corona en de economie
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Wo Mei 06, 2020 8:39 am Reageer met quote

Even nog antwoord geven.
NicolaasP schreef:

Zie jij dit dan als het Wij-Zij denken van Calimero geklaag Barth. ?
Of doet dat Calimero geklaag zich elders in bovenstaande reacties voor?
.

Elders, maar het gaat eigenlijk niet om wat een ander schrijft, het gaat om mijzelf.
En dat van mezelf is dat ik me distancieer als in een rijk<>arm topic een calimerosfeer ontstaat van:
“Zij zijn rijk, en Wij zijn arm, en dat is niet eerlijk.”
Of een karikaturaal beeld van een profiterende “elite” en een “underdog” die altijd de klos is, en dat dat dan gaat over inkomen en maatschappelijke positie. Dan identificeer ik me niet met de “underdog” als dat de Wij-groep zou moeten zijn.

Zelf ontvang ik netto c.a. €1400 p.m.
Iets meer omdat ik (zonder dat gevraagd te hebben) daarbovenop ook zorgtoeslag van de belastingdienst krijg. Ik ben me bewust dat mensen met een bijstandsuitkering, of met enkel een AOW, (genoeg mensen die het daarmee moeten doen) veel minder krijgen, en ook bewust vaan de armoede in de wereld. Dus daarnaar kijkend voel ik me rijk, en ben ik blij dat ik zelf totaal geen geldzorgen heb. Dat ik goed kan rondkomen met wat ik krijg.

Maar ik ben me natuurlijk ook bewust dat er een heleboel mensen in Nederland, en in andere rijke landen in de wereld, veel meer inkomen hebben. €2000 of meer.
Ik priijs mezelf gelukkig dat ik daar nooit druk over heb gemaakt, of dat het mijn tevredenheid zou hebben aangetast.
Wat mij betreft mogen een heleboel mensen van mij ook stinkend rijk zijn.
En dan gun ik ze een gelukkig leven ermee.

Eigenlijk vind ik geld (of materiele rijkdom) helemaal niet belangrijk. Het is voor mij iets triviaals. Als ik naar de programma’s van politieke partijen kijk, zijn andere thema’s voor mij veel belangrijker.
Onderwijs, wetenschappen, klimaat, volksgezondheid.

Als er een rijk versus arm discussie ontstaat, valt het me vaak op dat het vaak modalen zijn die doen alsof ze tot de lagere inkomensgroep behoren.
Ik weet niet of dat klopt, maar die indruk krijg ik soms dat daar de meeste ontevredenheid zit.
En... een klassenmaatschappij ... als gesuggereerd wordt dat die er nog steeds is..
Voor mij was dat hier iets van voor de oorlog, maar in Nederland niet meer in deze tijd.

Ik hoop dat dat enige uitleg geeft, over de distantie die ik voel als het in bijdragen in topics over ”rijk vs arm” gaat. Ook dat die gevoelde distantie iets persoonlijks van mij is.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Wo Mei 06, 2020 11:10 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

Tympaan schreef:
En de burger kijkt er naar, is wanhopig en doet er verder niets tegen. Wat kun je er als eenling er ook tegen doen. Een massale boycot tegen dat bedrijfsleven zou de enige oplossing zijn. Maar helaas, de burgers zitten via hun loon ook al verstrikt in dat bedrijfsleven...

Ik heb er geen oplossing voor.

Wie het weet, mag het zeggen...

Zolang driekwart van Nederland rechts tot extreem-rechts blijft stemmen zal er van bovenstaande niets wezenlijks terechtkomen.

Ik heb geen enkele illusie dat links tot extreem links het beter zullen doen. Inderdaad, je zou het bedrijfsleven buiten schot kunnen zetten. (ik bedoel hier niet het 'winkeltje op de hoek' mee) Maar dan neemt de overheid de touwtjes in handen en het is dan maar de vraag of je dan beter af bent. Ik kan in ieder geval nog geen land ontdekken waarin een 'links' beleid tot werkelijke verbetering in de zin van een eerlijker en rechtvaardiger soort samenleving heeft geleid. Ook in 'links' bestuurde landen vind je een buitensporig rijke elite en een arme onderlaag...

Er zit iets fundamenteel verkeerd als het om kapitaal en verdeling gaat. Het is te groot en te ondoorzichtig geworden. Er wordt op grote wereldwijde schaal gemanipuleerd en gesjoemeld en daar is maar geen grip op te krijgen. Het zit dieper dan een politieke keuze...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Wo Mei 06, 2020 1:56 pm Reageer met quote

[quote="Tympaan"][quote="Keesvi"]

Tympaan schreef:
je zou het bedrijfsleven buiten schot kunnen zetten. (ik bedoel hier niet het 'winkeltje op de hoek' mee) Maar dan neemt de overheid de touwtjes in handen en het is dan maar de vraag of je dan beter af bent.

https://www.youtube.com/watch?v=iI2ot6baAbM
In dit gesprek met macro-econoom De Kort licht deze toe hoe desastreus het voor onze economie is in al die gevallen waarin het -inmiddels- evident is dat er nooit meer een doorstart gemaakt zal kunnen worden, 'dat winkeltje op de hoek' van bedrijfsgeld te blijven voorzien. Weggegooid, nul rendement, uitstel van executie waar niemand wat aan heeft, terwijl dat geld nu zo hard nodig is om de gaten daar te dichten waar die nog gedicht kunnen worden
Maar hij (of Verbrugge) zegt inderdaad net als jij hier dat het ook weer bijna onmogelijk is om als overheid het kaf van het koren te gaan scheiden, daar kun je je als politiek nu niet ook nog eens mee gaan bemoeien

het is allemaal zo razend ingewikkeld

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Wo Mei 06, 2020 7:44 pm Reageer met quote

vindt u het erg dat bijv. een schouwburg failliet gaat , er wordt zo gauw gezegd wij gaan "failliet" so what, zonder schouwburg kunnen we echt wel overleven. Een doorstart in afgeslankte vorm blijkt vaak best mogelijk.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Do Mei 07, 2020 12:09 am Reageer met quote

Je doet het voorkomen alsof het rondkomen van 1400 + inkomen edelmoedig is, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel, heb jij van je ouders bijv een leuke woning zonder lasten overgehouden dan heb je al een stuk minder zorg, zo zijn er nog wel wat zaken benoemen.
Misschien hebben mensen met een modaal inkomen wel een beter inlevingsvermogen

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 401
Do Mei 07, 2020 1:57 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

Een betere inlevings- vermogen heeft mijns inziens niets te maken met inkomen.
Het hangt er volgens mij van af in wat voor situatie iemand zich bevind en wat zijn of haar gevoelens daar bij zijn of je daarin rekening kunt houden met de gevoelens en behoeften van anderen .

Ik zou me bijvoorbeeld niet kunnen inleven in de situatie waar een prof. voetballer zich in bevind als hij niet aangewezen wordt om mee te doen met het Oranje team , dit omdat ik niets met voetballen heb .

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mei 07, 2020 11:52 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:

Ik zou me bijvoorbeeld niet kunnen inleven in de situatie waar een prof. voetballer zich in bevind als hij niet aangewezen wordt om mee te doen met het Oranje team , dit omdat ik niets met voetballen heb .

En zo is het maar net. Van 1400 euro valt best rond te komen als je alleen woont, nauwelijks vaste lasten heb en weinig geef om 'aardse zaken'. Maar dat is bij lange na geen maatstaf voor de hele samenleving. Andere mensen kunnen in heel andere situaties leven.
Een museum- of theatereigenaar kan het wel verdrietig vinden dat zijn 'levenswerk' failliet gaat en dat begrijp ik best. Van de andere kant, als de meeste mensen er geen belangstelling meer voor hebben, wat is dan nog het bestaansrecht voor dat theater of museum. En hebben we misschien niet al veel te veel van dit soort zaken...

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1415
Vr Mei 08, 2020 3:07 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Je doet het voorkomen alsof het rondkomen van 1400 + inkomen edelmoedig is, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel, heb jij van je ouders bijv een leuke woning zonder lasten overgehouden dan heb je al een stuk minder zorg, zo zijn er nog wel wat zaken benoemen.

Als dat aan mij gericht is? Er is helemaal niets edelmoedigs aan het verliezen van je werk door een afkeuring en het je aanpassen aan een lager inkomen. Je uitgavenpatroon aanpassen aan een nieuwe realiteit is dan onontkoombaar. En nee ik heb geen eigen huis, maar een huurwoninkje van de woningbouwvereniging.
En natuurlijk ook mijn eigen vaste lasten. Ok, mijn energierekening is nu bescheiden, veel lager dan gemiddeld, maar dat heeft ook met een bescheiden energieverbruik te maken.
Maar waar het om gaat is, als je tevreden wilt blijven, om niet te gaan kijken of het gras bij anderen groener is.
Allerlei rare fantasiën maken hoe het leven bij anderen eruit zou zien, heeft m.i. ook niets met inlevingsvermogen te maken maar meer met projectie.
En ik weet genoeg over de financiele situatie van mensen die het bijstandsuitkering moeten doen, of met een enkele AOW. Door assistentie bij het regelen van financiën (en belastingaangifte) heb ik daarnaast ook een idee gekregen hoeveel belasting mensen betalen die een bovengemiddeld inkomen hebben.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 359 ppm, 10 jaar geleden: 388 ppm, nu: 413 ppm.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 401
Vr Mei 08, 2020 3:43 am Reageer met quote

barth. schreef:
nandes57 schreef:

Als dat aan mij gericht is? Er is helemaal niets edelmoedigs aan het verliezen van je werk door een afkeuring en het je aanpassen aan een lager inkomen. Je uitgavenpatroon aanpassen aan een nieuwe realiteit is dan onontkoombaar. En nee ik heb geen eigen huis, maar een huurwoninkje van de woningbouwvereniging.
En natuurlijk ook mijn eigen vaste lasten. Ok, mijn energierekening is nu bescheiden, veel lager dan gemiddeld, maar dat heeft ook met een bescheiden energieverbruik te maken.
Maar waar het om gaat is, als je tevreden wilt blijven, om niet te gaan kijken of het gras bij anderen groener is.
Allerlei rare fantasiën maken hoe het leven bij anderen eruit zou zien, heeft m.i. ook niets met inlevingsvermogen te maken maar meer met projectie.
En ik weet genoeg over de financiele situatie van mensen die het bijstandsuitkering moeten doen, of met een enkele AOW. Door assistentie bij het regelen van financiën (en belastingaangifte) heb ik daarnaast ook een idee gekregen hoeveel belasting mensen betalen die een bovengemiddeld inkomen hebben.

Een reactie die ik zo goed begrijp , ook ik ben door een chronische ziekte jaren geleden m´n baan kwijt geraakt en ja ik weet heel goed dat je dan uitgavenpatroon daar aan aan moet
passen , iets wat in het begin zeker niet gemakkelijk was . Ook ik loop ( ja nog altijd ) vaak tegen oordelen van anderen aan vaak mensen die geen idee hebben wat het is dat je inkomen een stuk naar beneden gaat dat je na moet gaan denken over ieder dubbeltje (was in die tijd nog zo tegenwoordig zijn het euro's ) wat je uitgeeft .
Koffie drinken op een terrasje zit er niet meer in , vroeger wel en dan was het de ene keer de andere trakteert de volgende keer ik , toen dat niet meer kon is mij wel duidelijk geworden wie echte vrienden waren .
Zolang ik nog iedere dag brood heb en het einde van de maand schuldloos haal ben ik gelukkig .
Kijken naar wat een ander allemaal kan doen heb ik al lang gelden achter me gelaten .

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Mei 08, 2020 11:45 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Ook ik loop ( ja nog altijd ) vaak tegen oordelen van anderen aan vaak mensen die geen idee hebben wat het is dat je inkomen een stuk naar beneden gaat dat je na moet gaan denken over ieder dubbeltje (was in die tijd nog zo tegenwoordig zijn het euro's ) wat je uitgeeft .
Koffie drinken op een terrasje zit er niet meer in , vroeger wel en dan was het de ene keer de andere trakteert de volgende keer ik , toen dat niet meer kon is mij wel duidelijk geworden wie echte vrienden waren .
Zolang ik nog iedere dag brood heb en het einde van de maand schuldloos haal ben ik gelukkig .
Kijken naar wat een ander allemaal kan doen heb ik al lang geleden achter me gelaten
.

Mooi geformuleerd. Ik kan ook meepraten over die situatie waar ik al heel lang gelukkig niet meer in verkeer maar wel eveneens heel lang in verkeerd heb. De situatie waarin heel veel mensen nu ook in komen te verkeren. Een ongekend grote hoeveelheid wellicht.
NIET de situatie van hebberigheid, 'ik wil meer, ik wil net zoveel als mijn buurman' , niet die mimetische begeerte (Plato) waardoor mensen geplaagd kunnen worden maar gewoon de situatie die Gribou-Greet hierboven beschrijft. 'Hoe kan ik in leven blijven; hoe kan ik het( 'n) dak boven mijn hoofd blijven bekostigen en daarbij toch ook nog eten, hoe kan ik voldoende gezond blijven eten en toch nog de trein betalen om mijn ouders op te zoeken' ...

Die constante druk, stress, zorg, vaak paniek, schuldgevoelens, wanhoop enz enz is een hel om in te verkeren. Niet een net iets minder groen gazonnetje dan dat van de buren, nee een moeras waarin je voortdurend kopje onder dreigt te gaan en waarin je je nog nauwelijks verroeren kunt.

Die situatie kan een mens verlammen, depressief maken, en hem soms af doen vragen of het niet beter is maar helemaal te stoppen met alles.

Daar lopen we nu tegenop. Niet ik persoonlijk verwacht ik, maar wel heel veel anderen. Die zullen gaan klagen, en dat zou ik maar heel serieus nemen..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Za Mei 09, 2020 12:25 am Reageer met quote

De regering heeft extra geld ter beschikking gesteld voor bedrijven die in de problemen komen.
Op zich is daar niks mis mee, maar op hetzelfde moment zie je dat er gemasseerd wordt om de werknemer loon te laten inleveren om deze tijd te doorstaan.

Naar mijn mening komt het er straks op neer dat de werknemer (Jan met de pet) die extra miljarden vi de belasting gaat betalen en dat ook nog eens met x % minder loon.

Het verschil tussen arm en rijk zal alleen maar extra vergroot worden.

dit is waar ik mee begon, en het begint nu een beetje op de persoonlijke situatie's te gaan en dat is altijd lastig .

waar het mij om gaat, en dat isook persoonlijk .
Ik werk vanaf mijn 14e en heb het inmiddels beter gekregen, het kan altijd beter maar ik heb geen reden tot klagen.
en nu, nu er met bakken geld gesmeten wordt, maak ik me daar zorgen om en noem het een "Jan met de pet"

Als je door ziekte of afkeur het met een minder inkomen moet doen is dat feitelijk triest, je hebt geinvesteerd en krijt er zonder dat je er iets aan kunt doen de rekening gepresenteerd.

Je investering verliezen door de effecten van Corona is net zo bitter, al geef ik gelijk toe dat het verliezen door ziekte dubbelop bitter is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 09, 2020 10:00 am Reageer met quote

De hoofdlijn is mijns inziens nogal duidelijk. Er wordt op dit moment door de overheid heel veel geld uitgegeven en daardoor wordt er een enorme schuld opgebouwd. En die schuld zal ook weer eens ingelost moeten worden. Wat dat betreft is er geen verschil tussen de overheid en een huishouden. Alleen de getallen zijn groter.

Over de manier waarop, kun je natuurlijk redetwisten want dan komt de vraag hoe die schuld moet worden terugbetaald en wie het grootste deel van de rekening gepresenteerd krijgt
En daarmee wordt het onvermijdelijk persoonlijk, want iedereen wordt weer anders geraakt door de coronacrisis.
Moet je elk bedrijf, theater, museum. sportclub, hobbyclub enzovoorts, willen redden?? Naar mijn idee niet. Is het eigenlijk niet een beetje broekzak-vestzak verhaal? Je kan al die instellingen wel blijven subsidiëren maar als je vervolgens op de inkomens van de burgers kort, kunnen die burgers toch niet meer naar die theaters, of ze kunnen die producten niet meer kopen omdat ze er het geld niet voor hebben.
Wat heb je dan uiteindelijk gewonnen?

Het gaat er niet om dat mijn grasveldje meer of minder groen is dan dat van de buurman. Wat mij irriteert is dat de enorme grasvlakte van de rijke nauwelijks geraakt wordt maar dat hij via de overheid wel probeert om ook nog een stuk van mijn gazonnetje in te pikken, om in de beeldspraak van barth te blijven.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Mei 09, 2020 10:46 am Reageer met quote

Met jullie eens. De rijke bovenlaag zal de broekriem niet of nauwelijks hoeven aan te trekken vanwege de recessie die we gaan meemaken, die hebben mogelijkheden te over om zo te schuiven met hun geld, andere, nieuwe investeringen te maken dat ze er wellicht alleen maar beter van worden.
Mensen beneden die laag zullen 'iets' moeten inleveren
Maar denk eens aan al die mensen die aan een zware hypotheek vast zitten of een hoge huur, en nu zonder werk komen te zitten, hun bedrijf verloren zijn. Bij hun wordt de bodem onder hun bestaan volkomen weggeslagen.
Die worden door de bank en de overheid op dit moment nog eventjes geholpen, tegemoet gekomen. Maar dat is maar zeer tijdelijk mogelijk. En dan?
Hoeveel mensen gaan hun huis/woning verliezen? Hoeveel mensen gaan straks aan hun schulden ten gronde? Die vele kleine ondernemers die normaal gesproken in het zomerseizoen hun jaarinkomen verwerven, die vinden niet zomaar even een andere inkomstenbron om die gigantische hypotheek- of huurschuld die ze nu maken weer eventjes in te lopen ...
Daar maak ik mij vooral bezorgd over, al die mensen die er financieel gewoon niet meer uitkomen straks, echt niet meer uitkomen wat ze ook proberen

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie