Levensmoe.
Het Grand Café
Plaats reactie

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Di Feb 11, 2020 2:23 pm Reageer met quote

We hebben er weer een.
Gisteren besloten welk onderwerp we nu op 50 + zetten, en dat is het volgende geworden.

Levensmoe. Er zijn mensen die gewoon levensmoe zijn,ze vinden dat hun leven voltooid is, en als er bij de gemeente een loket zou zijn die daar voor een pil voor uitgeeft ze zeker daar heen zouden gaan. Maar nu is er ook een groep mensen die vinden dat het hun roeping is om dat te voorkomen en alle middelen daarvoor inzetten. Van wandelcoaches tot koffieleut buren en als het moet trekken ze een blik cliniclowns open.
.
Nu de vraag: Hebben deze mensen het recht om die mensen daarmee lastig te vallen.
.
Let wel: Het gaat er niet om of jij zo,n pil wil nemen, dat is privé en gaat ons niets aan. Het gaat er om ,dat een groep mensen alle middelen aangrijpt om de ander op andere gedachte te brengen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27512
Di Feb 11, 2020 3:43 pm Reageer met quote

l.rozewater schreef:

Nu de vraag: Hebben deze mensen het recht om die mensen daarmee lastig te vallen.
.
Let wel: Het gaat er niet om of jij zo,n pil wil nemen, dat is privé en gaat ons niets aan. Het gaat er om ,dat een groep mensen alle middelen aangrijpt om de ander op andere gedachte te brengen.

Dat is precies de reden dat ik in een ander topic al stelde: laat die neuzelaars maar uit mijn buurt blijven...
Mijn inziens heeft iedereen het recht om zijn/haar leven te beëindigen op het moment dat men dat zelf wil.
Iemand hoeft niet altijd één kwade ziekte te hebben maar kan ook geplaagd worden door diverse kwalen die elk op zich niet echt ernstig zijn maar bij elkaar opgeteld het leven behoorlijk zuur tot ondraaglijk maken..

Dan kan hij beter geholpen worden met een adequaat middel dan dat hij zich voor de trein of van een hoog dak moet werpen..

Ok nog beter voor de samenleving want je bespaart omstanders een trauma en de opruimers een hoop onsmakelijk werk...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Di Feb 11, 2020 10:34 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

"Mijn inziens heeft iedereen het recht om zijn/haar leven te beëindigen op het moment dat men dat zelf wil.
Iemand hoeft niet altijd één kwade ziekte te hebben maar kan ook geplaagd worden door diverse kwalen die elk op zich niet echt ernstig zijn maar bij elkaar opgeteld het leven behoorlijk zuur tot ondraaglijk maken."

De eigen keuze lijkt mij inderdaad belangrijk en het recht om je leven te beëindigen ook.

Vaak is het ook een vlucht uit een situatie, die voor betrokkene uitzichtloos lijkt.
Wanneer je dan een zaak nader onderzoekt, is mij vaak gebleken dat er nog legio mogelijkheden waren om op een andere wijze uit die situatie te komen.

Hulp vragen of hulp bieden lijkt mij geen geneuzel, maar meer een blijk te geven van medemenselijkheid

In slechts één geval heb ik gedacht dat de keuze van zelfdoding een terechte keuze was van de betrokkene.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27512
Wo Feb 12, 2020 12:25 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Vaak is het ook een vlucht uit een situatie, die voor betrokkene uitzichtloos lijkt.
Wanneer je dan een zaak nader onderzoekt, is mij vaak gebleken dat er nog legio mogelijkheden waren om op een andere wijze uit die situatie te komen.

Natuurlijk ligt het allemaal een stuk genuanceerder en is het niet zo dat er een standaard oplossing te bedenken is. Als mensen willen 'uitstappen' om bijvoorbeeld financiële omstandigheden, of om pesterijen of soortgelijk iets, is daar vaak wel een oplossing voor te vinden. Maar meestal gaat het om personen die door ouderdom of ongeneeslijke ziekten het leven langzaam door de vingers voelen glippen en niet meer de regie over hun eigen leven hebben. Voor wie alle zin en plezier in het leven verloren is en weten dat het nooit meer terugkomt.
Moet je die mensen dan eindeloos pushen om vooral zo door te gaan?
Quote:
Hulp vragen of hulp bieden lijkt mij geen geneuzel, maar meer een blijk te geven van medemenselijkheid

Hangt naar mijn idee af van wie die hulp biedt. Van een partner mag je verwachten dat hij/zij er alles aan zal doen om je 'om te praten' en van gedachten te doen veranderen. Hij/zij is eigenlijk de enige persoon die daar het recht en misschien wel de plicht toe heeft...

Maar of die beroeps-'neuzelaars' (zo noem ik ze voor het gemak maar even) het nu puur en alleen uit medemenselijkheid doen....?

Ik weet het zonet nog niet...
Quote:
In slechts één geval heb ik gedacht dat de keuze van zelfdoding een terechte keuze was van de betrokkene.

In hoeverre kan een ander dat bepalen...?

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4375
Wo Feb 12, 2020 12:52 pm Reageer met quote

Een week, of misschien alweer langer geleden hoorde ik een mevrouw perfect formuleren (toelichten. motiveren) dat ze klaar was met leven. Misschien in Eenvandaag? Enfin het ging toen dus over de kwestie voltooid leven en wat dan de opties zijn om ook daadwerkelijk je leven te kunnen voltooien. Zij vertelde dat ze 3 (buitengewoon lastige, nare, riskante) mogelijkheden had om haar leven te (proberen te) beëindigen. Die ga ik niet herhalen hier, dat vind ik een beetje onkies. Maar hier haak ik dus bij Rozenwater en Tympaan in: Deze vrouw wordt a priori niet serieus genomen door bv een Gert-Jan Segers. Het kan niet bestaan volgens deze -en het MAG ook niet van hem bestaan- dat iemand zijn/haar leven als afgerond beschouwt, als een leven dat nooit meer rijker zal kunnen worden maar zeker alleen maar armer door verval, door grotere eenzaamheid (vrienden, kennissen, familieleden die wegvallen uit je leven wanneer je een hoge leeftijd hebt behaald) en door een al groter isolement, bv ook door minder mobiliteit.

Nee, zegt Gert-Jan Segers, mensen MOGEN dan niet concluderen: ik kan er gewoon nu het beste mee stoppen en wil er nu ook gewoon heel graag mee stoppen nu het allemaal nog prima is, maar er echt niets nieuws meer uit het kleven te halen is en het zeker niet zo prima meer zal blijven. Mensen MOETEN dan op andere gedachten gebracht worden.
Ik vind dat Rozenwater dat in zijn openingsbericht erg goed formuleert

"Levensmoe. Er zijn mensen die gewoon levensmoe zijn,ze vinden dat hun leven voltooid is, en als er bij de gemeente een loket zou zijn die daar voor een pil voor uitgeeft ze zeker daar heen zouden gaan. Maar nu is er ook een groep mensen die vinden dat het hun roeping is om dat te voorkomen en alle middelen daarvoor inzetten. Van wandelcoaches tot koffieleut buren en als het moet trekken ze een blik cliniclowns open."

en dat er dus een rare (christelijk ingegeven vaak) dwanggedachte achter zit: een eind maken aan je leven is iets zondigs, in alle gevallen en mag dus onder geen beding ooit getolereerd/geaccepteerd worden.
Waanzin.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Gringo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 119
Do Feb 13, 2020 2:08 pm Reageer met quote

l.rozewater schreef:

.

Iedereen heeft het recht op zelfbeschikking en vrijheid van meningsuiting. Het is een feit dat veel mensen er zo over denken en dat moet niet onderkend worden. Je kunt pas ergens over praten als het duidelijk is dat het onderwerp speelt.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Do Feb 13, 2020 3:22 pm Reageer met quote

Quote:
.

Ik denk dat ieder mens het recht heeft om een ander te benaderen met de vraag of het echt nog de enige weg is voor die ander om uit het leven te stappen of dat er mogelijk nog een aanbod kan liggen waardoor op andere gedachten gekomen kan worden.
Iedereen heeft denk ik het recht om respectvol een ander te benaderen met de vraag of wellicht een gesprek daarover nog tot de mogelijkheden behoort.
Vragen staat vrij.

Het vervelende zoals waar het m.i. in de vraag om gaat is de zogeheten plicht die betreffende groep mensen voelt om de ander willens en wetens door roeien en ramen gaande op andere gedachten te brengen, zo niet tegen te houden.
Dit lijkt mij een "valse"plicht, zichzelf opgelegd hangende aan geloofsideeën die dan op dat moment een ander opgedrongen worden.

En dat recht heeft die groep m.i niet.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie