Nooit meer Auschwitz- gedraag je er naar
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 255
Ma Jan 27, 2020 12:36 am Reageer met quote

Eens per jaar probeer ik Primo Levi opnieuw te lezen. Is dit een mens? blijft voor mij de krachtigste getuigenis van de concentratiekampen en het vermogen om menselijkheid te vermorzelen. Ik lees het omdat ik me er soms op betrap over de wereld na te denken als een systeem van grote spelers, staten en rijken, zonder immer aandacht te schenken aan de menselijke verhalen, hun dromen, hun verlangens en hun angsten.

Zo schreef Primo Levi: „De plaag is weg, maar de infectie is er nog steeds. Het wegebben van menselijke solidariteit, de cynische onverschilligheid voor het lijden van anderen, de abdicatie van het verstand en de ethiek in de uitoefening van autoriteit.”

Moreel aflaat

Of wat te denken van de hordes demagogische politici voor wie het bijwonen van een Holocaustherdenking vandaag lijkt te fungeren als een moreel aflaat, een kort moment van loutering, waarna ze in hun land verder gaan met het ophitsen van de ene meute tegen de andere en over vreemdelingen spreken als een kakkerlakkenplaag. Of de recuperatie van de Shoah door de Israëlische lobby ten bate van hedendaags machtspolitiek? Wat moet die mensen door de geest gaan als ze schouder aan schouder luisteren naar de laatste getuigen deze week?

Wellicht zien zij de extreme gruwel als een reden om hun eigen baldadigheid te minimaliseren. Men kan zich het verweer al voorstellen: „Hoe kun je dit vergelijken?” Werkelijk waardig is echter enkel hij die macht kan gebruiken zonder te haten. In de haat schuilt de kiem van het exces, overmoed en verval.

https://bit.ly/2U0zoCv

Primo Levi, zijn boeken zijn niet makkelijk te lezen. Wijs mens.

"De plaag is weg, maar de infectie is er nog steeds".

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Gringo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 119
Ma Jan 27, 2020 1:21 pm Reageer met quote

Helemaal mee eens!

Quote:

Nooit meer mensen in kampen opsluiten zoals nu bij de Palestijnen gebeurt. Het grootste openlucht gevangenkamp ter wereld.

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 255
Ma Jan 27, 2020 5:38 pm Reageer met quote

Gringo schreef:
Helemaal mee eens!

Quote:

Nooit meer mensen in kampen opsluiten zoals nu bij de Palestijnen gebeurt. Het grootste openlucht gevangenkamp ter wereld.

Het artikel is een puur maar ook rauw stuk, wat de vinger op de zere plek legt.

Het herdenken van de Holocaust is zeer belangrijk. Maar de woorden van Primo Levi getuigen van een wijsheid, die vandaag de dag nog steeds gelden. Met slechts herdenken, ben je er nog niet.

„De plaag is weg, maar de infectie is er nog steeds. Het wegebben van menselijke solidariteit, de cynische onverschilligheid voor het lijden van anderen, de abdicatie van het verstand en de ethiek in de uitoefening van autoriteit.”

Primo Levi

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Ma Jan 27, 2020 6:30 pm Reageer met quote

Heel goed artikel. Moest wel even puzzelen om het te lezen want ik heb geen abonnement op het NRC. Vlijmscherp en zeer goed verwoord.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2258
Ma Jan 27, 2020 7:23 pm Reageer met quote

Een goed stuk en inderdaad heel scherp, maar wie wil het lezen? Toch zeker niet al die mensen die het eigenlijk zouden moeten lezen. Die draaien zich er gewoon vanaf en roepen constant dat je de oorlog er niet mag bijhalen als je de vergelijking ziet tussen toen en nu. Ik ben niet hoopvol gestemd.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4044
Ma Jan 27, 2020 7:39 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
Een goed stuk en inderdaad heel scherp, maar wie wil het lezen? Toch zeker niet al die mensen die het eigenlijk zouden moeten lezen. Die draaien zich er gewoon vanaf en roepen constant dat je de oorlog er niet mag bijhalen als je de vergelijking ziet tussen toen en nu. Ik ben niet hoopvol gestemd.

Toch is het zaak om artikelen als dit onder de aandacht te brengen en alle tekenen die wijzen op de opkomst rechtsextremisme te blijven benoemen. Niet voor hen die de gedachten van extreemrechts al hebben omarmd, maar wel voor hen die twijfelen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

ETL

Stamgast
Stamgast
Antw.: 186
Vr Jan 31, 2020 12:17 am Reageer met quote

Gringo schreef:

Waar gebeurd dat precies met de Palestijnen als ik vragen mag?

Pagina 1 van 1

Plaats reactie