Met vijftien anderen in een welzijnskooi
Huisdieren & dieren
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27196
Ma Jan 20, 2020 11:41 am Reageer met quote

Mensen wonen helemaal niet graag dicht op elkaar. Maar ze moeten wel omdat je nu eenmaal een beetje in de buurt van je werk moet wonen. Het heeft puur met de noodzaak van handel te maken.
Mensen staan ook niet graag in de file of zitten als haringen in een ton in de tram.
Allemaal toonbeelden van het gegeven dat Nederland vol is.
Er zijn geen braakliggende terreinen meer en elke vierkante meter heeft wel een bestemming. Als het één moet komen, moet het ander verdwijnen. Nederland is wel terdege vol. Te vol in mijn beleving.
De schrik slaat me om het hart als ik weer eens in de Randstad moet zijn. Wat een mierennest...
Probeer mij niet wijs je maken dat de daar met plezier kan wonen...
Tenzij je stinkend rijk bent en je je een of ander luxe appartement kan veroorloven...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 317
Ma Jan 20, 2020 1:21 pm Reageer met quote

Die arme konijnen zijn helaas niet alleen en zeggen dat je hun vlees wel of niet lekker vindt is
weer eens respectloos.

Ook over deze kalfjes praat men liever niet en laten ze bij voorkeur ook niet zien op de
melkveehouderij.

Dit jongetje kunnen ze namelijk niet uitmelken en daarom moet hij over paar weken dood.
Hartverscheurend.

Is melk dit leed je waard?

Plan(t) the future

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2505
Ma Jan 20, 2020 3:00 pm Reageer met quote

Quote:
We kunnen dierenrechten met de mond belijden, in de winkel spreekt toch vooral de portemonnee.
Met verwijzing naar een onderzoek dat 95 procent van de Nederlanders dierenwelzijn belangrijk vindt, staaft Vink de bewering dat dierenwelzijn de Nederlander ‘in het DNA zit’.
Feit is dat 90 procent van alle Nederlanders bij de inkopen een keuze maakt voor vlees uit de bio-industrie.

https://www.trouw.nl/opinie/de-nederlander-wil-niet-betalen-voor-dierenwelzijn~be0c97f0/

Quote:
maar de samenleving zal moeten beseffen dat, doordat zij tot op de dag van vandaag voor 90 procent van de aankopen kiest voor vlees uit de intensieve veehouderij, daarmee ook een keuze maakt voor het type boer dat is overgebleven na de schaalvergroting van de afgelopen decennia.

En met name dat laatste geldt voor alles waar dierenwelzijn in het geding is, uiteindelijk is het de consument die bepaald wat er gekocht wordt.........................

Als wij als consument allemaal massaal vragen om biologisch voedsel, ongeacht of het nu dierlijk of plantaardig voedsel betreft, moet je eens zien hoe gauw er vanuit de handel omgeschakeld wordt............

Als wij als consument enkel dieren aanschaffen (honden, katten,konijnen etc etc) die goed behandeld en gehokt zijn, moet je eens zien hoe gauw dat geregeld is.........................

Als wij als consument............nu eens niet altijd met het vingertje wijzen naar de boer/winkel/etc maar vooral eens naar onszelf, zou er al heel veel gewonnen zijn voor het dierenleed!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4192
Ma Jan 20, 2020 3:06 pm Reageer met quote

mooi Dagmar, honderd procent mee eens

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Jan 20, 2020 3:15 pm Reageer met quote

Quote:
Onlangs opende koning Willem-Alexander in aanwezigheid van minister van Landbouw Carola Schouten een nieuwe ‘insectenfabriek’ in Bergen op Zoom. Hier worden zo’n miljard vliegenlarven van de zwarte soldatenvlieg gehouden. Het kweken van insecten wordt gezien als één van dé manieren om de landbouw te verduurzamen.
De Raad voor Dierenaangelegenheden bracht vorig jaar een zienswijze uit over de insectensector. Daarin wordt aanbevolen om ongewervelde diersoorten te behandelen als voelende wezens. Houders van insecten moeten daarom zorg dragen voor hun welzijn, met soorteigen gedrag en behoeften als uitgangspunt. Het probleem is dat we nog bijna niets weten over al die insectensoorten die we nu in Nederland houden. We weten niet hoe het natuurlijke gedrag is van insecten die nu al voor productie worden gehouden, hoe ze gehouden moeten worden, hoe men (aantasting van) het welzijn van de insecten kan meten en hoe ze op een aanvaardbare manier gedood moeten worden.
Het gevaar van het achterwege laten van onderzoek naar de behoeftes van insecten, is dat er een nieuwe intensieve dierhouderijsector ontstaat, met nieuwe dierenwelzijnsproblemen. Een paar decennia geleden wisten we nog bijna niks over vissen en de aquacultuursector hoeft tot op de dag van vandaag aan geen tot weinig dierenwelzijnsregels te voldoen. Ook al is ondertussen bekend dat vissen bijvoorbeeld pijn ervaren. Zo hoeven vissen, een enkele uitzondering daar gelaten, nog steeds niet bedwelmd te worden voordat ze worden gedood.

https://www.dierenbescherming.nl/wat-wij-doen/actueel/blogs/blog-overzicht/opkomst-insectenindustrie-wespennest-voor-dierenwelzijn

Insectenleed hoor je niets over en ook niet over hoe de vissen die we eten aan hun eind komen (is dat wel diervriendelijk?).
Waarschijnlijk is dat om deze dieren niet zo voldoen aan de knuffelnorm, een plaatje van misstanden van vissen of een insecten scoren niet zo en kom je ook maar bar weinig tegen, terwijl dat net zo goed dierenleed is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jan 20, 2020 4:10 pm Reageer met quote

Daarom vind ik het zo ontstellend hypocriet allemaal. Overdreven sentimenteel doen over boerderijdieren maar muizen wel in verschrikkelijke muizevallen lokken. Ratten worden als ongedierte beschouwd en vergiftigd of met klemmen gevangen. Toch ook dieren die enkel maar hun instinct volgen. Wie trekt zich iets aan van het leed en de pijn die deze dieren lijden?
En de muggen en de vliegen die we zo achteloos plat slaan..?

De natuur zelf is ook keihard...

Wat niet betekent dat je een dier maar nodeloos moet laten lijden. En dat de bio-industrie wel enig correcties en aanpassingen nodig heeft, daar ben ik het ook helemaal mee eens..

Fleur46

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 13
Ma Jan 20, 2020 4:30 pm Reageer met quote

Quote:

Daarom vind ik het zo ontstellend hypocriet allemaal. Overdreven sentimenteel doen over boerderijdieren maar muizen wel in verschrikkelijke muizevallen lokken. Ratten worden als ongedierte beschouwd en vergiftigd of met klemmen gevangen. Toch ook dieren die enkel maar hun instinct volgen. Wie trekt zich iets aan van het leed en de pijn die deze dieren lijden?

He Tympaan.

Las toevallig ff jouw stukje.
Laat jij ratten en muizen gewoon door je boerderij rennen? Smile

Fleur46

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 13
Ma Jan 20, 2020 4:36 pm Reageer met quote

Don ,Tympaan en vooral Nandes….

Ik slaap al mijn hele leven in een stapelbed... Evil or Very Mad

Ach...daar heb je Fleur weer met haar leuke opmerkingen..Smile

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jan 20, 2020 4:56 pm Reageer met quote

Fleur46 schreef:
Quote:

He Tympaan.

Las toevallig ff jouw stukje.
Laat jij ratten en muizen gewoon door je boerderij rennen? Smile

Nee, zeker niet. Maar ik ben ook niet zo sentimenteel ingesteld.

Leuk om weer eens van je te horen... Very Happy

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Ma Jan 20, 2020 5:41 pm Reageer met quote

Hoi Fleur, dat is lang geleden. Welkom.
Ik geloof dat ik in jou tijd libelletje was, of staartmees. In ieder geval geen muis Smile

Slaap jij in een stapelbed???? Wij ook, maar dan naast elkaar Smile

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 621
Ma Jan 20, 2020 8:30 pm Reageer met quote

Alle dieren die gespleten hoeven hebben, waarvan de hoef in tweeën gespleten is, en die bovendien bij de dieren horen die herkauwen, mag u eten. Deuteronomium 14:6

Dit mag u eten van alles wat in het water leeft: alles wat vinnen en schubben heeft, mag u eten. Deuteronomium 14:9

Is dit nog steeds geldig na 2000 jaar???

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jan 21, 2020 11:52 am Reageer met quote

Ik heb nog nooit een berisping gekregen als ik wat anders at...

Waarschijnlijk wordt er niet meer zo op gelet door de 'Hogere machten'...

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 317
Di Jan 21, 2020 1:13 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

... Insectenleed hoor je niets over ....

Een enorme eyeopener dit!
Ik voorzie veel insectenleed. Te kleine bakken, teveel insecten per bak, teveel gefriemel enzovoorts.
Ik hoorde overigens dat de windmolens in ons land per dag miljarden insecten de dood injagen
(hier zou o.a. Groen Links best wat van kunnen vinden ivm het milieu).
Hoe wordt trouwens een sprinkhaan geslacht. Weet iemand dit?

En als klap op de vuurpijl rijden we per maand in Nederland ook nog eens zo’n 133 miljard insecten
deaud (check uw nummerplaat).

Hoe start ik de petitie ’Stop insectenleed’?

Plan(t) the future

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jan 21, 2020 1:31 pm Reageer met quote

Als je consequent wil zijn zou je al lang zo'n petitie opgestart moeten hebben..

Temeer omdat we straks ook nog massaal insecten gaan eten...

..Zegt men..

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Di Jan 21, 2020 2:00 pm Reageer met quote

Geldt dat ook voor vlooien en luizen?

Maarten 't Hart schreef:

Het is bij ons een bende
een bende in ons huis
de luizen hebben vlooien
en de vlooien hebben luis

Alle gekheid op een stokje, er zijn toch echt veel insecten die op uitsterven staan en waar we niet zonder kunnen.
We kunnen wel zonder een stukje vlees op tafel, en we hoeven geen meelwormen te eten, maar die bijen, daar kunnen we niet zonder.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jan 21, 2020 2:53 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
dagmar57 schreef:

... Insectenleed hoor je niets over ....

Een enorme eyeopener dit!
Ik voorzie veel insectenleed. Te kleine bakken, teveel insecten per bak, teveel gefriemel enzovoorts.

Hoe start ik de petitie ’Stop insectenleed’?

Het is helemaal niet zo vreemd als je denkt. Leed is echt niet alleen voorbehouden aan koeien en varkens in de bioindustrie, al spreken die het meest tot de verbeelding.
Het artikel gaat over het gebruik van insecten voor de consumptie-industrie en daar zijn zelfs heuse richtlijnen voor.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-853692.pdf
Quote:
Er zijn echter voldoende argumenten om van de betrokken
partijen te vragen om morele waarde aan ongewervelde dieren toe te kennen, en daarnaar
te handelen. In de ogen van de Raad betekent dit dat er bij de omgang met de dieren
rekening moet worden gehouden met het welzijn. Tot dusver zijn er geen
wetenschappelijke aanwijzingen dat ongewervelde dieren kunnen lijden, maar ook niet dat
ze het niet kunnen. Wel zijn er steeds sterkere aanwijzingen dat bepaalde families, zoals
octopussen en bijen, binnen de ongewervelde soorten op emoties lijkende toestanden
kunnen ervaren. Vandaar dat de RDA aanbeveelt om ongewervelde diersoorten te
behandelen als voelende wezens. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de
mogelijkheid dat voortschrijdend onderzoek aantoont dat enkele soorten inderdaad
voelend zijn.

Quote:
Hoewel men bij insecten als voedsel eerder aan tropische landen denkt, speelt Nederland
een voorlopersrol in de ontwikkeling van technieken voor grootschalige productie van
insecten. Twee van de grootste insectenproductiefaciliteiten ter wereld staan in Nederland,
waardoor Nederland een van de koplopers is in de insectenproductie. Dit is niet toevallig,
gezien de kennis die Nederland heeft op het gebied van agroproductie en agrotechnologie.
Bovendien worden veel ex-landbouwers en investeerders aangetrokken door de
veelbelovende mogelijkheden die de insectenkweek lijkt te bieden (Hilkens & De Klerk,2016).

Quote:
Vanwege de relatieve onbekendheid, roept de grootschalige insectenkweek vele vragen
op: Hoe veilig is het om insecten te eten? Welke uitstoot van broeikasgassen en ammonia
produceert een insectenkwekerij? Hoe gevaarlijk is het als insecten ontsnappen? Moeten
we rekening houden met het welzijn van insecten?

Alinea 7.2 van het artikel gaat met name over in hoe verre ongewervelden/ insecten mogelijk wel iets van pijn of stress kunnen ervaren. Best boeiend om te lezen, al is er ook nog heel veel niet bekend.

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 395
Wo Jan 22, 2020 1:15 am Reageer met quote

Fleur46 schreef:
Don ,Tympaan en vooral Nandes….

Ik slaap al mijn hele leven in een stapelbed... Evil or Very Mad

Ach...daar heb je Fleur weer met haar leuke opmerkingen..Smile

welkom fleur Kiss