Ik schaam me voor Nederland
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27737
Vr Sep 18, 2020 10:24 am Reageer met quote

De enigen die zich echt moeten schamen zijn de grote megabedrijven die de veroorzakers zijn, de politici die dit soort bedrijven ook nog eens bevoordelen door allerlei belastingcadeautjes te geven en natuurlijk de door en door corrupte overheden in die regio's zelf...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13534
Vr Sep 18, 2020 2:01 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
De enigen die zich echt moeten schamen zijn de grote megabedrijven die de veroorzakers zijn, de politici die dit soort bedrijven ook nog eens bevoordelen door allerlei belastingcadeautjes te geven en natuurlijk de door en door corrupte overheden in die regio's zelf...

Dat de politiek ernstig beÔnvloed wordt door de meest draagkrachtigen, dus grote bedrijven, lijkt me algemeen bekend maar wat is de link naar het vluchtelingenprobleem?

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Sep 18, 2020 6:44 pm Reageer met quote

Lijkt mij niet zo moeilijk te raden. Grote megabedrijven zijn in staat om hele regereringen in dit soort landen om te kopen. Te meer omdat die regeringsleiders relatief gezien met weinig tevreden zijn. En omdat die landen doorgaans tot in de kern corrupt zijn hebben ze er geen enkele moeite mee om hun eigen bevolking te verraden en te verkopen. Te degenereren en te laten creperen, desnoods tot de dood er op volgt...

En westerse landen kijken er naar en vinden het verder wel best. Erger nog, ze faciliteren dit soort bedrijven ook nog eens. Of zijn te bang of te laf om die landen eindelijk eens uit de klauwen van het geboefte te bevrijden en aan de bewoners terug te geven..

Ik weet ook wel dat het in de praktijk veel gecompliceerder ligt en het nog een lange weg te gaan heeft. En dat dat niet even in een forumtopic 'geregeld' kan worden.

Maar wat mij een gruwel is is dat er stomweg niets krachtdadigs gebeurt in de regio daar en men het maar onbekommerd laat dooretteren.

ThirzadeRobles

Stamgast
Stamgast
Antw.: 299
Vr Sep 18, 2020 7:08 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Maar wat mij een gruwel is is dat er stomweg niets krachtdadigs gebeurt in de regio daar en men het maar onbekommerd laat dooretteren.

Dat zelfde doet Nederland nu ook betreft de vluchtelingen in Moria.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Sep 18, 2020 7:47 pm Reageer met quote

Voor mij zijn dat twee verschillende verhalen.

Maar daar gaan we het toch niet over eens worden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Sep 19, 2020 12:45 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik weet ook wel dat het in de praktijk veel gecompliceerder ligt en het nog een lange weg te gaan heeft. En dat dat niet even in een forumtopic 'geregeld' kan worden.

Dat lijkt mij ook de vinger op de zere plek:[quote= "Sadet Karobulut"]Het falen van de Europese politiek is pijnlijk zichtbaar met de brand in het vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos. Spreken over vrede, democratie en mensenrechten is niet genoeg. Wat nodig is, is een einde aan permanente oorlogsvoering en beŽindiging van wapenexporten naar landen waar onderdrukking en conflict is. Wie wil voorkomen dat mensen op de vlucht slaan, moet allereerst inzetten op het maken van vrede.[/quote]

Lees verder: Bombardementen en deals met dictators bemoeilijken oplossingen voor vluchtelingen

Neemt niet weg dat we als enige optie maar moeten afwachten of dat probleem zichzelf op gaat lossen. Duitsland heeft dat ingezien en enkele langen volgen een initiatief aarzelend in die richting.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2704
Za Sep 19, 2020 1:40 am Reageer met quote

Als iets voor mij heeft aangetoond hoe een vluchtelingencrises ontstaat en hoe de internationale gemeenschap heeft gefaald om dat te voorkomen is het wel SyriŽ.
Daar is nu al ongeveer 10 jaar oorlog, begonnen met de opstand tegen Assad en die zit er nu na 10 jaar nog steeds aan de macht.
De internationale gemeenschap en dan bedoel ik niet alleen het Westen, ook de Arabische wereld en Rusland en de VN.
De VN blijkt totaal niet in staat om enig invloed te hebben in conflicten, heeft het in SyriŽ totaal laten afweten.
De gewone burger in SyriŽ is het slachtoffer geworden van zowel Assad als rebellengroeperingen, de gewone burger wist niet eens meer wie nu de vijand was, de vijand was overal met als gevolg een totaal onveilige situatie voor de burger, die hierdoor vluchtte en daarna ook nog eens niet werd opgenomen in andere landen of maar heel moeizaam, terwijl een kind nog kan begrijpen dat leven in land als SyriŽ totaal onmogelijk en zeer onveilig en mensonterend was.
En dan heb ik heb ik het nog niet eens over dat ook IS zijn kans schoon zag in het totaal verscheurde land met alle gevolgen van dien.

En daar sta je dan als Syrische vluchteling, opgejaagd en weg gevlucht uit eigen land en niet welkom in een ander land Sad

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Sep 19, 2020 2:39 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
De VN blijkt totaal niet in staat om enig invloed te hebben in conflicten, heeft het in SyriŽ totaal laten afweten.

Goed dat je het aanroert maar je vergeet een stukje geschiedenis. Irak en WMD, die daar nooit gevonden zijn. Weet je nog wel? Als er iemand verantwoordelijk gesteld kan worden voor de puinhoop in het Midden-Oosten is het Bush, of liever vader en zoon Bush. Je kunt zeggen van Trump wat je wilt maar hij is niet de enige gevaarlijke gek die het Witte Huis heeft bewoond. En waar is de feitelijke verantwoordelijke voor die vluchtelingencrisis, de VS, nu te vinden?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2704
Za Sep 19, 2020 2:51 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:

Goed dat je het aanroert maar je vergeet een stukje geschiedenis. Irak en WMD, die daar nooit gevonden zijn. Weet je nog wel? Als er iemand verantwoordelijk gesteld kan worden voor de puinhoop in het Midden-Oosten is het Bush, of liever vader en zoon Bush. Je kunt zeggen van Trump wat je wilt maar hij is niet de enige gevaarlijke gek die het Witte Huis heeft bewoond. En waar is de feitelijke verantwoordelijke voor die vluchtelingencrisis, de VS, nu te vinden?

Ik vergat niets, ik haalde met SyriŽ gewoon een voorbeeld aan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Sep 19, 2020 3:32 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik vergat niets, ik haalde met SyriŽ gewoon een voorbeeld aan.
Je kunt in het Midden-Oosten niets los van het ander zien. Probleem voor de VN is dat die feitelijk nooit in mag grijpen bij binnenlandse aangelegenheden. Bij conflicten tussen twee of meerdere naties moeten ze alle de intentie hebben om hulp te aanvaarden. Vandaar dat de VS de VN zo vaak passeert, niet in de laatste plaats om olie- en andere handelsbelangen veilig te stellen. Wat er met de bevolking gebeurt is kennelijk van ondergeschikt belang, zo blijkt ook nu.

Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Plaats reactie