Stop met aantrekken arbeidsmigranten
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

Bent u het eens met wat Rits de Boer stelt?
Ja
80%
 80%  [ 4 ]
Nee
20%
 20%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 5

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 654
Za Mei 07, 2022 11:21 am Reageer met quote

De baten van arbeidsmigratie komen vooral terecht bij werkgevers en uitzendbureaus, terwijl de kosten bij de samenleving liggen. Dat stelt inspecteur-generaal Rits de Boer in het jaarverslag van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

In de strijd om malafide werkgevers aan te pakken en arbeidsuitbuiting te voorkomen, is het soms ‘dweilen met de kraan open’. Vooral arbeidsmigranten zijn kwetsbaar en durven misstanden niet aan te kaarten, bang om werk en woning te verliezen.
https://www.ad.nl/politiek/inspectie-stop-met-aantrekken-arbeidsmigranten~a26fb464/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29909
Za Mei 07, 2022 11:35 am Reageer met quote

Natuurlijk ben ik het daar mee eens. Daar had zelfs nooit aan begonnen moeten worden. Het is een onzinverhaal dat de daarmee het arbeidsprobleem zou kunnen oplossen. Want meer mensen binnenhalen betekent ook dat er weer meer werk ontstaat. Immers, die bijgekomen personen hebben ook weer producten en diensten nodig. En dus blijft er een tekort aan werknemers.

Er is een woningtekort. Er is ruimtegebrek. Een stikstofprobleem. Niet genoeg ruimte voor de natuur. de mensen zitten veel te dicht op elkaar in veel te kleine woningen...

Wanneer gaat men eens beseffen dat eeuwigdurende groei in een ruimte die niet meegroeit, uiteindelijk tot verstikking en dood zal leiden...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Za Mei 07, 2022 11:51 am Reageer met quote

Ik ben totaal niet thuis in deze problematiek, maar er zijn dus 400.000 vacatures, en die moeten wel opgevuld worden willen we de economie hier nog een beetje overeind kunnen houden. Stoppen met arbeidsmigratie lijkt dus onmogelijk, maar je zou wel heel goed iets aan de nu daarbij veelvoorkomende uitbuitingspraktijken kunnen doen misschien? Deze migranten zullen het hier trouwens sowieso al beter hebben onder die vaak zeer slechte omstandigheden en arbeidsvoorwaarden dan in hun eigen land het geval zal zijn, anders kwamen ze niet is het wel?
Maar dat neemt uiteraard niet weg dat er geen verschillende criteria mogen bestaan voor arbeiders van buiten

https://www.nu.nl/economie/6197326/personeelstekort-nog-nooit-zo-groot-ruim-400000-vacatures.html

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5884
Za Mei 07, 2022 11:57 am Reageer met quote

En welke oplossing moet er dan komen voor de steeds grotere tekorten op de arbeidsmarkt?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

lucia51

Stamgast
Stamgast
Za Mei 07, 2022 12:20 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
En welke oplossing moet er dan komen voor de steeds grotere tekorten op de arbeidsmarkt?

Zie je dat als enige oplossing voor de tekorten?

Ik niet. Ik denk aan betere arbeidsvoorwaarden en hogere inkomens voor bepaalde beroepsgroepen. Het aantrekkelijk maken bij jeugd voor bepaalde opleidingen en de mogelijkheid te geven die te volgen.
Stimuleer jongeren voor beroepskeuze waar echt tekort aan is. O.a. de bouw, zorg voor een gedegen opleiding.
Denk aan statushouders aan het werk en Nederland heeft ook nog een percentage werklozen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 07, 2022 7:14 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

In eerste instantie kan men aan verregaande automatisering en robotisering kunnen denken. Een hogere efficiëntie en meer standaardisering.

Zaken die echt enkel door mensen gedaan moeten worden zul je beter moeten honoreren.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 197
Zo Mei 08, 2022 12:11 am Reageer met quote

Trudie. schreef:

Ik denk aan betere arbeidsvoorwaarden en hogere inkomens voor bepaalde beroepsgroepen. Het aantrekkelijk maken bij jeugd voor bepaalde opleidingen en de mogelijkheid te geven die te volgen.
Stimuleer jongeren voor beroepskeuze waar echt tekort aan is. O.a. de bouw, zorg voor een gedegen opleiding.
Denk aan statushouders aan het werk en Nederland heeft ook nog een percentage werklozen.

En denk bijvoorbeeld ook aan arbeidsmigranten uit -de EU- Spanje, dat land ligt 'om de hoek' . Nodig Spaanse langdurig werklozen uit als je ze een dak boven het hoofd kunt bieden en een net salaris.
Momenteel telt Spanje meer dan 3 miljoen werklozen, waarvan ongeveer 500.000 jongeren. (bron Eurostat)

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 08, 2022 10:42 am Reageer met quote

In Nederland zijn ook nog zo'n 337.000 werklozen. Zet die eerst maar eens aan het werk.

Maar los daarvan, zou het dan niet veel beter zijn om dat werk uit te besteden aan bijvoorbeeld Spanje? Dan zorg je daar voor werk en dus inkomen. De mensen kunnen daar blijven wonen en hier wordt het huizentekort en ruimtegebrek niet nóg ernstiger.

En je ontwricht daarmee niet een land door het werkzame deel van de bevolking weg te trekken en Spanje zelf met de ouderen en de kanslozen te laten zitten. Want dat komt een land nu eenmaal ook niet ten goede.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1444
Ma Mei 09, 2022 5:50 pm Reageer met quote

hoogopgeleide buitenlanders (doktoren, ingenieurs, tandartsen, medici, verpleegkundigen enz) zijn altijd welkom. Voor laag opgeleide buitenlanders en buitenlandse werkelozen is hier ook weinig toekomst, die hebben we zelf al genoeg. Ik zeg het wat cru maar zo is het wel.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Ma Mei 09, 2022 7:45 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
In Nederland zijn ook nog zo'n 337.000 werklozen. Zet die eerst maar eens aan het werk.
Ik kom een iets lager getal tegen maar globaal zitten we allebei wel in dezelfde richting. Wat je wel moet doen is onderscheid maken tussen kortdurende en langdurige werkloosheid. Het is een heel normaal verschijnsel dat bij faillissementen en aflopen van contracten werknemers op zoek zijn naar iets anders. Ja, dan zijn ze even werkloos. Dat is mij ook tweemaal overkomen, hoewel dat in een van de gevallen wat langduriger was. Als je geïnteresseerd ben vertel ik je daar graag wat meer over. Ga je uit van langdurig werklozen, dan kom je op 45.000 WW-uitkeringsgerechtigden, veelal laaggeschoolden. Als percentage van de totale beroepsbevolking lig ik van zo'n getal op zich heus niet wakker. Ik heb even geen zin om te rekenen maar ik schat dat je uitkomt op niet meer dan een half procent of iets dergelijks. Wel ben ik meteen met je eens dat langdurige werkloosheid zoveel mogelijk voorkomen moet worden omdat de kans op een baan met het verstrijken van de tijd verschrompelt. Maar dat arbeidsmigranten dramatisch veel banen van ons af zouden pakken is een fabel.
Quote:
Maar los daarvan, zou het dan niet veel beter zijn om dat werk uit te besteden aan bijvoorbeeld Spanje? Dan zorg je daar voor werk en dus inkomen. De mensen kunnen daar blijven wonen en hier wordt het huizentekort en ruimtegebrek niet nóg ernstiger.
De explosieve groei van de EU in de afgelopen halve eeuw heeft natuurlijk alles te maken met het heilige geloof in de markt die alle problemen wel zou oplossen. Marktwerking werkt alleen als er sprake is van een min of meer gelijkwaardige situatie. Laat je relatief rijke en relatief arme landen het met elkaar uitvechten dan werk je dit soort excessen in de hand, een exodus van vaklieden uit die arme landen naar waar ze meer kunnen verdienen. Zonder ingrijpen stroomt geld van arm naar rijk.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Ma Mei 09, 2022 7:50 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 09, 2022 7:47 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
hoogopgeleide buitenlanders (doktoren, ingenieurs, tandartsen, medici, verpleegkundigen enz) zijn altijd welkom. Voor laag opgeleide buitenlanders en buitenlandse werkelozen is hier ook weinig toekomst, die hebben we zelf al genoeg. Ik zeg het wat cru maar zo is het wel.

Laat die hoogopgeleide buitenlanders in hun eigen land aan het werk. Ze zijn daar hard nodig.

Ik ben helemaal niet voor het aantrekken van arbeidsmigranten. Ga eerst maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn in Nederland. Ik heb al eerder voorbeelden genoemd.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1444
Ma Mei 09, 2022 10:48 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Ron1.1 schreef:

Laat die hoogopgeleide buitenlanders in hun eigen land aan het werk. Ze zijn daar hard nodig.

Ik ben helemaal niet voor het aantrekken van arbeidsmigranten. Ga eerst maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn in Nederland. Ik heb al eerder voorbeelden genoemd.

Alleen arbeidsmigranten voor een bepaalde tijd en geen gezinnen die nakomen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mei 10, 2022 10:50 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
...De explosieve groei van de EU in de afgelopen halve eeuw heeft natuurlijk alles te maken met het heilige geloof in de markt die alle problemen wel zou oplossen. Marktwerking werkt alleen als er sprake is van een min of meer gelijkwaardige situatie. Laat je relatief rijke en relatief arme landen het met elkaar uitvechten dan werk je dit soort excessen in de hand, een exodus van vaklieden uit die arme landen naar waar ze meer kunnen verdienen. Zonder ingrijpen stroomt geld van arm naar rijk.

Daarom ben ik er ook een groot voorstander van dat alle lonen en prijzen voor heel Europa zoveel mogelijk gelijkgetrokken worden. Dan loont het niet meer om 'arbeidsmigrant' te zijn. En zijn die volksverhuizingen ook niet meer nodig.

Dat buitenlanders hier 'banen afpakken' ben ik ook niet zo bang voor. Maar wel dat ze hier ook allemaal ook willen blijven wonen en hun familie willen meebrengen. En gezien het enorme woningprobleem kun je dat maar beter niet hebben.

Het zou beter zijn om een soort werkvergunning voor hooguit een half jaar uit te geven. Dat kan dan verlengd worden als het wenselijk is en ingetrokken worden als het werk niet langer meer nodig is. En dat houdt dus in dat de persoon weer terug naar het land van herkomst moet.

Het moet dus geen automatische immigratie inhouden.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie