economie en gezondheid
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5135
Za Mrt 28, 2020 11:27 am Reageer met quote

Dit lijkt een belangrijk thema te worden, in binnen- en buitenland. De afweging: hoeveel schade 'mag' de economie oplopen voordat je moet zeggen dat het middel -de lockdown- erger is dan de kwaal in díe zin dat het middel vrijwel zeker méér levens gaat kosten in de nabije toekomst, dan vrijwel zeker zonder de inzet van dat middel het geval zou zijn.

Ik denk dat we allemaal geneigd zullen zijn zelfs wanneer er een volmaakt zekere calculatie hiervan op te maken zou zijn, te kiezen voor het middel boven de ergere kwaal op de langere termijn, indien het duidelijk is dat we op de korte(re) termijn hiermee levens kunnen besparen. Ook al is dat aantal geringer dan het aantal levens dat het middel, de lockdown, op de langere termijn kost.

We willen niet geconfronteerd worden met zichtbare mensen die zichtbaar sterven tengevolge van ons besluit, onze goedkeuring, dat maar te laten gebeuren om de onzichtbare, abstracte, slechts nog in theorie bestaande hogere aantallen sterfgevallen te voorkomen (waarbij bovendien de causaliteit lang niet zo duidelijk zal zijn).

Hoe zie jij dit? Welk criterium zou gebruikt kunnen/moeten worden om 'een grens' te trekken tussen bescherming van mensen nu, en een al meer oplopend economisch verval waardoor een veel groter aantal mensen in de toekomst geslachtofferd wordt (hoe onzichtbaar en abstract ook op dit moment, maar bv wel -bij wijze van gedachte-experiment hier- met zekerheid voorspelbaar, bv aan de hand van kunstmatig intelligente quantum-computertechnologie).

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18375
Za Mrt 28, 2020 4:40 pm Reageer met quote

Doordat hier in den lande veel winkels 'gewoon' geopend zijn, maar in het buitenland vrijwel niet door de lockdown, komen veel koopjesjagers uit den vreemde hier.
Dit kan mijns inziens ook leiden tot verergering van de coronacrisis, terwijl we deze met man en macht willen bestrijden.
Gevolg hiervan is dat ook de economische crisis zwaarder zal uitpakken.
Wat is erger het middel of de kwaal?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Prlwytzkofsky

Superlid
Superlid
Antw.: 1128
Za Mrt 28, 2020 4:56 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Doordat hier in den lande veel winkels 'gewoon' geopend zijn, maar in het buitenland vrijwel niet door de lockdown, komen veel koopjesjagers uit den vreemde hier.

Welke bron heb jij tot je beschikking waardoor je deze uitspraak kunt doen? Zowel Duitsland als Belgié hebben hun grenzen gesloten voor 'niet noodzakelijk verkeer'en ik weet vrij zeker dat 'koopjesjagen' niet wordt gezien als noodzakelijk verkeer. Als het waar zou zijn dan verbaast het me dat het nog geen item is geweest op nos.nl of op tv.

Eenzamefietser75 schreef:
Gevolg hiervan is dat ook de economische crisis zwaarder zal uitpakken.

Kun dit even nader toelichten, bij mij wil het kwartje nog niet vallen.

Mijn inzichten zijn zo overduidelijk correct dat eenieder die ze niet accepteert wel een geestelijk afwijking moet hebben.

Lyle Rossiter

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Za Mrt 28, 2020 5:06 pm Reageer met quote

Mij bekruipt de wrange gedachte dat vele jaren economische groei het grootste goed is geweest en dat de opbrengsten daarvan vooral in private rijkdom moesten worden gestoken. Dat wreekt zich nu in directe zin in de vorm van schaarste van middelen, ic-bedden en medisch personeel. Ik hoop dat we het met die schaarste de komende week gaan redden. We hebben een goede gezondheidszorg maar wel een heel kwetsbare bij bijzondere omstandigheden. Ik hoop dat dat nu duidelijk is en de beleidsmakers daar rekening mee gaan houden. Eerst deze bui maar over laten gaan.

Tweede punt is, zoals eigenlijk wel was te verwachten, dramatisch veel schonere lucht, water en andere milieu-omstandigheden dan met alle andere maatregelen bereikt is. Een raakvlak natuurlijk, maar het fenomeen heeft wel directe percussies voor onze gezondheid. Laat die wat mij betreft maar (veel meer) een hoofdrol spelen bij economische overwegingen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Za Mrt 28, 2020 6:55 pm Reageer met quote

Ik maak mij daar geen illusies over. Het virus wordt wel overwonnen. En op de economische crisis volgt wel weer een inhaalslag. En dan gaat de mens gewoon weer verder met vermenigvuldigen en vervuilen...
Het is enkel even een rimpeling in het menselijke gedrag...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14414
Za Mrt 28, 2020 7:28 pm Reageer met quote

Filosofisch gezien is de mens uiteindelijk nietiger dan insecten die veel grotere overlevingskansen hebben en nog veel meer geldt dat voor micro-organismen als virussen. Wat wil je daarmee zeggen? Dat we achteroverleunend ons lot maar moeten ondergaan? Dat we er als mensen, in de eeuwigheid van het bestaan van het heelal, totaal niet toe doen? Helemaal mee eens hoor, maar gaat de vraag daar eigenlijk wel over?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18375
Za Mrt 28, 2020 9:57 pm Reageer met quote

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2441062/Burgemeester-grijpt-in-voorlopig-geen-markt-in-Winterswijk

Bijvoorbeeld

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28645
Zo Mrt 29, 2020 11:08 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Filosofisch gezien is de mens uiteindelijk nietiger dan insecten die veel grotere overlevingskansen hebben en nog veel meer geldt dat voor micro-organismen als virussen. Wat wil je daarmee zeggen? Dat we achteroverleunend ons lot maar moeten ondergaan? Dat we er als mensen, in de eeuwigheid van het bestaan van het heelal, totaal niet toe doen? Helemaal mee eens hoor, maar gaat de vraag daar eigenlijk wel over?

Wat ik wil zeggen is dat de mens nooit zal leren van zijn fouten. Niet zozeer dat we maar achteruit moeten leunen. Integendeel...
Maar de geschiedenis laat zien dat de mens enkel maar eindeloos zijn eigen fouten en stommiteiten herhaalt. Vanaf het ontstaan van de eerste mens is men begonnen met elkaar de hersens in te slaan en men slaat nog steeds elkaar de hersens in. Enkel de wapens zijn veranderd. Maar het gedrag is nog steeds hetzelfde. We 'kiezen' nog steeds dezelfde leiders en laten ons nog steeds door diezelfde leiders belazeren en bedonderen, misleiden en bestelen...
We planten ons maar ongeremd voort tot de hele aarde ervan krioelt en we vreten alles op, knagen alles kaal en woelen alles om totdat er niets meer te slopen en te vernielen valt.

Waar de vraag over gaat mag jij zeggen. Voor mij was het meer een reactie op de illusie dat door deze crisis een beter mens zal ontstaan. Een mens die meer om welzijn dan om welvaart geeft. een mens die zich wat meer om zijn medemens zal bekommeren...

Gezien de resultaten uit het verleden heb is daar nogal mijn twijfels over, om het dan maar heel voorzichtig te zeggen..

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie