Iedereen denkt in hokjes
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2607
Zo Mei 24, 2020 2:21 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Politieagent is een mannelijke of vrouwelijke orde-handhaver die een bepaalde scholing daartoe heeft gehad.

Wanneer je de term politieagent opvat als een beroep van enkel mannen dan geef je daar -misschien niet zo bedoeld- een onjuiste en ook negatieve connotatie aan die niet klopt en waarvan we ook niet willen dat die zou gelden voor dit of enig ander beroep (dat vrouwen ervan uitgesloten zijn dus).

Dat hokje is dan nog uitermate subtiel te noemen vergeleken bij de meeste andere hokjes die er bv voor Joden bestaan, voor vrouwen, voor feministen, voor mensen met een homoseksuele geaardheid, voor mensen uit andere landen...gazomaardoor

Zo zit het volgens mij in mekaar Dagmar

Ik ga nog 1 poging doen uit te leggen hoe ik het zie. Very Happy

We blijven bij het mijn voorbeeld van de politieagent.
Bij dat woord (categorie) komt bij een beeld naar boven van een man, dat is een onbewust proces, daar denk ik niet over na.
Dat zegt overigens niet dat ik dat beeld als negatief ervaar.

Als ik er vervolgens rustig over nadenk weet ik dat dit beeld niet klopt en kan ik het op basis van rationele overwegingen bewust bijstellen.

Echter dat wil nog niet zeggen dat als ik daarna het woord politieagent hoor, het beeld dat onbewust meteen boven komt drijven, nu veranderd is, dat beeld van die man als politieagent zit onbewust nog steeds in mijn hoofd.

Naar mijn idee, gaat dit artikel daar over, de onbewuste associatie (in mijn geval beeld omdat ik visueel ben ingesteld), de onbewuste vooroordelen.
Om dat onbewuste vooroordeel (hokje) in je hoofd om te zetten naar een bewust ander beeld is helemaal zo eenvoudig niet.

Waar het naar min idee dus overgaat is dat de onbewuste (onmiddellijke) associatie in je hoofd kan verschillen van het beeld wanneer je er bewust over na gaat denken en dat ieder mens daar in meer of minder mate last van heeft.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Zo Mei 24, 2020 3:16 pm Reageer met quote

Naar mijn mening is er wel een verschil met in hokjes denken of in stereotypen denken.
In hokjes denken schept wat structuur in het denken en klinkt minder negatief dan denken in stereotypen, waarbij bewust of onbewust je een mens indeelt naar de groep waar hij vandaan komt.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27512
Zo Mei 24, 2020 4:49 pm Reageer met quote

Volgens mij betekent het precies hetzelfde. In hokjes plaatsen, verdelen, catalogiseren, rangschikken...
Verschillende uitdrukkingen voor hetzelfde begrip.
Je kan het positief of negatief opvatten maar iedereen maakt zich daar "schuldig" aan...

En dat zal ook nooit veranderen...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Zo Mei 24, 2020 5:45 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
We blijven bij het mijn voorbeeld van de politieagent.
Bij dat woord (categorie) komt bij een beeld naar boven van een man, dat is een onbewust proces, daar denk ik niet over na.

Bij mij niet. Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt en je kaart met dit onderwerp zeker een leuk thema aan. Maar is het in hokjes indelen of hoe je het ook noemt geen kwestie van opvoeding, kennis uit stereotype schoolboekjes en dergelijke? 'Zwartjes' als typering van mensen met een Afrikaanse achtergrond en onderverdelingen in 'dames' en 'wijven' in plaats van 'vrouwen' zijn helaas nog niet uitgestorven. Misschien ben ik er extra gevoelig voor gezien mijn leerboeken die consequent de verpleegkundige als 'haar' en 'zij' typeerden. Natuurlijk hoeft verpleegkundige van mij geen per definitie een 'hij' te worden maar het equivalent geldt ook voor politieagenten, brandweermensen en schilders, vind ik, om een paar dwarsstraten te noemen. Zelfde geldt voor leiding geven. Ik ben er niet voor in de wieg gelegd maar ik heb zowel vrouwelijke als mannelijke managers gehad met uitstekende kwaliteiten. Begrijp me goed dat ik verschillen tussen sekse, culturen of wat dan ook niet weg wil poetsen, want die zijn er. Ik laat me daar graag over verrassen, vanuit mijn referentiekader. Voorbeeld? Mike Schulz, verpleegkundige in Boston, US. Dor hout? Afgetraind? Niet te snel oordelen, lijkt mij:
Mike Schultz, Nurse and COVID-19 Survivor Shares Dramatic Before and After Pics to Show How Six Weeks Fighting Coronavirus Ravaged His Body

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie