Wat racisme aanricht bij mensen
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 373
Zo Jul 19, 2020 1:10 pm Reageer met quote

Mentale klachten door racisme zijn dan ook anders dan uitsluiting op basis van, bijvoorbeeld, iemands gewicht, zegt psychiater Karimi. “Racisme zit nóg dieper – het wijst iets heel wezenlijks in je identiteit af. Jij zou niet goed genoeg zijn. Het gaat niet alleen om jou, maar om de bevolkingsgroep waartoe je behoort.”

Ziekelijk én ziekmakend gedrag

Daarbij is racisme bovenal een maatschappelijk probleem, zegt Karimi. “We moeten waken voor de gedachte: racisme maakt mensen ziek en daarom moet het stoppen. Nee, racisme is op zichzelf ziekelijk gedrag en wijst op een gebrek aan empathie bij de aanrichter.
https://bit.ly/3eFQpbR

Duidelijke uiteenzetting van wat racisme aanricht bij mensen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15199
Zo Jul 19, 2020 10:32 pm Reageer met quote

Goed om te lezen. Ik hoop dat degenen die denken dat het in Nederland wel meevalt dat ook doen: Dat racisme wereldwijde aandacht krijgt door de Black Lives Matter-protesten, is voor Zainab een verademing. “Eindelijk, eindelijk is er erkenning.” Het onderwerp bespreekbaar maken kan veel leed voorkomen, zegt zij. “Ik voelde me in mijn gevoelens zo alleen. Als jongere kun je deze niet goed begrijpen of benoemen. Dan heb je volwassenen nodig die het gesprek aandurven, in plaats van het krampachtig uit de weg gaan.”

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pluk.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 471
Ma Jul 20, 2020 10:08 am Reageer met quote

Quote:
Ik hoop dat degenen die denken dat het in Nederland wel meevalt dat ook doen:

Typhoon gisteren in Zomergasten:

"Als je de lucht ademt in een samenleving, dan adem je deels ook dat geïnstitutionaliseerde racisme.
Dat komt binnen, dat kan sluimeren. Dat is die blinde vlek."

Lok je hiermee zelfreflectie uit of is het de bedoeling dat dergelijke uitspraken verbindend zijn?

Plan(t) the future

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 20, 2020 10:38 am Reageer met quote

Pluk schreef:
Quote:
Ik hoop dat degenen die denken dat het in Nederland wel meevalt dat ook doen:

"Als je de lucht ademt in een samenleving, dan adem je deels ook dat geïnstitutionaliseerde racisme.

Lok je hiermee zelfreflectie uit of is het de bedoeling dat dergelijke uitspraken verbindend zijn?

Ik heb slechts een klein deel van de uitzending kunnen bekijken en weet niet in welke context hij deze opmerking gemaakt heeft.

Maar wat zijn bedoeling was, als er een bedoeling achter zit, zal je het de man zelf moeten vragen.

/Helder was zijn emotionele reactie na een fragment van de Zweedse film As it is in heaven. Na het gezang van een koor in de film kwam het gesprek terug op racisme. ‘Het gaat over vrijheid, het gaat over zelfbeschikkingsrecht. Over zijn wie je wil zijn. Het gaat over, waar Martin Luther King het over had, ik wil dat mijn kinderen beoordeeld worden op hun karakter in plaats van hun kleur.’/

Een man die zich zorgen maakt om de toekomst van zijn kinderen omdat hij weet wat racisme aanricht bij mensen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5888
Ma Jul 20, 2020 12:11 pm Reageer met quote

ThirzadeRobles schreef:
Mentale klachten door racisme zijn dan ook anders dan uitsluiting op basis van, bijvoorbeeld, iemands gewicht, zegt psychiater Karimi. “Racisme zit nóg dieper – het wijst iets heel wezenlijks in je identiteit af. Jij zou niet goed genoeg zijn. Het gaat niet alleen om jou, maar om de bevolkingsgroep waartoe je behoort.”

Ziekelijk én ziekmakend gedrag

Daarbij is racisme bovenal een maatschappelijk probleem, zegt Karimi. “We moeten waken voor de gedachte: racisme maakt mensen ziek en daarom moet het stoppen. Nee, racisme is op zichzelf ziekelijk gedrag en wijst op een gebrek aan empathie bij de aanrichter.
https://bit.ly/3eFQpbR

Duidelijke uiteenzetting van wat racisme aanricht bij mensen.

Bijzonder artikel. Ik geloof ook zeker dat racisme meer zowel maatschappelijke als individuele schade veroorzaakt dan ik mij als iemand die helemaal nog nooit gediscrimineerd werd op basis van afkomst of huidskleur of religie kan realiseren.

Twee tegenovergestelde fenomenen die zich in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen voordoen: het kind waarvan de ouders -op gepaste wijze- een hoge dunk hebben is geweldig in het voordeel vergeleken met het kind dat niet of nauwelijks enige waardering voelt. Het eerste zal iemand boven zichzelf uit doen stijgen (ahw), het tweede zal iemand benden zijn capaciteiten doen presteren. (geen wet van meden en perzen natuurlijk, er bestaan uitzonderingen op, maar die bevestigen dan wel de regel). Dat betreft dan nog slechts de gezinssituatie.
Wanneer je dat uitbreidt over al die andere sectoren binnen de maatschappij (school, opleiding, werk, sociaal verkeer, de buurt, de media) dan is dat 'in het algemeen' gunstige dan wel ongunstige beeld dat over jouw identiteit bestaat nog veel bepalender.
Er is veel 'self fulfilling prophecy' in de wijze waarop iemand bejegend wordt, zich aangezien voelt.
Individuën kúnnen dat doorbreken, maar lang niet altijd.

Racisme is een ziekte, een psychische en maatschappelijke ziekte waarbij de racist zichzelf in de vingers snijdt met zijn racistisch gedrag want de gevolgen van die ziekte zullen heel de maatschappij en dus ook zeker ook hem treffen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15199
Ma Jul 20, 2020 3:43 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Hangt e.e.a. niet af van de mate waarin je in staat bent om boven je zelf te gaan hangen, inderdaad, tot zelfreflectie in staat bent? Ik weet eigenlijk wel zeker dat lang niet iedereen die kunst beheerst, dan wel zich door anderen een spiegel laat voorhouden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pluk.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 471
Ma Jul 20, 2020 9:53 pm Reageer met quote

Dat klopt en ik kijk zelf (niet altijd even objectief, maar al doende leert men) wel in die spiegel.

Edward Asscher:
“Ik heb niet het gevoel dat ik iets goed heb te maken. Ik ben niet van de afdeling schuld­gevoel over wat zich vroeger heeft afgespeeld, hoe populair dat tegenwoordig in sommige kringen ook is. Zoals u waarschijnlijk weet, is de wereld niet perfect.
Ik denk dan: als je de kans krijgt om daar iets aan te verbeteren, moet je het niet laten.”

Het bovenstaande zou ik zelf gezegd kunnen hebben want dit zijn zo ongeveer ook mijn woorden.

Lees hier KLIK verder

Plan(t) the future

ThirzadeRobles. 1

Stamgast
Stamgast
Ma Jul 20, 2020 10:22 pm Reageer met quote

Helaas kan ik het artikel niet lezen.

Maar zoals Typhoon zei: het gaat niet om schuld maar om verantwoordelijkheid nemen.

Ik geloof ook dat het daarom draait.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie