Over Testen
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1955
Wo Dec 01, 2021 3:17 am Reageer met quote

In het verloop van de corona pandemie heb ik zelf 2 keer een PCR test gedaan bij een testlocatie van de GGD.
En ook 2 keer een zelftest gedaan.
Alle testen overigens negatief.
De laatste zelftest was minder dan een week geleden.
Ik heb nog voor 3 zelftesten in de koelkast liggen.

Hebben sommigen van jullie ook ervaring met testen?

In de regio waar ik woon (regio Utrecht) zijn op het ogenblik enorme wachtrijen voor het testen bij de testlocaties van de GGD. Het is enorm druk.

Quote:
Uren wachten voor coronatest in Utrecht door zieke GGD-medewerkers: 'Kom niet naar de vrije inloop'

29 november, 12:59

UTRECHT - De wachttijden voor een coronatest bij de GGD zijn in onze regio vandaag flink opgelopen. Wachtenden in de rij bij de Jaarbeurs hadden het over twee uur in de rij staan maandagmiddag. Bij de GGD erkennen ze de problemen, die volgens hen onder meer te maken hadden met uitval door ziekte. "Kom vooral niet naar de vrij inloop nu, probeer het later als we op de socials aangeven dat de rust is wedergekeerd", meldde een woordvoerder tegen RTV Utrecht. >>>>
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3234884/uren-wachten-voor-coronatest-in-utrecht-door-zieke-ggd-medewerkers-kom-niet-naar-de-vrije-inloop

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 392 ppm, nu: 417 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28834
Wo Dec 01, 2021 12:32 pm Reageer met quote

Ik heb thuis een zelftest liggen en die zou je moeten gebruiken vˇˇr 5 mei 2023...

Blijft dat spul echt zo lang goed, of lees ik dat nu verkeerd?

Ik vind het nogal een tijd...

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5152
Wo Dec 01, 2021 1:42 pm Reageer met quote

Op internet staat dat de zelftesten vooral droog bewaard moeten worden bij een temp, tussen 2 tot 30 graden en vooral niet in de koelkast, ik bewaar ze in de kast, tot nu toe 3 keer gebruikt.

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Do Dec 02, 2021 12:06 am Reageer met quote

redone schreef:
Op internet staat dat de zelftesten vooral droog bewaard moeten worden bij een temp, tussen 2 tot 30 graden en vooral niet in de koelkast, ik bewaar ze in de kast, tot nu toe 3 keer gebruikt.

Bedankt voor je tip. Ik denk nu dat het ook beter is om het gewoon op kamertemperatuur te bewaren. En dat ga ik vanaf nu ook doen.

Ik had op de bijsluiter gekeken, en daar werd het bewaren in de koelkast ook als optie aangegeven, zolang het daar maar 2 graden of warmer is.

barth.

Superlid
Superlid
Do Dec 02, 2021 12:20 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik heb thuis een zelftest liggen en die zou je moeten gebruiken vˇˇr 5 mei 2023...

Blijft dat spul echt zo lang goed, of lees ik dat nu verkeerd?

Ik vind het nogal een tijd...

Nee je leest het niet verkeerd. Bij mij is de uiterste datum 4 mei 2023.
D.w.z. Zolang de verpakking gesealed blijft en het tussen 2 en 30 ░C. bewaard is gebleven.

Als de test niet meer goed is gaat ie waarschijnlijk een ongeldig resultaat aangeven. (Geen controlelijntje).

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4665
Do Dec 02, 2021 12:29 am Reageer met quote

Over testen:

In Engeland kan iedereen gratis zelftesten ophalen bij apotheken e.d. Dat lijkt me voor Nederland ook een goed idee. Je haalt de evt. financiŰle drempel daarmee weg en ik denk dat mensen daardoor sneller een thuistest zullen doen. Kost natuurlijk ook wel weer wat, maar in vergelijking met wat de hele pandemie kost lijkt me het een te verantwoorden uitgave.

Verder kreeg ik de tip dat mantelzorgers die zorg verlenen aan iemand die valt in de doelgroep die nu een boosterprik kunnen krijgen, ˇˇk zelf in aanmerking komen voor de booster. Ik deel het hier voor wie het aangaat.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14506
Do Dec 02, 2021 2:35 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Verder kreeg ik de tip dat mantelzorgers die zorg verlenen aan iemand die valt in de doelgroep die nu een boosterprik kunnen krijgen, ˇˇk zelf in aanmerking komen voor de booster. Ik deel het hier voor wie het aangaat.

Goed dat je dit noemt. Er is zelfs sprake van 'begeleiders' van 80-plussers vanaf 60 die ook een booster mogen scoren. Dan gaat het in een aantal gevallen al gauw om kinderen van hoogbejaarden. Ik weet niet hoe het er precies in andere regio's aan toe gaat maar bij de GGD Regio Utrecht wordt er niet moeilijk over gedaan. Reden is natuurlijk dat er ruim voldoende voorraad van vooral Pfizer voorhanden is maar maak er zeker gebruik van! Let wel: er moeten zes maanden zitten tussen de tweede prik en die booster.

ôNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

barth.

Superlid
Superlid
Zo Dec 05, 2021 5:17 am Reageer met quote

O ja, (iets wat iedereen waarschijnlijk al lang vernomen had)
Prinses Beatrix (83 jaar) heeft zich na milde verkoudheidsklachten laten testen op corona, en de test heeft een positief resultaat opgeleverd.
Dus ondanks dat zij al een extra boosterprik heeft ontvangen is zij toch besmet geraakt met het coronavirus.
Zij zit nu in thuisisolatie.

Zij kwam afgelopen maandagavond met de KLM terug na een 4 daags werkbezoek aan Curašao en had daarna dus die milde verkoudheidsklachten gekregen.

Ik hoop natuurlijk voor haar dat zij snel weer herstelt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 05, 2021 12:40 pm Reageer met quote

In een huis als het hare zal dat heus niet zo'n straf zijn. Laughing

Maar het doet wel de vraag rijzen of dat vaccinatiegoedje wel zo effectief is als altijd wordt beweerd.

Het zal mij overigens niet weerhouden om ook die booster te halen als ik aan de beurt ben...

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 518
Zo Dec 05, 2021 12:57 pm Reageer met quote

barth. schreef:
O ja, (iets wat iedereen waarschijnlijk al lang vernomen had)
Prinses Beatrix (83 jaar) heeft zich na milde verkoudheidsklachten laten testen op corona, en de test heeft een positief resultaat opgeleverd.
Dus ondanks dat zij al een extra boosterprik heeft ontvangen is zij toch besmet geraakt met het coronavirus.
Zij zit nu in thuisisolatie.

Zij kwam afgelopen maandagavond met de KLM terug na een 4 daags werkbezoek aan Curašao en had daarna dus die milde verkoudheidsklachten gekregen.

Ik hoop natuurlijk voor haar dat zij snel weer herstelt.

Besmet raken kan altijd ook als je gevaccineerd bent , je wordt er hopelijk niet zo ziek van als je de vaccinaties hebt gehad .

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3253
Zo Dec 05, 2021 6:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Maar het doet wel de vraag rijzen of dat vaccinatiegoedje wel zo effectief is als altijd wordt beweerd.

Vaccineren helpt enorm, in elk geval om zelf niet heel ernstig ziek te worden.
Vaccineren is niet zaligmakend, naast vaccineren is gedrag heel bepalend, dat wordt enorm onderschat naar mijn idee.

Gelukkig is het reproductiegetal weer gezakt naar net onder de 1, dat is een hoopvol gegeven, hoe verder dat zakt, hoe minder besmetting overdracht.

Wat er gaat gebeuren met de nieuwe variant, is nog onzeker, het hopen is er in elk geval op gericht dat het niet zo ziekmakend is, want dat is de grootste zorg, zowel voor mensen persoonlijk als maatschappelijk (ziekenhuisopname en ontwrichting van de samenleving).

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Dec 05, 2021 8:25 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

...naast vaccineren is gedrag heel bepalend, dat wordt enorm onderschat naar mijn idee.

Daar ben ik het zonder meer mee eens. Gelukkig kunnen we ons thuis prima vermaken en hoeven we niet zonodig overal heen. Beurzen en evenementen, waar we graag heengaan, laten we maar even voor wat ze zijn, voor zover ze al niet afgelast zijn. Komt later wel weer.

Maat als je met een paar kinderen op een klein, gehorig flatje zit en ook nog je werk hebt, zal het allemaal een stuk lastiger zijn, denk ik.

Feit is dat we in zowat twee jaar zelfs niet verkouden zijn geweest. Een prettige bijkomstigheid...

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 05, 2021 11:54 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Die booster wordt natuurlijk niet voor niets gegeven want het is inmiddels wel duidelijk dat de werkzaamheid van die vaccinaties na verloop van tijd afneemt. De beste manier om de effectiviteit van een vaccin of een geneesmiddel te meten is een grote groep mensen in twee gelijkwaardige helften te verdelen en de ene helft wel en de andere helft een placebo te geven en dan gedurende een flink lange periode te kijken of er verschillen zijn en zo ja welke. Om begrijpelijke redenen wordt dat niet zo snel gedaan bij potentieel dodelijke ziekten. En dan moet je ook nog de mogelijke bijwerkingen in je afwegingen meenemen. Door de grote hoeveelheid statistisch materiaal is nu wel duidelijk dat vaccinatie positieve effecten heeft. Er worden minder mensen ziek, minder ernstig ziek, komen minder snel op de IC en er gaan minder mensen dood. Het blijft een kwestie van anticiperen op wat het virus doet en daar altijd iets op achterlopen maar bij voorkeur zo min mogelijk.

ôNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Ma Dec 06, 2021 12:55 am, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5180
Ma Dec 06, 2021 12:33 am Reageer met quote

Er is bij mijn weten helemaal nooit beweerd dat 'dat vaccinatiegoedje' volledige bescherming biedt. Van mijn astrazenica was bekend dat het maar 65% bescherming bood, de overige vaccins lagen daar een stuk boven, maar daarvan was weer bekend dat die niet heel lang die bescherming boden. Ik heb het al eens opgezocht en hier samengevat, ga ik niet opnieuw doen.
Maar zo komen dus die praatjes in de wereld.
Zo lees je nu ook op twitter ongelooflijk domme reacties als: Nou Beatrix had die boost zelfs al gehad en kek nah, die hep in een keer auk de corona.

Dat is dus absoluut geen tegenstrijdigheid.

Waar het om gaat is dat zij op haar 83ste bij die coronabesmetting slechts lichte verkoudheidsklachten kent. Dat heeft ze wel mooi te danken aan de bescherming die die vaccinaties haar bieden. Daar ligt de grote winst

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Dec 06, 2021 12:21 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
... Door de grote hoeveelheid statistisch materiaal is nu wel duidelijk dat vaccinatie positieve effecten heeft. Er worden minder mensen ziek, minder ernstig ziek, komen minder snel op de IC en er gaan minder mensen dood. Het blijft een kwestie van anticiperen op wat het virus doet en daar altijd iets op achterlopen maar bij voorkeur zo min mogelijk.

Je hoeft mij echt niet meer te overtuigen van het nut en de noodzaak van het vaccineren van zoveel mogelijk mensen. En ik zal de laatste zijn om het te weigeren.

Het was meer een losse vraag van; hoe effectief is het medicijn? Betekent het nu dat we nu elk jaar of elk half jaar die prik moeten halen? zal er elk jaar een ander soort medicijn/vaccin nodig zijn?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4665
Ma Dec 06, 2021 2:29 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
... Door de grote hoeveelheid statistisch materiaal is nu wel duidelijk dat vaccinatie positieve effecten heeft. Er worden minder mensen ziek, minder ernstig ziek, komen minder snel op de IC en er gaan minder mensen dood. Het blijft een kwestie van anticiperen op wat het virus doet en daar altijd iets op achterlopen maar bij voorkeur zo min mogelijk.

Je hoeft mij echt niet meer te overtuigen van het nut en de noodzaak van het vaccineren van zoveel mogelijk mensen. En ik zal de laatste zijn om het te weigeren.

Het was meer een losse vraag van; hoe effectief is het medicijn? Betekent het nu dat we nu elk jaar of elk half jaar die prik moeten halen? zal er elk jaar een ander soort medicijn/vaccin nodig zijn?

Ik denk zelf dat, in het gunstigste geval, het net zo zal gaan als met de griepprik. Elk jaar een prik (in ieder geval voor de meest kwetsbaren) tegen de meest dominante en bekende variant (en). Net als met de griepprik zal het nooit iedereen volledig beschermen en zullen er mensen min of meer ernstig ziek worden en ook zullen er mensen aan overlijden. Maar hopelijk wordt het,net als met de griep, beheersbaar en legt het niet meer het hele openbare leven plat. Maar ik weet niet of er nu al een zinnig woord over te zeggen valt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Dec 06, 2021 4:46 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik denk zelf dat, in het gunstigste geval, het net zo zal gaan als met de griepprik. Elk jaar een prik (in ieder geval voor de meest kwetsbaren) tegen de meest dominante en bekende variant (en). Net als met de griepprik zal het nooit iedereen volledig beschermen en zullen er mensen min of meer ernstig ziek worden en ook zullen er mensen aan overlijden. Maar hopelijk wordt het,net als met de griep, beheersbaar en legt het niet meer het hele openbare leven plat. Maar ik weet niet of er nu al een zinnig woord over te zeggen valt.

Die gedachte had ik er zelf ook wel een beetje over.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Dec 06, 2021 5:22 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Net als met de griepprik zal het nooit iedereen volledig beschermen en zullen er mensen min of meer ernstig ziek worden en ook zullen er mensen aan overlijden.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat de griepprik minder mensen ziek maakt of zelfs mensenlevens spaart: De griepprik: wetenschappelijk falen en belangenverstrengeling, anders dan de vaccinatie tegen COVID-19.

Olivia50

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 5
Wo Dec 15, 2021 6:32 am Reageer met quote

Heeft er iemand ervaring heeft met dezelftest of is het beter om dit ergens te laten doen?

barth.

Superlid
Superlid
Wo Dec 15, 2021 1:59 pm Reageer met quote

Olivia50 schreef:
Heeft er iemand ervaring heeft met dezelftest of is het beter om dit ergens te laten doen?

Jawel, zoals ik hierboven schreef heb ik 2 keer een zelftest gedaan.
Die zelftest is denk ik een goede aanvulling. Een goede indicatie.
Ik vind de gebruiksaanwijzing ook duidelijk.

Die test kan 3 verschillende resultaten geven.
1. Negatief. (Alleen het (bovenste) controle streepje zichtbaar.)
2. Positief. (Twee streepjes zichtbaar, controle en test streepje)
3. Ongeldig (als het controlestreepje niet zichtbaar is.)

Bij een positief resultaat een afspraak met de GGD maken voor een test daar.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie