Klimaat en weer: Opwarming en de natuur.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Wo Sep 25, 2019 4:08 pm Reageer met quote

Als ik zo de berichten lees, ziet het er voor de generatie na ons niet best uit.
Amersfoort, de plaats waar ik woon, lag heel vroeger aan zee en het zou zo maar kunnen dat dit weer gaat gebeuren.
Als ik dan een stuk lees dat dit al eerder gebeurd is heel ver in het verleden, dan denk ik van "de natuur regelt het zelf wel en daar kunnen wij niets tegen doen met het klimaat neutraal gedoe".
Hier een stuk in het AD; klikkie

Als ik dan het volgende lees, denk ik dat de natuur zelf zijn gang gaat en dat we weer terug naar toen gaan; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

theDon.1

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 6:17 pm Reageer met quote

Is dit de goede weg om ons klimaat te redden???

Kijk verder; klikkie

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Wo Sep 25, 2019 6:51 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Is dit de goede weg om ons klimaat te redden???

Kijk verder; klikkie

Hoezo stikstof probleem?

theDon.1

Superlid
Superlid
Zo Sep 29, 2019 1:28 pm Reageer met quote

En het zijn toch maar weer die Nederlanders!!! Wink

Nederlandse uitvinding betrapt India als grote vervuiler van de aarde
Geen fabriek ontsnapt aan het oog van Tropomi. Dit instrument - een Nederlandse vinding - brengt luchtvervuiling op de hele aardbol in beeld. Voor een beter klimaat

Lees verder; klikkie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2640
Di Okt 22, 2019 2:32 pm Reageer met quote

Quote:
Het alledaagse mineraal mag zich op toenemende belangstelling verheugen door het actuele klimaatprobleem. Olivijn verweert namelijk langzaam tot kalk en gebruikt daarvoor water en CO2 uit de lucht.
Olivijn heet het nagenoeg onbekende spul. Het is het meest voorkomende gesteente in de aardmantel. ‘

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wondermateriaal-olivijn-vangt-co2-uit-de-lucht~b3d934c0/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/22/ccs-ccu-deel-2-bodem-en-zee-enhanced-weathering/

Klinkt niet verkeerd en alle beetjes helpen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4413
Di Okt 22, 2019 2:46 pm Reageer met quote

Heb het een beetje doorgelezen maar vraag me af wat de impact hiervan is wanneer de gewenste hoeveelheid co2 bereikt is, dan blijft dit mineraal een grote hoeveelheid co2 opnemen? Zo komt natuurlijk nooit een duurzaam ecologisch evenwicht terug.

Ben net zo min als Barth. een grote fan van geo-engineering

het bewuste mineraal zet ook nog eens nikkel af, maar dat is dan in zee en zou daarom geen kwaad kunnen...

jaja

De reportage die over hout-produktie/gebruik afgelopen zondag te zien was om de co2 uitstoot te verminderen sprak me veel meer aan. En dat kun je reguleren. Wanneer je zeer fijngemalen mineralen met allerlei bijzondere uitwerkingen over de zeëen gaat uitstorten, dan krijg je die er niet zomaar weer uit indien de effecten ervan niet helemaal zijn die je ervan had verwacht

https://www.vpro.nl/festivals/ddw/lees/2019/de-toekomst-is-van-hout.html

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie

Laatst aangepast door NicolaasP op Di Okt 22, 2019 2:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 22, 2019 2:57 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ben net zo min als Barth. een grote fan van geo-engineering

We hebben de afgelopen eeuw toch al heel veel ingegrepen op ecosystemen anders hadden we al die klimaatproblemen niet nu gehad, misschien gebeurde dat niet perse bewust, maar de gevolgen zijn er minder om.
En waarom zou het perse negatief moeten uitpakken geo-engineering?
Ik ben er geen tegenstander van.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Okt 22, 2019 3:00 pm Reageer met quote

Nee, niet per se, maar niet-onmogelijk en terugdraaien kan dan niet meer, zie edit

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Okt 22, 2019 3:02 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

De reportage die over hout-produktie/gebruik afgelopen zondag te zien was om de co2 uitstoot te verminderen sprak me veel meer aan. En dat kun je reguleren. Wanneer je zeer fijngemalen mineralen met allerlei bijzondere uitwerkingen over de zeëen gaat uitstorten, dan krijg je die er niet zomaar weer uit indien de effecten ervan niet helemaal zijn die je ervan had verwacht

En hoe moet je zoveel bomen planten om aan die houtproductie te voldoen?
Quote:
Aan hout geen gebrek, zegt Mastenbroek. ‘Er is genoeg bos, in Europa groeit elke paar seconden een nieuw huis. Je kunt elk jaar miljoenen huizen bouwen, met de bestaande bosvoorraad, als je maar weer evenveel bomen aanplant.'

ik twijfel zeer aan bovenstaande, wil je in Europa voor alles hout gaan gebruiken lijkt me dat de groei van hout (bomen) niet snel genoeg gaat voor de productie??

(ik zou zeker liever een houten huis hebben dan een huis van beton)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27577
Di Okt 22, 2019 6:43 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

ik twijfel zeer aan bovenstaande, wil je in Europa voor alles hout gaan gebruiken lijkt me dat de groei van hout (bomen) niet snel genoeg gaat voor de productie??

Dat zou nog wel meevallen. Een goed gebouwd en onderhouden houten huis kan gemakkelijk honderd jaar meegaan. In Amerika, waar houten huizen veel algemener zijn, zijn talloze voorbeelden te vinden.. En in die honderd jaar zijn dan aangeplante bomen al weer volgroeid en geschikt voor de bouw van een nieuw huis..
Probleem is wel, naarmate er meer mensen bijkomen en dus minder ruimte is voor bosbouw, dat het op een gegeven moment ook weer scheefloopt..

Quote:

Geld voor mij ook. Trouwens ons huis is voor een goed deel van hout en staat er alweer anderhalve eeuw...
Maar hout kent ook zijn nadelen en een van de grootste is het brandgevaar. In open gebied niet echt een probleem. Maar in een stad moet je zoveel veiligheidsvoorzieningen treffen dat houtbouw haast niet meer interessant is. En hoogbouw is dan vrijwel onmogelijk..

Wel eens een houten huis zien branden..?

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Okt 23, 2019 12:33 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
NicolaasP schreef:

En hoe moet je zoveel bomen planten om aan die houtproductie te voldoen?
Quote:
Aan hout geen gebrek, zegt Mastenbroek. ‘Er is genoeg bos, in Europa groeit elke paar seconden een nieuw huis. Je kunt elk jaar miljoenen huizen bouwen, met de bestaande bosvoorraad, als je maar weer evenveel bomen aanplant.'

Je kunt twijfelen aan de uitspraak van Mastenbroek dat we elk jaar "miljoenen huizen kunnen bouwen, met de bestaande bosvoorraad, als je maar weer evenveel bomen aanplant" omdat bv bomen daarvoor niet snel genoeg groeien.

Het gaat om een bijzondere toepassing van hout:

Quote:
Het nieuwe ‘kruislaaghout’ – ofwel CLT: Cross Laminated Timber – veroorzaakt geen uitstoot, maar slaat juist CO2 óp. Tevens kan met CLT ‘prefab’ veel sneller worden gebouwd. Omdat met het oersterke en brandveilige CLT zelfs hoogbouw gerealiseerd kan worden, kreeg het hout al snel de bijnaam ‘het nieuwe beton'.

De bedenker en ook ontwikkelaar/uitvoerder van deze toepassing is
Quote:
Andrew Waugh, groot voorstander van meer houtbouw. Zijn Londense bureau Waugh Thistleton Architects loopt wereldwijd voorop in bouwen met CLT en voert ook al grootschalige sociale woningbouwprojecten uit

Hier was Tegenlicht aan gewijd afgelopen zondag. Onuitvoerbaar in Nederland? Hij wist zeker van niet, hout groeit snel genoeg. Maar ik kan dat niet controleren Sad

Sowieso bijzonder naar deze Adrew Waugh te luisteren: https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/20-10-2019/VPWON_1295418

En Tympaan: Qua brandgevaar is deze clt-prefab veiliger dan beton (werd mij in deze reportage niet duidelijk waardoor precies overigens...)

Wie wist trouwens dat cementproduktie zoveel c02 uitstoot met zich meebrengt:

Quote:
De bouwindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld: alleen het maken van cement zorgt al voor negen procent van alle koolstofuitstoot, bijna drie keer zoveel dan de luchtvaart. Waugh denkt dat de manier waarop nu wordt gebouwd te verouderd is: ‘Het is idioot dat we nog steeds op dezelfde manier bouwen als honderd jaar geleden’.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lees/biografieen/2019-2020/houtbouwers.html#bdf09734-0fc4-4d2e-9125-1a1b2db933ba

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Wo Nov 06, 2019 7:26 pm Reageer met quote

Even een mooi voorbeeld van wat er in het Noordpoolgebied gebeurt, en de invoed op de straalstroom en het weer in gematigde streken.

De ene afbeelding zijn de temperatuur anomaliën. (Roder is warmer dan normaal en blauwer is kouder dan normaal.)
En de andere afbeelding laat zien hoe de straalstroom zich gedraagt.

De Tsjoektsjenzee, dat deel van de Noordelijke IJszee ten noorden van de Beringstraat is vertraagd met dichtvriezen. Het zeewater is te warm.
Dat geeft temperaturen ver boven normaal in dat gebied.

Die warmte daar heeft invloed op de straalstroom, (buigt af naar het zuiden) en door die invloed wordt koude poollucht ver naar het zuiden over Canada en het noorden van de US gestuwd.

Warmte ten westen van Groenland buigt de straalstroom vervolgens weer wat naar het zuiden, en brengt ook wat koudere temperaturen in Nnnrd Europa.

Warmte in het Noordpoolgebied laat de straalstroom grotere slingerbewegingen maken, en daardoor kan koude lucht uit het Noordpoolgebied naar gematigde streken lekken.
(Warmte in het Noordpoolgebied is natuurlijk relatief. Het betekent minder extreem koud. Wat een hittegolf daar is, is nog steeds koud voor onze begrippen)

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

barth.

Superlid
Superlid
Za Mei 09, 2020 7:57 pm Reageer met quote

Morgen wordt de warmte (de temperaturen boven normaal) tijdelijk weer uit West Europa verdreven. Dus ook hier tijdelijk weer koudere temperaturen.
De temperaturen boven normaal zijn dan in Siberië en in het Noordpoolgebied.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Mei 20, 2020 5:12 am Reageer met quote

Wordt 2020 weer een droogtejaar in Nederland? Of zal een natte zomer de droogte van de droge start van dit jaar weer ‘goedmaken’?

2018 was ook een droogtejaar. Maar toen bouwde het neerslagtekoort zich pas op in de zomer. Nu is de droogte al vroeg in het jaar.

(Afbeelding van https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/droogtemonitor )

Het record droogtejaar was in 1976.

Mooi droog weer met veel zonneschijn is voor velen natuurlijk wel prettig, maar langdurige droogte is minder prettig voor de natuur, en voor de boeren.

Gaan we deze zomer weer vergeeld gras zien, en planten, bomen en gewassen die lijden onder de droogte?
Of zal het ene extreem (langdurige droogte) door het andere extreem (langdurige regen) worden afgewisseld.
Ik durf het nu nog niet te voorspellen wat het zal worden.

Vast staat dat het nu al heel lang veel te droog is.
Vergelijk het met de blauwe lijn, de mediaan, het gemiddelde.

Zie ook artikelen erover
( Noordhollands Dagblad ) Groot alarm om extreme droogte. Nu al minder regen dan in 1976, het droogste jaar ooit. Bomen, hei en akkers snakken naar neerslag

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/droogte-begint-extreme-vormen-aan-te-nemen/6193/

https://www.weeronline.nl/nieuws/19-5-2020-boeren-in-zeeland-vrezen-door-droogte-voor-oogst

In de link van weerplaza staat ook een video, waarin wordt uitgelegd dat de extreme droogte van nu, deels toeval is (de grilligheid van het weer), maar ook deels is toe te schrijven aan de verandering van het klimaat.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Jun 24, 2020 11:21 pm Reageer met quote

Quote:
Many air Thermometer records have recently been broken in #Siberia
On 19 June Land Surface Temperature (LST) reached 45°C at several locations in the #Arctic Circle
Data retrieved by #Sentinel3

Siberië plaatselijk 45 gr Celcius

Hebben we de reportage in Nieuwsuur gezien over de gevolgen van de ontdooiende permafrost? Wegzakkende dorpen, en...enorme hoeveelheden methaangas die vrijkomen vanuit de bodem op het land en in de wateren. Methaangas dat vele malen sterker opwarming veroorzaakt dan Co2 dat doet. Met dit soort zich nu razendsnel en over een gigantisch oppervlak ingezette ontwikkelingen heeft naar het schijnt nog geen klimaatdeskundige gerekend. De meest sombere prognoses (van de serieuze soort welteverstaan) lijken nu ineens weer optimistisch te moeten worden genoemd

https://nos.nl/artikel/2337795-bosbranden-motten-en-ontdooiende-permafrost-door-siberische-warmte.html

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200618_00164710/wetenschappers-gealarmeerd-door-hittegolf-noordpoolgebied

Pagina 9 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Plaats reactie