De eerste TV generatie
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4508
Ma Aug 17, 2020 1:13 pm Reageer met quote

Zijn wij

Voor mij begon die bij de REM antenne, daar kon je de Tros mee ontvangen. Het was iets waar naar buiten toe niet veel over gesmoesd werd, want de Tros was een zender waarop reclame getoond werd. En dat was toen voor (onder andere) de katholieke gemeenschap waar mijn ouders deel van uitmaakten 'des duivels oor kussen' . Maar, mét die reclame (die wij thuis alleen maar heel erg interessant en komisch vonden in die tijd) kreeg je de eerste Amerikaanse tv series te zien: de vliegende non, Mork and Mindy, het sprekende paard Mister Ed, enz. Voor mij als kind geweldig.
Vóór de REM antenne, de Tros, had je de NTS alleen. Dat was een echte staatszender, en eigenlijk nog geen TV te noemen. Er was heel weinig 'tele' (het was Nationaal en geweldig bekrompen) en nog minder 'visie' bij. Wel dressure. TV van de NTS was 'volkseducatie'.

Gek wel, de gedachte dat de generaties vóór ons geen idee, geen enkel beeld hadden, van de wereld buiten hun gemeenschapje met bijbehorende groepscode en 'environment'.

Niet goed en niet verkeerd, maar wel onvergelijkbaar anders, niet in gedachte na te voltrekken, niet voor te stellen.

Is tv de grootste revolutie geweest binnen ons leven?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

carolina48

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 3
Ma Aug 17, 2020 1:20 pm Reageer met quote

Misschien van de 20e eeuw?
Binnen ons leven?
Voor mijzelf denk ik dat het de telefonie is geweest, omdat naar mijn gevoel daar een soort begin van langeafstandscommuniceren begon. Of?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2704
Ma Aug 17, 2020 3:13 pm Reageer met quote

Nee, voor mij is niet tv de grootste revolutie in mijn geschiedenis, maar internet.
Tv is misschien de 1e, maar niet de grootste.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 414
Ma Aug 17, 2020 3:22 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Gek wel, de gedachte dat de generaties vóór ons geen idee, geen enkel beeld hadden, van de wereld buiten hun gemeenschapje met bijbehorende groepscode en 'environment'.

Er werden al ver voor het begin van het tv tijdperk kranten gelezen waar door de loop der tijd heen meer en meer foto´s geplaatst werden , dus het is niet zo dat men geen enkel beeld had van buiten hun leef gemeenschap.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27737
Ma Aug 17, 2020 4:40 pm Reageer met quote

Televisie mag technisch gezien best wel een revolutie genoemd worden. Maar voor mij als kind heeft dat niet als zodanig aangevoeld. Omdat mijn grootouders in de electro-business zaten hadden zij al vrij snel zo’n apparaat in de kamer staan. Een enorme kast waarvoor een kamerkast compleet verbouwd moest worden. En zo gingen we ’s woensdagsmiddags naar oma en opa televisie kijken. Er was toen een speciaal kinderuurtje. Gordijnen dicht, warme chocolademelk en met nog een paar buurtkinderen op de vloer zitten. Best een leuke tijd, eigenlijk….
Al snel hadden mijn ouders ook een televisie. Dus wij zijn er als kinderen gewoon mee opgegroeid. En hoewel mijn ouders op papier katholiek waren lieten zij er hun leven niet erg door leiden. Er waren dus geen restricties op welk net en naar welke uitzending er gekeken werd. Enkel als het voor boven de 18 was…
Persoonlijk heb ik de hele computerontwikkeling veel meer als een revolutie gezien. Vooral ook omdat ik er tijdens mijn werk mee te maken had…

Faber quisque fortunae suae

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 558
Di Aug 18, 2020 12:43 am Reageer met quote

bonanza, high chaparel, en pipo

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4508
Di Aug 18, 2020 1:29 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Televisie mag technisch gezien best wel een revolutie genoemd worden. Maar voor mij als kind heeft dat niet als zodanig aangevoeld. Omdat mijn grootouders in de electro-business zaten hadden zij al vrij snel zo’n apparaat in de kamer staan. Een enorme kast waarvoor een kamerkast compleet verbouwd moest worden. En zo gingen we ’s woensdagsmiddags naar oma en opa televisie kijken. Er was toen een speciaal kinderuurtje. Gordijnen dicht, warme chocolademelk en met nog een paar buurtkinderen op de vloer zitten. Best een leuke tijd, eigenlijk….
Al snel hadden mijn ouders ook een televisie. Dus wij zijn er als kinderen gewoon mee opgegroeid. En hoewel mijn ouders op papier katholiek waren lieten zij er hun leven niet erg door leiden. Er waren dus geen restricties op welk net en naar welke uitzending er gekeken werd. Enkel als het voor boven de 18 was…
Persoonlijk heb ik de hele computerontwikkeling veel meer als een revolutie gezien. Vooral ook omdat ik er tijdens mijn werk mee te maken had…

Ik ben ook 'gewoon' met de tv opgegroeid. Maar wij behoren wel tot die eerste generatie waarvoor dat zo 'gewoon' was.
En daarbij hebben wij het dan over het apparaat. Maar wat dacht je van de tv in de zin van wat er op te zien was, en de evolutie die zich daarin voltrok?
In de NTS tijd met nog maar 1 of 2 zenders hield dat niet over. Het was vooral volkseducatie. Dat had allemaal best ook zijn charme, programma's als 'morgen is het zondag', en 'de toestand in de wereld van G.B.J.Hilterman, en dan voor ons kinderen Pipo de Clown.
Maar met die REM antenne kreeg je Amerikaanse programma's. Programma's in een heel andere taal uit een cultuur, een land dat weliswaar vooral dat Europeanen zo was ingericht, maar hoe enorm anders was het ook tegelijkertijd. Even later de BBC, toen zenders als History-channel, speciale zenders over natuur, wetenschap, ...

Dat is een revolutie geweest. Misschien omdat het aardig geleidelijk verliep die ontwikkeling hebben we dat niet als zodanig ervaren, maar het was het wel. Die kennis, die beeld,- en geluidservaring op het gebied van cultuur, allerhande uitheemse echte wilde ongerepte natuur, geschiedenis, gedachten, allerhande zich voor het oog voltrekkende gebeurtenissen (bv de maanlanding, Cassius Clay (zo heette Mohammed Ali nog) vs Sonny Liston midden in de nacht live, de beelden van de aanslag op J.F. Kennedy, de gruwelijke beelden van Vietnam... we zagen de gehele wereld en konden overal bij zijn. Dat bedoel ik. De impact daarvan kennen wij niet, want we kunnen het niet vergelijken met een jeugd zonder tv. Maar die impact was uiteraard enorm

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie