Krol stapt uit 50Plus partij
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2602
Zo Mei 03, 2020 5:50 pm Reageer met quote

Quote:
Partijleider Henk Krol verlaat 50Plus en zet zijn eigen partij op. Na een wekenlang conflict binnen de partij beëindigt hij zijn lidmaatschap. De voorzitter van de Tweede Kamerfractie zet zijn eigen partij op, de Partij voor de Toekomst.

Wel neemt Krol zijn eigen zetel mee.

https://www.trouw.nl/politiek/henk-krol-stapt-uit-50plus-en-begint-nieuwe-partij~b0be7b45/
https://www.ad.nl/politiek/50plus-heeft-geen-goed-woord-over-voor-zetelroof-henk-krol~a85d53a4/

Komen wel veel partijen nu, door al die partijsplitsingen en ze nemen allemaal hun eigen zetel mee.
Ik weet niet of mensen nu beter vertegenwoordigd worden door en beter af zijn qua resultaat met meer verschillende kleine partijtjes die allemaal strijden voor eigen doelgroep of dat ze ondergebracht zijn bij een grote partij.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Zo Mei 03, 2020 6:12 pm Reageer met quote

Ik denk dat het in de praktijk weinig zal uitmaken. Bij veel kleine partijtjes is er altijd wel een te vinden die het meest aan je verwachtingen voldoet. En dan zou je je beter vertegenwoordigd kunnen voelen. Maar het nadeel is dat een klein partijtje niet veel heeft in te brengen. En moeten er toch weer een heleboel compromissen gesloten worden. De besluitvorming zal waarschijnlijk wat langzamer gaan. En dat kan soms een voordeel en soms een nadeel zijn.
Bovendien worden we toch vooral door het bedrijfsleven geregeerd.

Beetje lood om oud ijzer, vrees ik...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Zo Mei 03, 2020 9:26 pm Reageer met quote

Bij de komende kamerverkiezingen blijft er geen spaan over van die uit elkaar gevallen fracties. Het zal niet de eerste keer zijn. Ik heb het sowieso niet zo op de one-issue partijen. Ze zijn per definitie gebaseerd op eigenbelang dat altijd in meer of mindere mate ten koste van anderen gaat. Dat kan overigens ook gelden voor de zogenaamde 'brede volkspartijen', zoals het CDA (belangen agrarische sector) en de VVD (belangen grote bedrijven), die dus helemaal niet het belang van iedereen dienen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

YvanH

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 37
Ma Mei 04, 2020 6:52 pm Reageer met quote

Dat geld dan ook voor alle partijen!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Di Mei 05, 2020 2:18 am Reageer met quote

Wat ik probeerde aan te geven is dat er verschil bestaat tussen one issue partijen, zoals de PvdD en 50plus en bredere partijen die, en daar heb je natuurlijk gelijk in, het accent meer op bepaalde groepen of een filosofie/levensovertuiging leggen. Dat het binnen die one issue bewegingen juist daardoor wringt lijkt me duidelijk. In mijn ogen kun je niet zomaar belangrijke factoren weglaten. We hebben nu eenmaal ouderen en jongeren, werkenden en niet-werkenden, armen en rijken, multinationals en kleine bedrijfjes en zzp-ers etc. die allemaal bestaansrecht hebben en een rol spelen in het grote geheel. Politici van wat voor kleur dan ook zouden zich dat moeten realiseren en daar rekening mee moeten houden bij het formuleren van doelstellingen. Al ben ik kersvers gepensioneerd zal een partij die alleen maar opkomt voor pensioengerechtigden nooit mijn stem krijgen, even voor de duidelijkheid.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Di Mei 05, 2020 6:45 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
... Al ben ik kersvers gepensioneerd zal een partij die alleen maar opkomt voor pensioengerechtigden nooit mijn stem krijgen, even voor de duidelijkheid.

Nee, op 50Plus zal ik ook niet stemmen. Maar dat komt meer door de in mijn ogen slappe structuur en de geringe overtuigingskracht van die partij dan het feit dat de gepensioneerden nu eenmaal specifieke doelgroep hebben.
Volgens mij heeft elke politieke partij wel een specifieke doelgroep. De VVD is voor de rijken en de 'bazen'. De PvdA is (was) er voor de arbeiders en dan heb je nog wat kleinere partijen met elk weer een eigen identiteit. Voor mij is dat juist het kenmerk van een democratie.

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie