Arbeidsmigranten in de zorg
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4604
Do Mei 13, 2021 4:00 pm Reageer met quote

De zorg komt tienduizenden handen tekort en dat aantal groeit alleen nog maar. Goed opgeleide arbeidsmigranten en statushouders staan te trappelen om aan de slag te gaan, maar dit potentieel wordt nauwelijks aangeboord. Nederland gooit enorme barricades op, zoals vierjarige extra opleidingen, waar in Duitsland dit binnen vier maanden is geregeld. In de ons omringende landen maakt men veel meer gebruik van dit arbeidspotentieel. Waarom lukt dat in Nederland maar niet? Werk maakt ook nog dat men sneller integreert en op eigen benen staat. Win-win lijkt mij.

Fatemah was hoofd verpleegkunde, hier had ze nauwelijks werk

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Do Mei 13, 2021 10:22 pm Reageer met quote

Helaas is het artikel -ook incognito- niet te lezen, maar je hebt het misschien al tot de kern teruggebracht met 'onnodige barricades die worden opgeworpen terwijl men zit te springen om deze werkkrachten' (èn het de integratie natuurlijk enorm bevorderen zal).
Verbazingwekkend. Misschien vooral aangezet tegen wat ik vanmiddag hoorde: 'dat iedereen die beroepsmatig wel eens heeft moeten injecteren heel erg welkom is om mee te doen aan het vaccineren tegen Corona. Je verleert zoiets namelijk nooit hoe lang geleden het ook is geweest dat je iemand inentte (zo werd gezegd). Meld je en je kunt meteen beginnen.'
Weet niet helemaal zeker of ik dit bij een NOS journaal hoorde, maar dacht het wel.

Ben erg benieuwd naar Kees zijn feedback op dit topic

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Do Mei 13, 2021 11:20 pm Reageer met quote

Helaas kon ik het artikel ook niet lezen. Wil je het per pb sturen Willemijn?

Hoewel ik nogal wat collega's heb met een asielzoekers/migrantenachtergrond, ietwat voor de hand liggend in mijn werkveld, hoor ik de klacht veel vaker dat er nogal wat drempels genomen moeten worden, althans om een gelijkwaardige baan te krijgen als in het land van herkomst. Prikken kan in principe iedere arts, verpleegkundige of dokterassistent maar prikvaardigheid is natuurlijk niet voldoende voor een volwaardige baan in die functies. Het gaat bij de coronavaccinaties om tijdelijke banen met een nul-urencontract op basis van detachering.

De taalbeheersing kan in de eerste plaats een belangrijke rol spelen. Zorgverleners die onder de BIG vallen zijn conform de wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) verplicht om adequaat met hun patiënten te communiceren. Niet zelden verschillen Nederlandse bekwaamheids- en bevoegdheidseisen nogal van die in vooral niet-westerse landen. Die eisen hoeven niet minder te zijn maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat zorgverleners binnen een redelijke termijn wel werk kunnen krijgen in de zorgsector maar in een functie met veel lagere kwaliteitseisen dan ze gewend zijn. Ik denk dat er met wat meer maatwerk veel meer immigranten sneller een voor hen passende baan zouden kunnen krijgen zonder dat de kwaliteitseisen geweld aan worden gedaan maar het ontbreekt me aan voldoende achtergrondinformatie om daar harde uitspraken over te doen.

Ter verduidelijking heb ik tijdens mijn dienst vandaag zeventig Covid-19 vaccinaties mogen zetten en dat vind ik best veel. Tachtig of zelfs iets meer had ook nog wel gekund maar dan zou de koek wel op geweest zijn. Zoiets is een paar dagen per week leuk om te doen, en dat meen ik oprecht, maar vaker zou een aanslag op mijn gezondheid worden door de relatieve eenzijdigheid van de handeling en de belasting van het houdings- en bewegingsapparaat. Bovendien ontbreken ontwikkelings- laat staan carrièremogelijkheden. M.a.w. prima als zeer tijdelijke job, zeker beter dan niets doen, maar niet voor langere tijd en volledige werkweken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 11:15 am Reageer met quote

Ik stuur het je Kees. Het artikel is een illustratie bij een ander artikel, waarin wordt benoemd dat vergeleken bij de ons omringende landen het aantal artsen en verpleegkundigen dat in het buitenland is opgeleid extreem laag is. Vwb artsen is dat in België en Duitsland twaalf procent, in Nederland slechts twee procent. Voor verpleegkundigen is het zelfs maar een half procent, waar dat in het buitenland meer dan zeven procent is.
Natuurlijk kan de taal een barrière zijn,maar dat geldt dan ook voor Duitsland. Als migranten veel sneller in staat worden gesteld Nederlands te leren en als je bedenkt dat je ook tijdens je werk, in de omgang met je collega's sneller de taal leert dan zou dat nog weleens mee kunnen vallen. Ik denk eerder dat we in Nederland veel te snel geneigd zijn om de pet "Nee, tenzij" op te zetten in plaats die van "Ja, mits".

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 11:28 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik denk eerder dat we in Nederland veel te snel geneigd zijn om de pet "Nee, tenzij" op te zetten in plaats die van "Ja, mits".

Dat denk ik ook. In plaats van 'van harte welkom, hoe kunnen we je helpen om zo snel mogelijk een gewaardeerd lid van onze samenleving te worden' is de teneur 'ga jij eerst maar eens op eigen kosten bewijzen dat je het waard bent om onderaan de ladder te beginnen om bij iedere trede dat bewijs nog eens dunnetjes over te doen'.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

MarjoleinA.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 57
Vr Mei 14, 2021 11:49 am Reageer met quote

Iemand kan nog zo'n kundig arts, verpleegkundige zijn maar als patiënt is het toch van groot belang dat je met de arts, verpleegkundige goed kan communiceren in het Nederlands.

Mijn ervaring met een neuroloog die al 40 jaar in Nederland woonde, die sprak nog steeds Nederlands met zo'n zwaar accent dat veel patiënten moeite hadden hem te verstaan.
En nee, dat lag hem niet aan een neurologische afwijking Wink Noch van de patiënt, noch van de neuroloog.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 11:59 am Reageer met quote

MarjoleinA schreef:
Iemand kan nog zo'n kundig arts, verpleegkundige zijn maar als patiënt is het toch van groot belang dat je met de arts, verpleegkundige goed kan communiceren in het Nederlands.

Mijn ervaring met een neuroloog die al 40 jaar in Nederland woonde, die sprak nog steeds Nederlands met zo'n zwaar accent dat veel patiënten moeite hadden hem te verstaan.
En nee, dat lag hem niet aan een neurologische afwijking Wink Noch van de patiënt, noch van de neuroloog.

Ik kan,gelukkig, niet bogen op ruime ervaring met de zorg, maar de ene keer dat ik in het ziekenhuis lag kan ik me niet herinneren dat ik zo uitgebreid communiceerde met degene die mij mijn eten bracht, me waste of mijn bed opmaakte. Aangeven dat een handeling pijn doet kan al snel denk ik. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat er soms heel precies moet worden gecommuniceerd, maar je kunt mij niet wijsmaken dat het communicatiegedeelte zó doorslaggevend is dat daarom slechts een half procent van onze verpleegkundigen in het buitenland is opgeleid. Gebrekkige communicatie kan er ook zijn vanuit de patiënt. Wie weet hoe die geholpen worden als er een verpleegkundige of arts rondloopt die hun thuistaal spreekt.
Denken in mogelijkheden heet dat.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 12:02 pm Reageer met quote

Dank voor de teksten van beide artikelen, Willemijn. Ze bevestigen mijn beeld dat ons ontmoedigingsbeleid t.a.v. vreemdelingen een grote rol speelt. De IND heeft inmiddels al jaren een achterstand bij het verwerken van asielprocedures. De wachttijd kan oplopen tot veel meer dan een jaar en de procedure op zich kan ook lang duren. Asielzoekers mogen in die periode al die tijd geen Nederlands leren en slechts tegen het riante bedrag van € 1,00 wat werkzaamheden op het terrein en in de gebouwen van AZC's verrichten, veelal schoonmaakwerk en rotzooi opruimen. Investeren in een toekomst, ongeacht of dat in Nederland is dan wel uiteindelijk teruggestuurd naar het land van herkomst, is er niet bij. Onderstaand verhaal klinkt me bekend in de oren:
Quote:
"Het is gek: terwijl ik wachtte op asiel, heb ik bijna een jaar met mijn dochter in Italië moeten doorbrengen. Daar kon ik gewoon werken in de zorg. Als vrijwilliger, dat wel, maar zo leerde ik de taal, de cultuur en het zorgsysteem kennen. Als ik Nederlands had kunnen leren in de vijf jaar dat ik hier wachtte op mijn verblijfsvergunning, had ik sneller aan de slag gekund. Of als ik hulp had gehad bij het krijgen van een registratie in het register van zorgverleners. Maar vooral: als ik meer begeleiding had gehad bij het vinden van werk.

Het ontbreekt kennelijk aan een consistent beleid om personeelstekorten in de zorg praktisch op te lossen. Laten we eindelijk eens accepteren dat Nederland een immigratieland is en multicultureel, een land waarin iedere ingezetene meetelt en gelijke kansen heeft.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Vr Mei 14, 2021 4:12 pm Reageer met quote

Ik denk dat we arbeidsmigranten hard nodig hebben in de zorg met het personeelstekort dat er nu al is en alleen maar groter wordt met de toenemende vergrijzing.

Wel vind ik de taalbarrière een ding, niet enkel watbetreft de communicatie t.o.v. de cliënt ( wat ik wel heel belangrijk vind! ) maar ook voor het lezen van dossiers etc.
Dus ik zou er voor zijn dat arbeidsmigranten tegelijk met een baan ook hierin mogelijkheden kregen qua begeleiding, want zorg bestaat voor een heel groot deel uit communicatie.

MarjoleinA.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 57
Vr Mei 14, 2021 4:54 pm Reageer met quote

Er zijn patiënten die langere tijd verblijven in een ziekenhuis en intenser contact zullen hebben i.p.v. alleen eten brengen, bed verschonen etc.

Ik zie arbeidsmigranten in de zorg niet alleen werkend in de verpleging maar ook als arts, radioloog etc. Goede communicatie onontbeerlijk zowel voor de patiënt als voor de arts, verpleegkundige. En het team waar betreffende persoon deel van uitmaakt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 5:28 pm Reageer met quote

Hoezo 'taalbarrière'? Bij mijn weten moeten statushouders al zo snel mogelijk Nederlands leren als onderdeel van het inburgeringsproces. Als dat niet voldoende is dan zou daar vol op ingezet moeten worden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 6:02 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Hoezo 'taalbarrière'? Bij mijn weten moeten statushouders al zo snel mogelijk Nederlands leren als onderdeel van het inburgeringsproces. Als dat niet voldoende is dan zou daar vol op ingezet moeten worden.

Juist. We moeten wel voorkomen dat "taalbarrière" een excuus wordt om geen arbeids- of asielmigranten toe te laten. Zelfs het tekort in het huishoudelijk personeel in de zorg wordt niet (gedeeltelijk) opgelost met immigranten.
Kijk wat er nodig is om een baan goed uit te voeren en begeleid mensen daar dan in, maar houd ze niet bij voorbaat buiten de deur.
Goed communiceren is trouwens een vaardigheid die ook een hoogopgeleide Nederlandse arts onvoldoende kan beheersen. Wat dat betreft heb ik weleens te maken gehad met een absolute hork. Kennelijk is dat dan geen bezwaar bij het uitoefenen van zijn beroep.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 6:07 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Kom op Kees, een inburgeringscursus is Nederlands op niveau A2/B1, dat is echt heel eenvoudig Nederlands.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 6:18 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Kom op Kees, een inburgeringscursus is Nederlands op niveau A2/B1, dat is echt heel eenvoudig Nederlands.

Dus als dat onvoldoende is dan moet daar vol op worden ingezet.
Goede communicatieve vaardigheden zullen toch ook in Duitsland of België wel belangrijk worden gevonden? Waarom lukt het daar dan wel om twaalf procent van het artsenbestand te laten bestaan uit in het buitenland opgeleide artsen en hier maar twee procent? En slechts een half procent van de verpleegkundigen tegenover zeven procent in de ons omringende landen? Ik proef dan toch een geringe bereidheid om in te zetten op arbeidsparticipatie van mensen die uit een ander land komen. Liever veroordeelt men ze tot de bijstand en de verplichting tot werk voor laagopgeleiden, zoals in de schoonmaak. Doodzonde als je bedenkt dat we binnenkort 100.000 mensen in de zorg tekort komen.

Laatst aangepast door WillemijnF op Vr Mei 14, 2021 6:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 6:22 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Dat bedoel ik. Jarenlang moesten immigranten die inburgering helemaal zelf regelen, de markt moest het doen, met als gevolg dat allerlei malafide instituten met hun geld aan de haal gingen en de immigranten er niets mee opschoten. Daar plukken we nu nog de wrange vruchten van. Maar inderdaad, die basale taalcursussen zijn voor werk waarbij goed communiceren een noodzaak is onvoldoende. Maak er maatwerk van zodat taalbeheersing geen struikelblok hoeft te zijn.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 6:23 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Keesvi schreef:

Juist. We moeten wel voorkomen dat "taalbarrière" een excuus wordt om geen arbeids- of asielmigranten toe te laten. Zelfs het tekort in het huishoudelijk personeel in de zorg wordt niet (gedeeltelijk) opgelost met immigranten.
Kijk wat er nodig is om een baan goed uit te voeren en begeleid mensen daar dan in, maar houd ze niet bij voorbaat buiten de deur.
Goed communiceren is trouwens een vaardigheid die ook een hoogopgeleide Nederlandse arts onvoldoende kan beheersen. Wat dat betreft heb ik weleens te maken gehad met een absolute hork. Kennelijk is dat dan geen bezwaar bij het uitoefenen van zijn beroep.

Een taalbarrière hoeft te betekenen dat mensen buiten de deur gehouden worden, wel dat hierin (eventueel) extra geïnvesteerd moet worden.
Het ging er hier om dat communicatie stond voor verstaanbaarheid, niet of iemands wel of geen goede communicatieve vaardigheden in het algemeen had, dat is een ander verhaal en stond niet er discussie.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 6:27 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
Keesvi schreef:

Een taalbarrière hoeft te betekenen dat mensen buiten de deur gehouden worden, wel dat hierin (eventueel) extra geïnvesteerd moet worden.
Het ging er hier om dat communicatie stond voor verstaanbaarheid, niet of iemands wel of geen goede communicatieve vaardigheden in het algemeen had, dat is een ander verhaal en stond niet er discussie.

Tja, maar minstens zo belangrijk in mijn ogen.
Ik vind gewoon dat er gedacht moet worden in mogelijkheden en niet in moeilijkheden. Dus als er extra geïnvesteerd moet worden, dan moet men dat maar doen. Ik denk dat we het niet oneens zijn.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mei 14, 2021 6:41 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Tja, maar minstens zo belangrijk in mijn ogen.
Ben ik met je eens, maar dat was hier niet de issue en je kunt niet om taal heen bij communicatie.
Ik vind gewoon dat er gedacht moet worden in mogelijkheden en niet in moeilijkheden. Dus als er extra geïnvesteerd moet worden, dan moet men dat maar doen. Ik denk dat we het niet oneens zijn.

Ik vind dat je eerlijk moet zijn en dus zowel de mogelijkheden als de moeilijkheden moet erkennen.
Dan kun je daar gericht op inzetten.

Ik hou er niet zo van om er van uit te gaan dat men in Nederland migranten liever in de bijstand houdt omdat er in het buitenland meer migranten werken in de zorg.
Ik zou zeggen geef werkgevers (niet enkel in de zorg) meer financiële mogelijkheden om hun personeel waarbij taal (in meer of mindere mate) een barrière is, om personeel aan te nemen om werknemers bij te spijkeren.

Wat mij betref, is even een zijsprong, ik vind dat werkgevers veel meer moeten investeren in mensen met allerlei achterstanden en beperkingen, niet alleen bij migranten.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Vr Mei 14, 2021 7:16 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik denk dat we arbeidsmigranten hard nodig hebben in de zorg met het personeelstekort dat er nu al is en alleen maar groter wordt met de toenemende vergrijzing.

Wel vind ik de taalbarrière een ding, niet enkel watbetreft de communicatie t.o.v. de cliënt ( wat ik wel heel belangrijk vind! ) maar ook voor het lezen van dossiers etc.
Dus ik zou er voor zijn dat arbeidsmigranten tegelijk met een baan ook hierin mogelijkheden kregen qua begeleiding, want zorg bestaat voor een heel groot deel uit communicatie.

Voor 2023 werd dat vlak voor de coronacrisis al op zo'n 80.000 geschat. Mogelijk hebben er veel mensen afgehaakt vanwege de permanente veel te hoge druk, jonge mensen die aanvankelijk aan een taak in de zorg gedacht hebben maar inmiddels daarvan teruggekomen zijn, tel dat er dan nog maar eens bij op.

Hier wordt dat aantal zelfs al voor volgend jaar verwacht: https://www.ser.nl/-/media/ser/downloads/adviezen/2020/zorg-voor-de-toekomst.pdf

ps Dagmar, wat Willemijn zegt: die taalproblemen zullen ook in Duitsland een rol spelen, en toch verloopt het daar een stuk sneller met de inzet van arbeidsmigranten. Waar kan dat verschil aan te wijten zijn?
Quote:
Goede communicatieve vaardigheden zullen toch ook in Duitsland of België wel belangrijk worden gevonden? Waarom lukt het daar dan wel om twaalf procent van het artsenbestand te laten bestaan uit in het buitenland opgeleide artsen en hier maar twee procent? En slechts een half procent van de verpleegkundigen tegenover zeven procent in de ons omringende landen?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie