waar liggen jou keuze's tav corona
Blik op het nieuws
Plaats reactie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 489
Di Mei 05, 2020 11:56 pm Reageer met quote

wat zou je doen als je de keuze's moet maken die de regering moet gaan maken?

landen waar de corona hard heeft toegeslagen ( frankrijk, Italie, spanje)
laten de teugels wat vieren tav de beperkende maatregelen opgelegd om de corona uitbraak beheersbaar te maken.
de effecten hiervan, het laten vieren van de teugels zullen pas na 14 dagen merkbaar zijn.

moeten de kapperszaken weer open mogen of de nagelsyliste"s , de restaurant's en de terassen.

hoeveel risico durf je te nemen??

naar mijn mening moet er gestuurd worden op het verantwoordelijksgevoel vd Nederlanders.

Ik zou er voor kiezen om er nog 3 weken aan vast te knopen, zodat we kunnen zien hoe het in andere landen verloopt .

de Nederlander is nogal gedwee en volgzaam maak daar maar ff gebruik van.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4048
Wo Mei 06, 2020 11:02 am Reageer met quote

Het sturen op eigen verantwoordelijkheid spreekt mij ook aan. Communiceer vooral heel duidelijk en maak helder dat elke beslissing gevolgen en dus ook nadelen heeft. Als er regels worden versoepeld is het zeker dat het aantal besmettingen weer zal toenemen. Mogelijk is daarmee te leven, mits iedereen helder heeft hóe een besmetting tot stand komt en wié daarin het meest kwetsbaar is. Als de kappers opengaan kun je altijd voor jezelf nog beslissen dat je er (nog) geen gebruik van zal maken, je kunt jezelf nog steeds blijven beschermen door een zelfgekozen quarantaine. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die best voor zichzelf het risico willen aanvaarden om het virus op te lopen. Als er dan van overheidswege weer snel kan worden ingegrepen mocht er weer een brandhaard komen, dan ben ik wel voor een versoepeling, met inachtneming van voorzorgsmaatregelen en bescherming waar mogelijk.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4381
Wo Mei 06, 2020 1:07 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
wat zou je doen als je de keuze's moet maken die de regering moet gaan maken?

moeten de kapperszaken weer open mogen of de nagelsyliste"s , de restaurant's en de terassen.

hoeveel risico durf je te nemen??

naar mijn mening moet er gestuurd worden op het verantwoordelijksgevoel vd Nederlanders.

waar ligt onze verantwoordelijkheid ...

We dragen verantwoordelijkheid ten aanzien van de gezondheid van mensen (en dan denk ik niet alleen aan sterftecijfers maar ook aan blijvende longaandoeningen en trombose-verschijnselen bij veel navenant jongere mensen die dit virus overleven
-ten aanzien van de zorgverleners en de beperkte ic capaciteit
-ten aanzien van kinderen die niet te veel op achter mogen komen (zoals dreigt voor een grote groep kinderen die in gezinnen opgroeien met een sociale achterstand)
-ten aanzien van de zzp-ers die ten onder dreigen te gaan, voor zover dat al niet gebeurd is
-ten aanzien van al die mensen wier inkomen afhankelijk is van het zomerseizoen

en wat vergeet ik hier dan nog allemaal..

er is zoveel schade, zo verschillend, zo moeilijk te voorspellen, in veel gevallen ook heel zeker te voorspellen maar dan vaak weer moeilijk af te wegen tegen veelal niet te voorspellen maar ook moeilijk te vergelijken vormen van schade/leed...

geen idee, geen flauw idee

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2612
Wo Mei 06, 2020 4:03 pm Reageer met quote

Zijn natuurlijk hele lastige keuzes.
Met name de sociale/emotionele gevolgen voor mensen beginnen mij zorgen te baren, zoals hoelang mogen mensen geen contacten aangaan, hoelang gaat die anderhalve meter samenleving duren?

Wanneer geldt die anderhalve samenleving niet meer? Als er een vaccin is?

Hoe moet het dan met sociale contacten van kwetsbare mensen in instellingen (ouderen/gehandicapten/psychiatrische mensen etc) , anderhalf jaar alleen bezoek op anderhalve meter afstand, geen knuffels/omhelzingen meer van je kinderen/kleinkinderen/ouders/broers/zusters etc. gedurende anderhalf jaar???

Wat met al die alleenstaanden die thuis wonen? Ook anderhalf jaar alleen sociaal bezoek op anderhalve meter afstand, geen knuffels etc van je kinderen/familie etc?

En wat met al die ouderen die niet in een instelling wonen en alleen al qua leeftijd in de risicogroep vallen? Enkel anderhalve meter sociale afstand contacten tot er een vaccin is, wat in het ergste geval wel 1 tot 2 jaar kan duren?

En dan hebben het nog niet eens over seksuele contacten voor mensen die geen vaste partner hebben, in dat opzicht is het advies zowel van het RIVM als de Rutger Stichting.............niet doen.
Gewoon maar 1 a 2 jaar geen seksueel contact voor al die alleenstaande mensen tot er een vaccin is?

Het menselijk wezen is niet gemaakt voor social distance, maar ik voorzie niet hoe je hierin keuzes kunt maken die geen gevaar zijn voor besmetting, aan de andere kant mensen tot er een vaccin is die sociale contacten binnen anderhalve meter ontzeggen is ook onmenselijke opgave.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Wo Mei 06, 2020 11:28 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Zijn natuurlijk hele lastige keuzes.
Met name de sociale/emotionele gevolgen voor mensen beginnen mij zorgen te baren, zoals hoelang mogen mensen geen contacten aangaan, hoelang gaat die anderhalve meter samenleving duren?

Wanneer geldt die anderhalve samenleving niet meer? Als er een vaccin is?

Hoe moet het dan met sociale contacten van kwetsbare mensen in instellingen (ouderen/gehandicapten/psychiatrische mensen etc) , anderhalf jaar alleen bezoek op anderhalve meter afstand, geen knuffels/omhelzingen meer van je kinderen/kleinkinderen/ouders/broers/zusters etc. gedurende anderhalf jaar???

Wat met al die alleenstaanden die thuis wonen? Ook anderhalf jaar alleen sociaal bezoek op anderhalve meter afstand, geen knuffels etc van je kinderen/familie etc?

En wat met al die ouderen die niet in een instelling wonen en alleen al qua leeftijd in de risicogroep vallen? Enkel anderhalve meter sociale afstand contacten tot er een vaccin is, wat in het ergste geval wel 1 tot 2 jaar kan duren?

En dan hebben het nog niet eens over seksuele contacten voor mensen die geen vaste partner hebben, in dat opzicht is het advies zowel van het RIVM als de Rutger Stichting.............niet doen.
Gewoon maar 1 a 2 jaar geen seksueel contact voor al die alleenstaande mensen tot er een vaccin is?

Het menselijk wezen is niet gemaakt voor social distance, maar ik voorzie niet hoe je hierin keuzes kunt maken die geen gevaar zijn voor besmetting, aan de andere kant mensen tot er een vaccin is die sociale contacten binnen anderhalve meter ontzeggen is ook onmenselijke opgave.

het is alsof je aan een oude radio draait om die ene zender te vinden.

Wat kan je van mensen verlangen en wat kunnen mensen handelen en in hoever kun de teugels laten vieren zonder dat het onbeheersbaar wordt.
het balanceren op een heel smal balkje.

Ook wel besluiten die ik niet begrijp, bijv
per 1 juni ov starten met volle dienstregeling met een max bezetting van 40 % dus 2,5 x zoveel vervoerseenheden nodig?
ov alleen voor vitale beroepen, hoe wil je dat nou weer controleren en alleen in het ov met mondkapje, arme conducteur, hij wordt nu al bespuugd en geslagen, moet hij mensen gaan weigeren wegens het niet dragen van een mondkapje en ander mensen weigeren wegens gezichtsbedekkende kleding, ga er maar aanstaan

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Mei 07, 2020 11:03 am Reageer met quote

Treffend verwoord in mijn ogen Nandes

Dat masker blijft bovendien een erg dubieus verhaal. Ik meen (met bijna klapperende oren) Rutte te hebben horen zeggen dat het een zelfgemaakt masker mocht zijn, whatever, maar beslist géén medisch masker, want "die hebben we nodig in de zorg".

Maar denk je nu eens in met wat voor onzin mensen voor de dag gaan komen. 'Als het je mond en neus maar een beetje bedekt'.
En dat lapje, of papiertje, of de hiel van een oude sok alles waarmee men improviseren gaat, zal in veel gevallen maar weinig gewassen/vervangen worden, zodat het mogelijk vooral een haard van het bewuste virus zal vormen bij (vaak onbewust) besmette mensen, een haard van het virus dat vanwege het slechte materiaal en doordat het slecht aansluit op de huid rondom uitgeblazen wordt...
Is dat al eens nagegaan, wat daarvan het effect is van een slecht zittend kapje van losmazig materiaal dat niet gewassen, niet vervangen wordt en dagen achtereen gedragen wordt door iemand die het virus bij zich draagt? De besmettingsgraad van een corona-drager zal na dag 2 misschien wel vele malen hoger dan zonder dat kapje

we klungelen maar wat aan

maar ik begrijp de maatregelen wel en zou het echt niet beter weten, misschien wel dus die waarschuwing naar buiten laten gaan: wannéér je zo'n mondkapje dráágt, zorg er dán voor dat je het regelmatig in een heet sopje wast of wanneer dat niet kan, regelmatig vervangt

En me dunkt, van de conducteur mag niet verwacht worden als handhaver op te treden, integendeel, laat de mensen, de passagiers het onderling maar uitmaken zou ik denken

Laatst aangepast door NicolaasP op Do Mei 07, 2020 12:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13341
Do Mei 07, 2020 11:49 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Dat masker blijft bovendien een erg dubieus verhaal. Ik meen (met bijna klapperende oren) Rutte te hebben horen zeggen dat het een zelfgemaakt masker mocht zijn, whatever, maar beslist géén medisch masker, want "die hebben we nodig in de zorg".

Ik krijgt sterk de indruk dat onze MP de oren een beetje laat hangen naar de ons omringende landen at betreft mond- en neus(!)bedekking. Voorlopig denk ik het OV niet nodig te hebben maar ik ben het met je eens dat die maskertjes een schijnzekerheid geven omdat ze veelal niet goed zullen worden gebruikt, te lang, niet goed aangesloten, veelvuldig aangeraakt met de handen waarmee je vervolgens... etc. Wat mij betreft zijn de ffp-maskers helemaal uit den boze omdat ze een ventiel hebben waardoor ongefilterde adem de ruimte in wordt geblazen. Die zijn louter bedoeld om de drager zelf te beschermen en niet de omgeving. Moeilijk tot niet te controleren en dus ook niet goed te sanctioneren.

Evengoed zal ik me aan de regels moeten houden om een niet malse boete te ontlopen. Ik ben echte niet van plan om kapitalen aan maskertjes uit te gaan geven vanuit de gedachte dat het gebruik goeddeels een wassen neus is. Ik ga wel kijken of die dingen virusvrij te krijgen zijn, bijvoorbeeld in de magnetron. Wel uitkijken voor brand met dat metaalstripje...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27520
Do Mei 07, 2020 12:19 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
..Ik ga wel kijken of die dingen virusvrij te krijgen zijn, bijvoorbeeld in de magnetron. Wel uitkijken voor brand met dat metaalstripje...

Dus er valt weer een stijging van het aantal woningbranden te verwachten, want niet iedereen zal aan dat metalen stripje denken..

Als ik dat allemaal hoor en lees over die zelf gemaakte mondkapjes, de vage verhalen over zin en onzin van die dingen en het al dan niet verkeerd gebruik, dan begin ik mij af te vragen of de overheid zelf nog wel weet waar men mee bezig is op dit vlak. Net zomin als jij ben ik van plan om geld uit te geven aan die dingen, aangenomen dat die al zo gemakkelijk overal te verkrijgen zijn. Dus dat wordt fröbelen met keukendoekjes, plakband, spelden en touwtjes, al naar gelang wat er binnen een huishouden zoal te vinden valt.

Ik ben geen medicus, maar hier geloof ik niet in. Gelukkig ben ik niet afhankelijk van het openbaar vervoer en kan ik thuis blijven zolang en zoveel als ik maar wil. Ik wacht het allemaal maar even af...

Faber quisque fortunae suae

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 182
Do Mei 07, 2020 12:39 pm Reageer met quote

De verantwoording leggen bij de burger zelf. Daar heb ik weinig tot geen vertrouwen in. Politie werd al ingeschakeld omdat er een overvolle trein stond en niemand uit wenste te stappen.
Zo zie ik in mijn omgeving mensen die sch*t hebben aan de anderhalve meter afstand op straat en zelfs soms ook in een winkel.
Vieze mondkapjes en handschoenen op straat op de route winkel. Dus ontwijk ik die route door een stuk om te lopen.

Om het zo veilig mogelijk te houden kies ik er voor om 7 uur 's morgens boodschappen te doen en dat hooguit 2x per week. Ook met het versoepelen van de regels hou ik nog pas op de plaats. Die kapper komt wel eens.
Wat ik als copd patiënt mis is fysiotherapie, dat hakt er aardig in merk ik.
Als ik hoor dat kappers opengaan, terrassen en weinig hoor over fysiotherapie en medisch pedicure wordt ik een beetje narrig.
Maar zo heeft iedereen misschien zijn eigen wensen.

Oh ja, 's morgens 7 uur hoor je de vogels, is het stil op straat en daar kan je ook van genieten. Ook zonder corona blijven die vroege wandelingetjes er in Wink

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Mei 07, 2020 12:44 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
NicolaasP schreef:

Ik krijgt sterk de indruk dat onze MP de oren een beetje laat hangen naar de ons omringende landen at betreft mond- en neus(!)bedekking. Voorlopig denk ik het OV niet nodig te hebben maar ik ben het met je eens dat die maskertjes een schijnzekerheid geven omdat ze veelal niet goed zullen worden gebruikt, te lang, niet goed aangesloten, veelvuldig aangeraakt met de handen waarmee je vervolgens... etc. Wat mij betreft zijn de ffp-maskers helemaal uit den boze omdat ze een ventiel hebben waardoor ongefilterde adem de ruimte in wordt geblazen. Die zijn louter bedoeld om de drager zelf te beschermen en niet de omgeving.

vetgedrukt: weer helemaal nieuw voor mij

Kees, in sommige gevallen zal de omgeving van iemand die drager van dit virus is en die een slecht passend en sterk vervuild (misschien heel 'schoon' om te zien maar dagenlang niet gewassen/vervangen) masker of zo'n ffp masker draagt dus zelfs veel méér risico lopen besmet te worden. Ik hoorde zojuist bij het terugluisteren naar Op1 van gisteravond dat we hierover nog nadere instructies zullen krijgen, wat geschikt is als mondkapje en hoe we daarmee om dienen te gaan.

Er heerst een jubelstemming omtrent 'onze' aanpak. Soms laat ik me verleiden daar een beetje in mee te gaan. We worden ongelooflijk veel en goed/nuchter voorgelicht -Rutte stak bv niet onder stoelen of banken dat het nut van het mondkapje, áls dat er is, een zeer geringe is- plus de opnames en de bezetting van de ic's, de sterftecijfers tgv covid-19 blijven dalen en zien er nu zeer goed uit vergeleken met de ons omringende landen

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 401
Do Mei 07, 2020 2:45 pm Reageer met quote

LuciaT schreef:

Als ik hoor dat kappers opengaan, terrassen en weinig hoor over fysiotherapie en medisch pedicure wordt ik een beetje narrig.

Fysiotherapie en pedicure mogen ook weer werken vanaf 11 mei .

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/de-persconferentie-van-6-mei-in-eenvoudige-taal

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 182
Do Mei 07, 2020 11:47 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
LuciaT schreef:

Fysiotherapie en pedicure mogen ook weer werken vanaf 11 mei .

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/de-persconferentie-van-6-mei-in-eenvoudige-taal

Dank je Greet.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 08, 2020 12:14 am Reageer met quote

Het bestuur ( de regering) stuurt natuurlijk niet alleen op cijfers en feiten.
Het heeft ook rekening te houden met bijv emotie, verwachtingen, economische belangen enz.

Het Nederlands inzicht is eigenlijk zo'n beetje dat mondkapjes niet echt veel bijdragen, toch wordt er besloten ze in te zetten als wapen, maar dan misschien meer als "baat het niet dan schaadt het niet" (ook discutabel)
om later niet een stortvloed van kritiek over je heen te krijgen als het toch anders uitpakt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 08, 2020 11:38 am Reageer met quote

Toch wel bizar om de mevrouw met de niqab de toegang tot het OV te weigeren vanwege haar neus-en mondbedekkende kleding, terwijl je het nu verplicht stelt om neus- en mondbedekkende lappen te dragen. Zouden de niqabdraagsters nu een ontheffing hebben?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Vr Mei 08, 2020 11:58 am Reageer met quote

Wat vinden we van het verbod tot 1 sept de sportscholen te openen? Dat schijnt heel onterecht te zijn en daar is aardig wat commotie over.

De ene sportschool is natuurlijk de andere niet. Er zijn van die 'buurtsportschooltjes' (voormalige garages en dergelijke) waar je bij een beetje inspanning mekaar toch zwaar in het gezicht loopt te hijgen, maar sommige zijn ook dusdanig geoutilleerd dat de kans op besmetting wel voldoende binnen de perken zal kunnen blijven. Daar krijg je dan alleen maar voorbeelden van op tv te zien...
Stemmingmakerij?

Mensen die grote fysieke inspanning verrichten blazen het virus -indien men dus drager zou zijn- veel sterker/verder om zich heen uit dan bv een klant in een winkel

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 08, 2020 12:11 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Wat vinden we van het verbod tot 1 sept de sportscholen te openen? Dat schijnt heel onterecht te zijn en daar is aardig wat commotie over.

De ene sportschool is natuurlijk de andere niet. Er zijn van die 'buurtsportschooltjes' (voormalige garages en dergelijke) waar je bij een beetje inspanning mekaar toch zwaar in het gezicht loopt te hijgen, maar sommige zijn ook dusdanig geoutilleerd dat de kans op besmetting wel voldoende binnen de perken zal kunnen blijven. Daar krijg je dan alleen maar voorbeelden van op tv te zien...
Stemmingmakerij?

Mensen die grote fysieke inspanning verrichten blazen het virus -indien men dus drager zou zijn- veel sterker/verder om zich heen uit dan bv een klant in een winkel

Mijn buurman heeft een sportschool en al wekenlang is hij klaar om weer te beginnen. Hij heeft een uitgebreid protocol geschreven en van alles veranderd in de opstelling en organisatie om aan alle eisen te voldoen. Ik vraag me af of het niet mogelijk is om een soort keuring toe te passen op instellingen en bedrijven om te kijken of het corona proof is en dan dus de toestemming te geven of te weigeren. Mijn buurman heeft bijvoorbeeld ook fors geïnvesteerd in een luchtzuiveringssysteem. Als een ondernemer zó zijn best doet dan voelt het nogal onrechtvaardig om alle sportscholen op één hoop te gooien.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2612
Vr Mei 08, 2020 8:35 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Toch wel bizar om de mevrouw met de niqab de toegang tot het OV te weigeren vanwege haar neus-en mondbedekkende kleding, terwijl je het nu verplicht stelt om neus- en mondbedekkende lappen te dragen. Zouden de niqabdraagsters nu een ontheffing hebben?

Trouw heeft je vraag zeker gelezen en er een artikel aan gewaagd Very Happy

Wat mij betreft is het verschil waarom het gedragen wordt, in dit geval een gezondheidsaspect (of althans er wordt in de wereld aangenomen dat het werkt al wordt daar verschillend over gedacht in landen).

Mondkapjes worden dus niet gedragen uit geloofsovertuiging, maar door gezondheidsaspecten, dat lijkt me een goed te verdedigen verschil.

Quote:
“En al zoúden mondkapjes wel botsen met die wet, dan nog is er een juridische basis voor de verplichting.” De hoofddocent denkt namelijk dat het gebod wordt opgenomen in de noodverordeningen die de 25 veiligheidsregio’s moeten uitvoeren. “En daarin kan weliswaar niet worden afgeweken van de grondwet, maar wel van wetten als het gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding. De afstandseis is daar een voorbeeld van.”

https://www.trouw.nl/binnenland/is-het-dragen-van-mondkapjes-in-strijd-met-het-nikabverbod~b6f07317/

Pagina 1 van 1

Plaats reactie