EU subsidie levert bijna niks op voor biodiversiteit
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Za Feb 22, 2020 4:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat kun jij allemaal wel jankerig vinden en dat zal mij ook verder worst zijn. En ik hoef ook niet per se de boeren achter mij te krijgen. En van mij mogen ze inderdaad al die subsidies afschaffen. Een bedrijf of instelling die zichzelf niet kan bedruipen heeft in mijn ogen ook geen bestaansrecht meer.
Maar dan moet je natuurlijk ook niet zaniken als de voedselprijzen hoger worden en dat de boeren ook geen behoefte meer hebben aan broedplekjes en kikkerpoeltjes en al dies meer zij...

Ik denk dat je je sowieso niet bezig moet houden met waar de boeren behoefte aan hebben. Er moet wet- en regelgeving komen om het milieu beter te beschermen dan nu gebeurt en aan die regels moet iedereen zich dan houden. Ongeacht je partuculiere behoefte. Het is niet uit te leggen aan de komende generaties waarom we het niet allang hebben geregeld. Zoals ik elders las: als we zo onverschillig waren omgesprongen met onze waterhuishouding hadden we geen dijken gebouwd. Maar toen werd er niet gewacht tot er voldoende draagkracht was gecreëerd. Het moest gebeuren, dus het gebeurde. Hetzelfde moet gebeuren mbt milieu en klimaat. De wetenschap is daar meer dan duidelijk over. Gesjoemel met subsidies omdat je eigen portemonnee belangrijker is dan datgene waarvoor je de subsidie aanpakt is volslagen immoreel, zelfs als je boer bent. Dat dit gedrag wordt verdedigd vind ik ronduit stuitend.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27509
Za Feb 22, 2020 6:48 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik denk dat je je sowieso niet bezig moet houden met waar de boeren behoefte aan hebben.....

Denk je er ook zo over als het om onderwijspersoneel gaat...?

Dat zijn in mijn ogen ook maar rupsjes nooitgenoeg....

De enige redding van de wereld is dat men eindelijk eens stopt met die waanzinnige vermenigvuldiging. De mens is de enige plaag in de wereld die alles opvreet en daar maar eeuwig mee blijft doorgaan...

Heel de rest zijn doekjes voor het bloeden...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Feb 23, 2020 12:16 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

Ik denk dat je je sowieso niet bezig moet houden met waar de boeren behoefte aan hebben.....

Denk je er ook zo over als het om onderwijspersoneel gaat...?

Dat zijn in mijn ogen ook maar rupsjes nooitgenoeg....

De enige redding van de wereld is dat men eindelijk eens stopt met die waanzinnige vermenigvuldiging. De mens is de enige plaag in de wereld die alles opvreet en daar maar eeuwig mee blijft doorgaan...

Heel de rest zijn doekjes voor het bloeden...

Ik denk er absoluut ook zo over waar het onderwijspersoneel of wie dan ook betreft. Het gaat er niet om waar de werknemer, ondernemer of wie dan ook behoefte aan heeft het gaat erom waar de mensheid behoefte aan heeft. En dat is naast goed onderwijs ook een leefbaar milieu. En gezond, veilig, betaalbaar en duurzaam geproduceerd voedsel. Aan alles hangt een prijskaartje en daarvoor gebruik je dan de beschikbare gelden. Maar je redeneert vanuit de behoefte van de burger, de maatschappij. Dát en niets anders is de primaire taak van de overheid.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 23, 2020 1:14 pm Reageer met quote

Dat is een prachtige idealistische theorie die waarschijnlijk best zou werken als mensen een soort mieren of bijen waren. Een soort collectief dat handelt omdat hun instinct dat zo oplegt. Eigenlijk een vorm van communisme.
Maar zo zit de mens nu eenmaal niet in elkaar. Hoewel de mens een soort roedeldier is heeft hij ook een sterke drang tot individualisme en zal dus altijd het eerst voor zichzelf zorgen en ten tweede voor de groep waar hij zich bij betrokken voelt.

Een overheid heeft hooguit een bemiddelende taak. En niet de taak om alles en iedereen in een collectief te persen en alle vrije wil uit te bannen...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Feb 23, 2020 1:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat is een prachtige idealistische theorie die waarschijnlijk best zou werken als mensen een soort mieren of bijen waren. Een soort collectief dat handelt omdat hun instinct dat zo oplegt. Eigenlijk een vorm van communisme.
Maar zo zit de mens nu eenmaal niet in elkaar. Hoewel de mens een soort roedeldier is heeft hij ook een sterke drang tot individualisme en zal dus altijd het eerst voor zichzelf zorgen en ten tweede voor de groep waar hij zich bij betrokken voelt.

Een overheid heeft hooguit een bemiddelende taak. En niet de taak om alles en iedereen in een collectief te persen en alle vrije wil uit te bannen...

Je neemt nu wel een hele rare afslag. Wat bedoel je met iedereen in een collectief te persen en de vrije wil uit te bannen? Welke vrije wil heb je dan voor ogen? Je hele redenatie of gevolgtrekking kan ik echt niet volgen. Communisme als instinct?
Dat een mens in eerste instantie voor zichzelf zorgt is een gegeven ( en staat haaks op je even stellige bewering dat communisme een instinct is), maar...is het dan juist niet de taak van de overheid om daarin te reguleren, om het algemeen belang voorop te stellen? Daar is niets idealistisch aan, dat is gewoon je taak waarvoor je gesteld wordt serieus nemen. Er is niets idealistisch aan goed onderwijs, goede gezondheidszorg, veiligheid en een leefbaar klimaat. Dat zijn gewoon zaken die in een beschaafde samenleving goed moeten zijn geregeld. Zéker als er geld genoeg voor is.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Zo Feb 23, 2020 2:15 pm Reageer met quote

Quote:
Er is niets idealistisch aan goed onderwijs, goede gezondheidszorg, veiligheid en een leefbaar klimaat. Dat zijn gewoon zaken die in een beschaafde samenleving goed moeten zijn geregeld. Zéker als er geld genoeg voor is.

Daar is inderdaad niets idealistisch aan laat staan dat het een theorie zou zijn.

Wat het milieu of de ecologie betreft hebben we de afgelopen decennia al enorme stappen voorwaarts gemaakt dankzij overheidsmaatregelen. De stikstof-emissies zíjn al sterk teruggedrongen, fosfaatgebruik is enorm afgenomen, we hebben minder fijnstof dankzij verplichte roetfilters, we hebben een verbod gekregen op allerlei voor onszelf zeer schadelijke landbouwgiffen (denk aan DDT), op lozing in het water van schadelijke afvalstoffen door de industrie, een verbod op het gebruik van asbest, een keur aan zeer strenge voorschriften ivm asbestverwijdering enz enz enz

De gedachte dat we het milieu leefbaar houden een 'idealische theorie' noemen is volkomen onbegrijpelijk. Net als het onbegrijpelijk is de uitsterving van vele insektensoorten in ons land aan de verstedelijking toe te schrijven. Dat komt overduidelijk door landbouwgiffen die niet dadelijk een gevaar voor onze gezondheid vormen maar die wel dodelijk voor vele insectensoorten zijn.
Twee derde van het landoppervlakte van Nederland wordt voor de land- en tuinbouw gebruikt. Grotendeels ten behoeve van exportprodukten. Daar gebruikt men nog steeds insecticides die eo ipso funest zijn voor insectensoorten. En verder is de ammoniakverspreiding van onze giga veeteeltbedrijven -ook grotendeel voor export bestemd- debet aan een enorme verstoring van het ecologisch evenwicht in Nederland.

Je kunt niet zeggen dat dit komt door het betegelde tuintje van de buurman, dat slaat nergens op en ook bevolkingsaanwas staat hier geheel buiten vanzelfsprekend.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/insecticide-schaadt-niet-alleen-de-bij-ook-de-trekvogel~bbebc927/

Quote:
Sinds midden jaren 90 zijn bestrijdingsmiddelen op basis van neonicotinoďden toegelaten in Nederland. Neonicotinoďden bestrijden insecten door werking op hun zenuwstelsel. Dankzij deze stof hoeven akkerbouwers in het groeiseizoen minder insecticiden te gebruiken, wat leidt tot een lagere milieubelasting. De Europese Commissie stemde op 27 april 2018 voor een verbod op totaalverbod neonicotinoďden. Het verbod zal op 1 januari 2019 van kracht worden.

https://www.akkerwijzer.nl/dossier/84687-neonicotinoiden/

Is dus nu dik een jaar geleden ingegaan. We gaan ook hier zeker de positieve effecten van merken

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Feb 23, 2020 2:26 pm Reageer met quote

Ik bedoel precies wat ik zeg.
Namelijk dat wat jij kennelijk wil is dat een overheid gaat bepalen wat mensen moeten doen en wat mensen moeten laten. Als jij boer wil worden zou dat niet meer mogen. Nee, jij moet bouwvakker worden want de overheid bepaalt dat voortaan.
En dŕt is nu precies iets wat je beter aan de markt kan overlaten. Als boeren geen geld meer kunnen verdienen houden ze vanzelf wel op. En als bouwvakker zijn goed betaalt wordt komen die er vanzelf wel bij. Daar hoeft een overheid helemaal niet in te sturen.
Integendeel. Het voormalige USSR heeft wel bewezen dat het communisme enkel maar tot onverschilligheid en verstikking leidt.
Bijen en mieren leven in een soort collectief. die doen dat vanuit een instinct en hebben daar dus geen moeite mee. Allemaal gelijk en ondergeschikt aan en belang van de koningin. Als in een vorm van communisme. Vandaar dat ik die vergelijking maakte. Waarmee ik niet wil beweren dat communisme een instinct is. Ik bedoel enkel maar te zeggen dat mensen niet dat instinct hebben en dus niet geschikt zijn om als onderdanen van een 'koningin' ofwel overheid te leven...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4366
Zo Feb 23, 2020 3:04 pm Reageer met quote

Quote:
Als jij boer wil worden zou dat niet meer mogen

Hoe kom je daar nu weer bij? Het lijkt mij een geweldige uitdaging juist nu boer te worden, en dan natuurlijk éen die voor verduurzaming gaat, waar niet alleen heel veel subsidie voor verstrekt wordt plus heel veel andere overheidssteun , maar wat uiteraard een veel bevredigender type bedrijf op zal leveren wanneer je weet dat het niet meer ten koste hoeft te gaan van het milieu.

Maar laten we goed op blijven letten

Quote:
“De industrie is al weer hard bezig de nieuwe generatie heel specifieke insecticides te ontwikkelen, zogenaamde RNA-remmers. Ik vraag me af of we daarmee beter af zijn.” Ook in de reactie van Greenpeace op het EU-verbod klinkt een vergelijkbare zorg door. “Om te voorkomen dat het ene kwaad door het andere wordt vervangen is het nodig dat het gebruik van alle neonicotinoďden wordt verboden, dezelfde strenge normen op alle pesticiden worden toegepast en het gebruik van bestrijdingsmiddelen aan banden wordt gelegd”, zegt Hilde Anna de Vries, campagneleider landbouw.

https://www.oneworld.nl/lezen/klimaat/red-de-bij-stop-het-gif/

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13335
Wo Mrt 04, 2020 8:54 pm Reageer met quote

Inmiddels heeft het RIVM een uitgebreide reactie geformuleerd op de onderbouwing van het Mesdag-Zuivelfonds over de stikstofcijfers. Veel meer dan met wat gesputter en half toegeven van de gemaakte fouten van die belangenorganisatie (van de zuivelindustrie) is daar niet op gereageerd. Ik hoop dat boeren van goede wil dit ter harte nemen en zich niet langer voor de gek laten houden door organisaties die vooral het grootkapitaal dienen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Mrt 04, 2020 9:41 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Inmiddels heeft het RIVM een uitgebreide reactie geformuleerd op de onderbouwing van het Mesdag-Zuivelfonds over de stikstofcijfers. Veel meer dan met wat gesputter en half toegeven van de gemaakte fouten van die belangenorganisatie (van de zuivelindustrie) is daar niet op gereageerd. Ik hoop dat boeren van goede wil dit ter harte nemen en zich niet langer voor de gek laten houden door organisaties die vooral het grootkapitaal dienen.

Dat en laten de politieke partijen ophouden met angstige reacties als: wij nemen deze berekeningen heel serieus. Wat je serieus neemt zijn de cijfers van een gerenommeerd en onafhankelijk wetenschappeijk instituut met berekeningen die worden gecontroleerd door andere onafhankelijke wetenschappers, óók uit het buitenland. En dan nu eindelijk eens overgaan tot het nemen van de noodzakelijke stappen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 04, 2020 11:04 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Dat en laten de politieke partijen ophouden met angstige reacties als: wij nemen deze berekeningen heel serieus.

Je zegt het; dat meepraten van politici met pressiegroepen in plaats van de wetenschap te volgen zoals het hoort begint mij ook danig de keel uit te hangen. Ik sta er helemaal achter om de boeren als hardwerkende ondernemers serieus te nemen maar dat doe je niet op deze manier.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Apr 02, 2020 8:23 pm Reageer met quote

In de luwte van de coronacrisis durft lobbyclub het Mesdagfonds eindelijk, weliswaar stil, toe te geven faliekant fout te hebben gezeten met hun stikstofcijfers. Daarmee beamen ze dat de landbouw de grootste stikstofvervuiler is:

Het Mesdagzuivelfonds komt na weken alsnog tot dezelfde conclusie als het RIVM: 41 procent van de stikstofneerslag in gevoelige natuurgebieden is afkomstig van de landbouw.

Dat staat in een rapport dat het fonds, onderdeel van boerenlobby-organisatie LTO, deze week op zijn website heeft geplaatst en waar verder geen publiciteit aan gegeven is. "Het is prettig dat er nu geen discussie meer over is", reageert RIVM-stikstofonderzoeker Addo van Pul.

Vorig jaar oktober protesteerden honderden boeren voor de deur van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in De Bilt. Ze trokken de berekeningen van het RIVM in twijfel en kondigden een eigen onderzoek aan. De uitkomst daarvan werd op 20 februari onder veel belangstelling gepresenteerd in Nieuwspoort. Volgens het fonds was de bijdrage van de landbouw aan de stikstofuitstoot maar 25 procent.

Lees verder: Mesdagfonds komt nu toch uit op zelfde stikstofcijfer als RIVM, trekt kritiek stil in

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Apr 02, 2020 8:28 pm Reageer met quote

Het zou toch wel chic zijn als er op zijn minst excuses werden aangeboden voor alle verdachtmakingen richting het RIVM, vind ik.

En nu maar hopen dat men, met deze cijfers in de hand, werk gaat maken van de verandering.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Apr 02, 2020 9:03 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het zou toch wel chic zijn als er op zijn minst excuses werden aangeboden voor alle verdachtmakingen richting het RIVM, vind ik.

Zeker in deze tijd, waarin het RIVM nogal eens onder vuur ligt door de meer dan 17 miljoen virologen die ons land telt. Kritiek is natuurlijk prima maar dan wel op goede wetenschappelijke gronden. Ik ergerde me al groen en geel aan alle gel*l in de ruimte over die stikstof en dat doe ik nu weer...

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie