Rosh Hasjana- Overdenking
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie


luciaT.1



Stamgast
Stamgast
Lid sinds: 15-9-2019
Antw.: 350
Wo Okt 02, 2019 7:52 pm Reageer met quote

In de Joodse traditie zijn de tien dagen van Berouw de dagen tussen Rosh Hasjana (het joodse nieuwe jaar) en Jom Kippur (de dag van Boetedoening). Deze periode is gewijd aan introspectie en reflectie over de zonden die we hebben begaan, zodat we het nieuwe jaar in kunnen gaan met een schone leisteen. Gedurende deze tien dagen zullen we korte artikelen van verschillende Joods-IsraŽlische schrijvers en denkers publiceren over het onderwerp berouw en de zonde van de bezetting. Moge het komende joodse jaar van 5780 een jaar van vrede en rechtvaardigheid zijn voor iedereen.

Naar aanleiding daarvan een schrijven van Dr. Tomer Persico
Woonachtig in Jeruzalem.


Yaakov Talmon, de geprezen IsraŽlische historicus, kon al in 1970 voorzien van wat er zou komen van de langdurige controle van IsraŽl over miljoenen mensen met weinig rechten. Hij sprak over het verschil tussen open en gesloten samenleving, over het inherente gevaar voor " individuele vrijheid van kritiek en protest ", over de verheerlijking van " hoogste historische eisen " en " heilige mythes ", over een " gevoel van beleg ", over "de arrogante nationalistisch introversie, vol woede en doordrenkt van haat en minachting voor de buitenwereld".

Hij schreef al deze observaties in een artikel, gepubliceerd in 1970, onder de titel "De Six Day War vanuit een historisch perspectief", en hij had gelijk over alles. Hij was zelfs in staat om te zeggen dat " groepen zullen verschijnen, en beweren - met een vroom, slachtoffer zelf-gerechtigheid en op een angstaanjagende toon - om het ware jodendom te vertegenwoordigen, de meest zuivere, trouwe en vermeende nationalistische versie van onze religie; en dus , het recht hebben om hun mening te dwingen over de twijfelaars, de 'bloeden', en die van weinig geloof." daar had hij ook gelijk in. Hij wist gewoon niet in welke mate dat 'ware, puur en trouw' jodendom leeg zou zijn van inhoud.

Want na 52 jaar kunnen we nu de volledige maat zien waarop het nationalistisch project de geesten van de religieuze zionistische gemeenschap heeft leeggezogen van alles behalve een niet-rotsvaste groet aan de vlag. Hun rabbi ' s presenteren een smalle, slappe versie van onze religieuze en culturele traditie. Alles en alles wordt onderworpen aan de nationale inspanning om de bezetting te behouden.

De asielzoekers in IsraŽl worden meedogenloos verstoten, ondanks de absolute nadruk die onze traditie legt op het beschermen van hen. De relaties met de fundamentalistische worden perfect geteeld en onderhouden, zelfs als ze voorzien - en hopen op - de onmiddellijke vernietiging en conversie van de joden. Jarenlange religieuze beslissingen over het verbod om de Tempel op te stijgen worden opzij gezet uit angst dat ' de arabische ' het overnemen, en de noodzaak om ' onze onafhankelijkheid vast te leggen '. De racistische discipelen van de beruchte Rabbi Meir Kahane worden voor strategische verkiezingen omarmd, om te zorgen voor het overleven van een rechts bestuur - dezelfde strategische aspecten die een seculiere vrouw aan het hoofd van de nationale religieuze partij zetten.

Er is geen traditie of praktijk die niet kan worden teruggefloten, ondermijnd of manipuleren zodat de bezetting en het nederzetting beschermd en ongerepte blijven; zelfs de heilige sabbat kan worden ontheiligd: meer dan een decennium geleden heeft Rabbi Dov Lior het gebruik van mobiele telefoons goedgekeurd op de sabbat als het betekent dat een verboden buitenpost niet geŽvacueerd wordt. Was je maar in leven om dit te zien, Yaakov Talmon. Het probleem met het 'ware, zuivere en trouwe' jodendom dat zegt voor ons allemaal te spreken, is niet alleen de verwerpelijke aanmatigend ervan; het probleem is dat de manier waarop ze het doen, gewoon zo pijnlijk is, waardoor hun jodendom zo ondiep is en zinloos. En dat is iets waarvoor we nu allemaal moeten berouw en berouw tonen.]

Dit schrijven is mij uit het hart gegrepen.
Telkens hoop je zoals nu na de laatste verkiezingen in IsraŽl dat het verandert, helaas.........


Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht


Advertentie











ThirzaR



Stamgast
Stamgast
Lid sinds: 9-1-2020
Antw.: 194
Wo Jan 22, 2020 2:15 am Reageer met quote

Dit is een mooi schrijven van mijn vriend Tomer.Very Happy Deels te volgen voor gojim en deels als gelovige Jood van belang om de intentie van Rosh Hasjana en Jom Kippoer te ervaren. En er stil bij te blijven staan hoe het oude geloof op andere manier beleefd kan worden.


Consciousness is only possible through change; change is only possible through movement. - Aldous Huxley

So let's move! Laughing


Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht


virgo



Stamgast
Stamgast
Lid sinds: 20-3-2018
Antw.: 309
Wo Jan 22, 2020 3:45 am Reageer met quote

De Ontzagwekkende Dagen tussen joods Nieuwjaar en Grote Verzoendag zullen voor religieuze joden zeker betekenis hebben voor hun individuele īzielenheilī. Maar net zoals bijvoorbeeld het vieren van het christelijke kerstfeest weinig of misschien wel niets bijdraagt aan vrede in groter verband, zo zullen de joodse tien Ontzagwekkende Dagen geen aantoonbare verandering brengen in de onverzoenbare houding van de IsraŽlische meerderheid jegens het Palestijnse volk.
Religieuze feestdagen houden de hoop op betere tijden levend. Daarom is het goed dat ze gevierd worden. Er zijn nu eenmaal dingen die gedaan moeten worden, al is het vaak tegen beter weten in.
Bezinning, berouw, inkeer: daar kan in elk geval niks slechts uit voortkomen.


Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht


Pagina 1 van 1

Plaats reactie