Zijn hier mensen die verstand van electriciteit hebben?
Klussen
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5877
Vr Okt 29, 2021 11:04 am Reageer met quote

Hieronder enkele foto's
Je ziet een witte adapter(?) waaraan een 'steentje' zoals dat vroeger genoemd werd bevestigd zit waar geen lamp op aangesloten blijkt te kunnen worden, er staat geen (normaal voltage) stroom op. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn. De adapter die volgens mij met de rookmelder(s) te maken heeft reageert met een klikkend geluid op wat kennelijk een aan en uit knop is wanneer we die indrukken, (waarbij het rode lampje gewoon branden blijft overigens).

Wie kan me hier iets meer over zeggen? Zou er wel 220v stroom op moeten staan, of klopt dit gewoon allemaal?

\
De schakelaar (die uiteraard aan de andere kant zit) waarop de 'adapter' met een klikgeluid reageert

De adapter is dus met dat steentje verbonden met bedrading waarop geen stroom blijkt te staan

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2209
Vr Okt 29, 2021 12:21 pm Reageer met quote

Dat lijkt me een “klikaan-klikuit” systeem.

Een (oudere) inbouw ACM-1000 draadloos bediende schakelaar

En een “KlikAan-KlikUit” plak-wandschakelaar om die ACM-1000 aan en uit te kunnen schakelen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Okt 29, 2021 1:25 pm Reageer met quote

Het is eind vorig jaar aangebracht Barth
De schakelaar werkt draadloos, dat klopt, maar wat doet die schakelaar?
Heeft die met de rookmelder te maken? En zou er op het steentje een lamp aangesloten moeten kunnen worden? De overige contactpunten werken allemaal prima

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

barth.

Superlid
Superlid
Vr Okt 29, 2021 2:03 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het is eind vorig jaar aangebracht Barth
De schakelaar werkt draadloos, dat klopt, maar wat doet die schakelaar?
Heeft die met de rookmelder te maken? En zou er op het steentje een lamp aangesloten moeten kunnen worden? De overige contactpunten werken allemaal prima

Nee het heeft niet met een rookmelder te maken, het zijn alletwee schakelaars.
Een zendend gedeelte met een fysieke schakelaar om te bedienen,
en een ontvangend gedeelte wat het signaal om te schakelen vertaalt in een electrische schakeling.

Als de schakeling het niet doet kan het aan het ene deel liggen, of aan het andere deel. Het kan zijn dat in de schakelaar een batterijtje zit wat misschien vervangen moet worden.
Op de foto staat “battery 3V CR2032” , dat zijn van die knoopcel batterijtjes.
Sowieso bij beide componenten checken of er een batterijtje in wordt gebruikt.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 02, 2021 5:28 pm Reageer met quote

Het heeft niet met het rookalarm te maken? Dat dacht ik dus al die tijd. Bij de andere plafondcontactpunten -5 in getal!- hebben we gewone schakelaars met electradraad verbonden, en ook ontbreekt in die andere 5 gevallen de zich in het plafond bevindende adapter(?) die ik hierboven, in de eerste posting, heb opgenomen, waarvan dat rode lampje continu brandt. Die 'adapter' die geeft een klik wanneer we de draadloze schakelaar hierboven bedienen, maar het lampje blijft aan. En op de draden in het 'steentje' staat geen (220v) stroom...

Ik weet het hoor, dit moet ik gewoon aan de beheerder vragen, maar daar heb ik de schurft aan, zo iemand lastig te vallen wanneer het misschien niet nodig is

Roman Kent

barth.

Superlid
Superlid
Di Nov 02, 2021 7:31 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het heeft niet met het rookalarm te maken? Dat dacht ik dus al die tijd. Bij de andere plafondcontactpunten -5 in getal!- hebben we gewone schakelaars met electradraad verbonden, en ook ontbreekt in die andere 5 gevallen de zich in het plafond bevindende adapter(?) die ik hierboven, in de eerste posting, heb opgenomen, waarvan dat rode lampje continu brandt. Die 'adapter' die geeft een klik wanneer we de draadloze schakelaar hierboven bedienen, maar het lampje blijft aan. En op de draden in het 'steentje' staat geen (220v) stroom...

Ik weet het hoor, dit moet ik gewoon aan de beheerder vragen, maar daar heb ik de schurft aan, zo iemand lastig te vallen wanneer het misschien niet nodig is

Nee het heeft niets met het rookalarm te maken,
wat jij die “adapter” noemt is volgen mij (jouw foto’s bekijkend) een KlikAanKlikUit inbouw schakelaar ACM-1000 (link naar het product bij de Praxis). Dat is een inbouw schakelaar voor een draadloze bediening op afstand.

Als afstandsbediening om die schakelaar te bedienen heb jij dan die wandschakelaar AWST 8800, maar je zou de plavondschakeling ook met andere afstandsbedieniningen van klikaanklikuit kunnen bedienen.

Dat dat rode lampje brandt is dat hij klaar is om een signaal te ontvangen van een zendende afstandsbediening.

Hier een youtube filmpje van Karwei over die ACM-1000 inbouwschakelaar.
https://youtu.be/TZLdLWKwkbc

Laatst aangepast door barth. op Di Nov 02, 2021 7:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt

LuciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 166
Di Nov 02, 2021 7:34 pm Reageer met quote

Nu toch wel jammer dat TheDon geen lid meer is. De vraagbaak betreffende klussen etc.

barth.

Superlid
Superlid
Di Nov 02, 2021 7:56 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:
Nu toch wel jammer dat TheDon geen lid meer is. De vraagbaak betreffende klussen etc.

Ja, heb ik ook aan gedacht. Zo’n klusvraag was denk ik echt iets voor hem geweest. Wink

Pagina 1 van 1

Plaats reactie