Meer steekpartijen onder jongeren
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27513
Zo Jan 12, 2020 12:46 pm Reageer met quote

ThirzaR schreef:

Daarentegen zijn binnen deze culturen de familieverbanden heel hecht waardoor het kind vaak opgevoed worden door meerdere familieleden.

De vraag is maar of dat beter of slechter is voor dat kind. Als de eigen ouders het dan goed willen doen maar de rest van de familie vertoont wel een 'messencultuur', dan werkt dat alsnog averechts...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

ThirzaR

Stamgast
Stamgast
Antw.: 258
Zo Jan 12, 2020 1:17 pm Reageer met quote

Ik lees hier de woorden 'mentaliteit', 'een oudergezinnen', daarbij gewezen op subcultuur 'Antiliaans - Surinaams - Arubaans'.

'Messencultuur binnen de familie".

Nog even en de bewering van jaren her is weer terug. 'Surinamers zijn messentrekkers'.

En zo zet men bepaalde culturen weg als mede oorzaak van jongerengeweld.

Schokkend!

Dit nodigt mij niet uit tot verdere discussie.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Zo Jan 12, 2020 2:44 pm Reageer met quote

Als een kind thuis niet vindt wat het nodig heeft ligt daar het gevaar dat ze in groepjes terecht komen die niet altijd prettig zijn maar waar zjj zich wel gezien voelen en dan is de kans groot dat ze zien wat anderen doen en willen dat dan ook, want dan horen ze erbij.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Zo Jan 12, 2020 3:34 pm Reageer met quote

Voor een groot deel zijn de slechtere ontwikkelingskansen van kinderen uit eenoudergezinnen terug te voeren op de slechte financiŽle situatie van een flink deel van deze gezinnen. Kinderen in gezinnen met een lager inkomen hebben een minder goede gezondheid en vertonen meer probleemgedrag. De problemen van kinderen in eenoudergezinnen zijn ook groter als de economische omstandigheden van het gezin slechter zijn. Door de lagere inkomsten heeft het gezin minder mogelijkheid om van goede voorzieningen voor de kinderen gebruik te maken (Colpin e.a. 2000, De Roos e.a. 2011). Bij een laag inkomen is de combinatie van arbeid en zorg veel moeilijker omdat men meer uren moet werken. Laagbetaald werk (zorg, horeca, schoonmaak) gebeurt bovendien meestal op tijden waarop formele kinderopvang niet wordt aangeboden, nog los van de betaalbaarheid daarvan. Los van het lage inkomen bij een flink deel van de eenoudergezinnen, vinden ouders uit een eenoudergezin de opvoeding vaker moeilijk en gebruiken ze vaak een andere aanpak dan ouders uit een tweeoudergezin. Ook dit heeft een weerslag op hoe kinderen zich in een eenoudergezin ontwikkelen (De Roos e.a. 2011). Nederlandse kinderen uit eenoudergezinnen (8-12 jaar) geven in het onderzoek 'Kinderen in Nederland' van het Sociaal en Cultureel Planbureau vaker aan dat ze niet zo goed met hun moeder kunnen praten dan hun leeftijdsgenoten uit tweeoudergezinnen (Zeijl e.a. 2005). Ook in het HBSConderzoek uit 2009 zijn ondervraagde scholieren (groep 8 basisschool en eerste vier leerjaren voortgezet onderwijs) vaker negatief over de relatie met hun ouders als ze uit een onvolledig gezin komen.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Zo Jan 12, 2020 3:39 pm Reageer met quote

Cijfers zeggen vaak meer dan veel tekst.

...
.

...

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Zo Jan 12, 2020 3:43 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
ThirzaR schreef:

Daarentegen zijn binnen deze culturen de familieverbanden heel hecht waardoor het kind vaak opgevoed worden door meerdere familieleden.

De vraag is maar of dat beter of slechter is voor dat kind. Als de eigen ouders het dan goed willen doen maar de rest van de familie vertoont wel een 'messencultuur', dan werkt dat alsnog averechts...

Door meerdere familieleden worden opgevoed lijkt mij niet de meest ideale vorm. Ontsporing kan dan mogelijk net zo goed op de loer liggen. Stabiliteit en een eenduidige opvoeding lijkt mij het meest wenselijk. In onze cultuur schort het daar immers nogal eens aan en zien we de gevolgen.

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Ma Jan 13, 2020 6:55 pm Reageer met quote

Ricko2.0 schreef:
Tympaan schreef:
ThirzaR schreef:

Door meerdere familieleden worden opgevoed lijkt mij niet de meest ideale vorm. Ontsporing kan dan mogelijk net zo goed op de loer liggen. Stabiliteit en een eenduidige opvoeding lijkt mij het meest wenselijk. In onze cultuur schort het daar immers nogal eens aan en zien we de gevolgen.

Zou er een causaal verband zijn tussen huidige gedetineerden en hun vroegere opvoeding ?

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Ma Jan 13, 2020 8:41 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Ricko2.0 schreef:
Tympaan schreef:
ThirzaR schreef:

Zou er een causaal verband zijn tussen huidige gedetineerden en hun vroegere opvoeding ?

Ik ben geen wetenschapper maar er zullen ongetwijfeld verbanden zijn met opvoeding.
Een kind kan bijvoorbeeld makkelijker ontsporen lijkt mij waneer er sprake is van verwaarlozing.
En dat kinderen met messen rondlopen met de bedoeling iemand neer te steken zal in veel gevallen met opvoeding te maken hebben.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27513
Ma Jan 13, 2020 8:46 pm Reageer met quote

Er zullen ongetwijfeld meerdere oorzaken te bedenken zijn waarom het fout gaat. Maar ik blijf onverkort van mening dat een kind de beste kansen heeft als beide ouders een goede, stabiele en duurzame relatie met elkaar hebben...

Faber quisque fortunae suae

Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats reactie