De verpletterende druk van het moederschap
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1240
Wo Mei 11, 2022 12:59 pm Reageer met quote

De verpletterende druk van het moederschap zit meestal tussen de oren.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3712
Wo Mei 11, 2022 2:48 pm Reageer met quote

Wat ik vooral begreep uit het artikel is dat die moeders vooral het gevoel hebben een stuk hun van identiteit te verliezen, dat vrouw zijn, partner zijn etc. zijn allemaal heel erg overvleugeld wordt door het moederschap en dat ze het daar erg moeilijk mee hebben, dus niet zozeer de sociale druk, al zal dat zeker ook meespelen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Wo Mei 11, 2022 3:32 pm Reageer met quote

Dat kan ik me goed voorstellen Dagmar, "dat vrouw zijn, partner zijn etc. zijn allemaal heel erg overvleugeld wordt door het moederschap" zoals je zegt. En daarbij zal ook nog een geďnternaliseerd beeld bijkomen van wat de buitenwereld van jou verwacht, wanneer je moeder bent geworden. een beeld dat je opgedaan hebt tijdens je opvoeding, op school enz. : Moeders horen zich ook als moeders te gedragen. En dan 'hoor' je zéker niet je negatieve gevoelens die bij het moederschap zullen komen kijken te ventileren. Je moet een 'gelukkige' moeder zijn, die altijd en eeuwig dol is op haar kind, en voor wie het moederschap het 'mooiste is wat haar ooit is overkomen', als je tenminste een geslaagd mens en dus, wanneer je eenmaal moeder geworden bent, 'een goede moeder' wilt zijn in de ogen van de ander, en die van jezelf. Dat zal altijd wel een beetje samengaan denk ik.

Mannen die vader geworden zijn identificeren zich een stuk minder met die rol en die status

Overigens kan het ook omgekeerd werken, jonge meisjes die absoluut niet weten wat ze met hun leven aan moeten kunnen aan het moederschap juist tot hun grote voldoening heel hun identiteit en status ontlenen. Het maakt hen tot iemand en geeft hen een bestaansreden. Daar lijkt het tenminste wel eens op in de serie 'Tienermoeders'.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Mei 11, 2022 3:41 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Dat kan ik me goed voorstellen Dagmar, "dat vrouw zijn, partner zijn etc. zijn allemaal heel erg overvleugeld wordt door het moederschap" zoals je zegt. En daarbij zal ook nog een geďnternaliseerd beeld bijkomen van wat de buitenwereld van jou verwacht, wanneer je moeder bent geworden. een beeld dat je opgedaan hebt tijdens je opvoeding, op school enz. : Moeders horen zich ook als moeders te gedragen. En dan 'hoor' je zéker niet je negatieve gevoelens die bij het moederschap zullen komen kijken te ventileren. Je moet een 'gelukkige' moeder zijn, die altijd en eeuwig dol is op haar kind, en voor wie het moederschap het 'mooiste is wat haar ooit is overkomen', als je tenminste een geslaagd mens en dus 'een goede moeder' wilt zijn in de ogen van de ander, en die van jezelf. Dat zal altijd wel een beetje samengaan denk ik.

Mannen die vader geworden zijn identificeren zich een stuk minder met die rol en die status

Ja, ik denk ook dat dat samen gaat.
En ik denk dat vrouwen zoals je zegt die negatieve gevoelens over het moederschap uiten, op veel kritiek kunnen rekenen, dus in dat opzicht vind ik ze heel dapper.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Mei 11, 2022 3:43 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Overigens kan het ook omgekeerd werken, jonge meisjes die absoluut niet weten wat ze met hun leven aan moeten kunnen aan het moederschap juist tot hun grote voldoening heel hun identiteit en status ontlenen. Het maakt hen tot iemand en geeft hen een bestaansreden. Daar lijkt het tenminste wel eens op in de serie 'Tienermoeders'.

Ik ken de serie niet, maar het zou inderdaad ook omgekeerd kunnen werken.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5593
Wo Mei 11, 2022 3:54 pm Reageer met quote

Ik heb medelijden met de kinderen, niet met de moeders, de moeders konden de keuze maken en de kinderen niet.

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Mei 11, 2022 4:00 pm Reageer met quote

redone schreef:
Ik heb medelijden met de kinderen, niet met de moeders, de moeders konden de keuze maken en de kinderen niet.

Het zijn toch geen ontaarde moeders, die niet van hun kinderen houden?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29622
Wo Mei 11, 2022 4:08 pm Reageer met quote

Ik vraag mij wel eens af of de mensen zich niet veel te veel laten leiden door wat ze op de reclames op televisie laten zien Of op het internet. Allemaal plaatjes van jonge mooie moeders met ideale kinderen in mooie huizen die fluitend een gezin runnen. Die perfecte moeders en ideale echtgenotes zijn. En dat willen kennelijk allemaal naspelen.

Kortom, het ideale leven.

Zouden onze moeders ook zo krampachtig geleefd hebben?
Ik heb thuis nooit de indruk gehad. Ook niet nadat er nog drie zussen bijkwamen.

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Wo Mei 11, 2022 4:19 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
redone schreef:

Niet per se uiteraard. Het verbaast me enorm dat je deze serie niet kent Dagmar, leek me erg in de lijn van jouw belangstelling te liggen.
Enfin het gaat in die afleveringen wel steeds over tieners die hun leven nog totaal niet op orde hebben en die zich (moeten, willen...) voorbereiden op het moeder,-/vaderschap. Vaak alleen moederschap. Ze worden daarbij geholpen door, ja schrik niet...BN-ers (die het vaak wel erg goed aanpakken meen ik. Wel ALTIJD vrouwelijke BN-ers overigens)

ivm leesbaarheid

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Wo Mei 11, 2022 4:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5551
Wo Mei 11, 2022 4:22 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
redone schreef:

Nee ik heb niet de indruk dat die kinderen iets tekort komen. En al hebben de vrouwen gekozen voor het moederschap, dan nog kan het tegenvallen. Je weet toch nooit hoe iets uitpakt? Er zijn wel meer keuzes die je maakt en die tegenvallen. Je baan, je nieuwe huis, je partner... Niet alles is te voorzien. Overigens denk ik dat die moeders niet om medelijden vragen, maar om begrip.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

redone

Superlid
Superlid
Wo Mei 11, 2022 7:53 pm Reageer met quote

"Keuzes die je maakt en tegenvallen" dat vind ik net zo klinken als " pakje gekocht en het valt tegen, maar helaas de bon ben ik kwijt"

En nee, het zijn geen ontaarde moeders, iedere moeder houdt van haar kind, zelfs in de dierenwereld, of de kinderen iets te kort komen dat kan niemand bepalen.
Ik zou niet willen dat mijn kind las hoe ik alles beleefd zou hebben!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5551
Wo Mei 11, 2022 8:10 pm Reageer met quote

redone schreef:
"Keuzes die je maakt en tegenvallen" dat vind ik net zo klinken als " pakje gekocht en het valt tegen, maar helaas de bon ben ik kwijt"

En nee, het zijn geen ontaarde moeders, iedere moeder houdt van haar kind, zelfs in de dierenwereld, of de kinderen iets te kort komen dat kan niemand bepalen.
Ik zou niet willen dat mijn kind las hoe ik alles beleefd zou hebben!

Dat begrijp ik wel. Een kind moet in ieder geval de zekerheid hebben dat er bovenal en onvoorwaardelijk van hem wordt gehouden. Het teleurgesteld zijn in het moederschap moet gescheiden worden van het teleurgesteld zijn in het kind. Dat moet helder zijn. Bedoel je dat?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

redone

Superlid
Superlid
Wo Mei 11, 2022 8:48 pm Reageer met quote

Ja ongeveer wel, het draait me te veel om moeders die nu toch een redelijk leuk vrij leven nog hebben, ze wilden te veel, eigenlijk pasten er geen kinderen in, en met die kinderen heb ik medelijden!

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Mei 12, 2022 12:41 pm Reageer met quote

redone schreef:
Ja ongeveer wel, het draait me te veel om moeders die nu toch een redelijk leuk vrij leven nog hebben, ze wilden te veel, eigenlijk pasten er geen kinderen in, en met die kinderen heb ik medelijden!

Daar gaat het nu toch net om?
De afkeuring dat als je eerlijk durft toe te geven dat als het moederschap je tegenvalt dat je dan meteen wordt ingedeeld als dat je je kinderen daar mee tekort doet of medelijden met die kinderen moet hebben?
Terwijl die moeders net zoveel van hun kinderen houden als bij moeders die het niet tegen valt.
Waarom er vanuit gaan dat die kinderen tekort komen of dat je daar medelijden mee moet hebben?

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie