De schoonheid van de stilte
Blik op het nieuws
Plaats reactie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 486
Do Mei 14, 2020 11:43 pm Reageer met quote

Ik zie een foto onderwerp voorbij komen waarin iemand de schoonheid vd stilte laat zien.

Ja stilte kan mooi zijn maar dan wel in de juiste settings, de stilte in een bos of de stilte van een ontwakende stad.
Maar de stilte die ik nu soms (vaak) ervaar vindt ik zeker niet mooi.
Een lege binnenstad op zaterdag middag, de stilte in de straten, de stilte, zelfs in de supermarkt is het angstig stil.

zelfs de stilte hier op het forum is naar........

geef mij maar wat reuring.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Vr Mei 15, 2020 10:22 am Reageer met quote

Reuring genoeg geweest op dit forum. En toen was het ook niet goed....

En voor de rest geldt: alles op z'n tijd. Soms is stilte goed. En soms is drukte prettig...

Faber quisque fortunae suae

An-Wildflower

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 9
Vr Mei 15, 2020 12:01 pm Reageer met quote

Volgens mij wordt het al drukker in de binnenstad , straten en supermarkt. Misschien wordt het hier dan ook wel weer wat minder stil.

Het is wel heel stil op dit forum Cool

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 255
Vr Mei 15, 2020 12:47 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
Ik zie een foto onderwerp voorbij komen waarin iemand de schoonheid vd stilte laat zien.

Ja stilte kan mooi zijn maar dan wel in de juiste settings, de stilte in een bos of de stilte van een ontwakende stad.
Een lege binnenstad op zaterdag middag, de stilte in de straten, de stilte, zelfs in de supermarkt is het angstig stil.

Nandes, je spreekt een gevoel uit waar meer mensen last van hebben in deze tijd. Het overkomt mij ook en is niet vreemd in de omstandigheden waarin we ons nu verkeren.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Za Mei 16, 2020 12:52 am Reageer met quote

ThirzaR schreef:
nandes57 schreef:

Nandes, je spreekt een gevoel uit waar meer mensen last van hebben in deze tijd. Het overkomt mij ook en is niet vreemd in de omstandigheden waarin we ons nu verkeren.

Ik ben ook een gevoelsmens en reageer meestal met mijn gevoel.

voor mij is gevoel belangrijker dan ratio.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17753
Za Mei 16, 2020 8:26 am Reageer met quote

An-Wildflower schreef:
Volgens mij wordt het al drukker in de binnenstad ,...

gelukkig de mens die zelfs in de stad door het gekwetter van de vogels gewekt kan worden...

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Za Mei 16, 2020 1:31 pm Reageer met quote

Ongetwijfeld zullen er wekkers bestaan waarop je zelf vogelgeluiden kunt instellen. Kun je ook nog een vogeltje naar keuze laten horen..

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Za Mei 16, 2020 1:45 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

De stilte die ik in de binnenstad van Amsterdam ervaar, daar kan ik van genieten, maar dat is wel de stilte voor de storm, de enorme economische/maatschappelijke ellende die hieruit zal volgen, daar ben ik me heel goed bewust van

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Za Mei 16, 2020 6:52 pm Reageer met quote

Stilte is prachtig en moeten we koesteren als een spaarzaam goed. Lawaai van auto's, (tuin)gereedschap, drones, airco's, motoren, vliegtuigen, mobiele telefoons of landbouwwerktuigen is haast nergens meer te mijden. In Nederland heb je nog maar een paar oases waar je alleen maar vogels en het ruisen van gras en boombladeren in de wind hoort. Gezien dat laatste is stilte een relatief begrip want totale stilte, echt helemaal niets horen, vind ik eng. Bij menselijke activiteiten en zeker bij een grote stad horen geluiden en laten we wel wezen; geluid is een niet te onderschatten communicatiemiddel. Met je eens dat een beetje reuring goed is voor je functioneren als mens. Gelukkig mogen we nog boodschappen doen en ik ben zeker tijdens deze coronacrisis blij dat ik na mijn pensionering gekozen heb voor een paar dagen doorwerken. Ik zou de contacten die dat met zich meebrengt niet graag willen missen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Zo Mei 17, 2020 12:53 pm Reageer met quote

@ Nandes

Kwam ik zojuist tegen op mijn pad

Amsterdam was krankzinnig druk geworden door de zich jarenlang gestaag verdichtende toeristenstromen. Op sommige plekken was de drukte werkelijk niet meer te harden in de binnenstad.
Maar we komen nu wel van het ene uiterste in het andere terecht, al maanden lang.
Dat gaat zeker in Amsterdam waar men natuurlijk ook van het toerisme is gaan leven voor een gigantisch aantal faillissementen zorgen

De kritiek op de regering is -ook gister weer in Op1- dat de steunmaatregelen in veel gevallen prima zijn, noodzakelijk zijn, maar ook in heel veel gevallen zinloos en contraproduktief, daar waar ze ondernemers de kans geven bij de pakken neer te gaan zitten de afgelopen en de komende maanden terwijl een doorstart er allang niet meer in zit.
Zou het water deze mensen nu aan de lippen staan, dus zouden ze nu niet financieel geholpen worden, dan zouden ze gedwongen zijn naar andere wegen te zoeken, een ander bedrijf te beginnen, een opleiding te gaan doen, de bakens te verzetten....
De steunmaatregel maakt die beslissing veel moeilijker. Wie zegt er nu: nee dank u wel, ik heb uw steun voor mijn bedrijfsvoering niet langer nodig, houdt u uw geld maar, ik ga wat anders doen, ben wat anders begonnen...

Maar goed, die drukte van het toerisme zoals we die hier gekend hebben, die moet nooit meer weerkeren. Dat was voor niemand leuk, het was pure gekte geworden.

Zo denkt men daar in Venetië ook over lazen we vanmorgen

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 17, 2020 11:35 pm Reageer met quote

Als niet Amsterdammer was Amsterdam voor mij een soort van pretpark voor grote mensen.

Maar een pretpark is een plek om plezier te hebben niet een plek om te wonen, ik kan me dus wel voorstellen dat het voor de bewoners niet meer leuk is.
maar tch zijn er veel mensen die de voorkeur geven om er te wonen, zij kiezen ervoor om in een pretpark te wonen, evenals de mensen die er reeds woonden en er blijven wonen.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Wo Mei 20, 2020 12:13 pm Reageer met quote

Persoonlijk hou ik wel van de stilte. Stilte en het alleen zijn met mijn gedachten. Ik woon niet alleen in een stille buurt, in mijn huis is het ook vaak stil. Geen TV, geen radio, (de radio heb ik wel aan in de auto) en er zijn als ik alleen ben ook geen gesprekken, (tenzij ik gebeld word uiteraard).
Natuurlijk zijn er wel geluiden. Mijn koelkast hoor ik altijd wel, en het tikken van klokken.
Maar heel rustig werken doe ik soms ook in de nachtelijke uurtjes. Want ik voel dan dat het ook buiten nog rustiger is.

In mijn vroegere huis, midden in de stad, had ik veel last van straatlawaai.
Met het enkele glas kon ik alle gesprekken op straat volgen. Een isolatie als een strandtent, en dat in een drukke straat midden in de stad. Het geluid van voorbij razend verkeer overstemde vaak de TV. En midden in de nacht van vrijdag op zaterdag een hels kabaal van het opbouwen van de markt vlak voor mijn deur. Kleng kleng. De markt zelf was even een rustige ochtend, maar het opbreken van de markt was weer een enorm kabaal.

Gelukkig ben ik daar weg, en woon ik nu (nu alweer 10 jaar) veel rustiger, en is er bij mijn huidige woning geen verkeer voor de deur. Ik hoor en zie hier ook veel vogels.

Ik heb het het liefst indruk-arm, want ik ben gevoelig voor indrukken.
In drukte omgevingen hoor ik vaak alle gesprekken van iedereen door elkaar. Toen ik jong was kon echt ziek worden van drukte. Een overload ervan ervaren.

Dus ik houd wel van stilte, en van hele kleine of heel verre geluiden.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Vr Mei 22, 2020 3:38 am Reageer met quote

Dan toch maar een toepasselijk muziekje erbij? Laughing

Simon&Garfunkel, the Sound of Silence

Waarvan Art Garfunkel eens heeft gezegd dat het nummer gaat over:
"The inability of people to communicate with each other, not particularly internationally but especially emotionally"

Vrij vertaald:
“Het onvermogen van mensen om met elkaar te communiceren, niet speciaal internationaal, maar specifiek emotioneel”

Maar het is een mooi nummer waar velen hun eigen betekenis aan geven.
En wellicht hun eigen herinneringen bij hebben.
Soms denken mensen bij dit nummer ook aan degenen die zij missen.
Degenen die zij niet meer horen, een stilte hebben achter gelaten.

Er is ook een veel gewaardeerde cover versie van dit nummer door “Disturbed”.
Voor degenen die die versie prefereren, daar dan ook maar een link naar:

Disturbed, the Sound of Silence

Ik vond het wel een toepassselijk nummer voor dit topic.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie