krijg je mensen burn out.
Hier had jaren geleden al wat aan moeten gebeuren, maar zoals met veel dingen in de politiek lopen ze achter de feiten aan.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie