Verdraagzaamheid en assertiviteit
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Za Dec 14, 2019 2:21 pm Reageer met quote

Lucia schreef: Mij valt op dat er veel geschreven wordt over woede. Volgens mij kan je niet assertief zijn op het moment dat je overkookt van woede.

Zo denk ik ook. Ik las eens, je moet eigenlijk pas reageren als de boosheid uit je ogen is.

Willemijn schreef:Als een agent, leraar, verpleegkundige zich beheerst betekent het niet dat hij de scheldpartij verdraagt, maar dat hij daar professioneel op kan acteren. Dat is te leren.

Ja, je kunt het misschien leren, maar ook in de praktijk zien we dat mensen die dit in hun beroep meemaken er ziek van kunnen worden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Za Dec 14, 2019 2:30 pm Reageer met quote

Wat ik bedoel met verdraagzaamheid leren is niet vanuit professioneel oogpunt, maar vaak als je ouder wordt, leer je verdraagzamer te zijn dan in je jonge jaren. Vandaar dat ik het een leerproces noem.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Za Dec 14, 2019 2:35 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Je bent van nature iemand die anderen de ruimte geeft voor andere opvattingen of juist niet.

Ik geloof niet dat verdraagzaamheid een aanleg is.
Verdraagzaamheid is geen aangeboren eigenschap, het vloeit voort uit de opvoeding en de normen en waarden die meegegeven worden vanuit de maatschappij, het is dus leerbaar.

Quote:
Als een agent, leraar, verpleegkundige zich beheerst betekent het niet dat hij de scheldpartij verdraagt, maar dat hij daar professioneel op kan acteren. Dat is te leren.

Volgens mij zijn de politieagent/verpleegster en leraar wel degelijk verdraagzaam, ook al zijn het professionals, ze hebben verdraagzaamheid aangeleerd, dat is iets anders als acteren.

Quote:
Verdraagzaamheid, in mijn ogen, betekent dat je het belang van de ander kunt laten prevaleren boven je eigen belang.

Volgens mij is het principe bij verdraagzaamheid niet dat je het belang van de ander laat prevaleren boven je eigen belang, maar accepteer je(leg je je er bij neer) dat de ander anders is.

Het grote verschil tussen verdraagzaamheid en begrip is, dat er bij verdraagzaamheid tussen mensen sprake is van ongelijkheid, terwijl er bij begrip wel gelijkheid is tussen mensen ongeacht de verschillen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5856
Za Dec 14, 2019 2:40 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Lucia schreef: Mij valt op dat er veel geschreven wordt over woede. Volgens mij kan je niet assertief zijn op het moment dat je overkookt van woede.

Zo denk ik ook. Ik las eens, je moet eigenlijk pas reageren als de boosheid uit je ogen is.

Willemijn schreef:Als een agent, leraar, verpleegkundige zich beheerst betekent het niet dat hij de scheldpartij verdraagt, maar dat hij daar professioneel op kan acteren. Dat is te leren.

Ja, je kunt het misschien leren, maar ook in de praktijk zien we dat mensen die dit in hun beroep meemaken er ziek van kunnen worden.

Het is wat off topic, maar in mijn eigen professionele leven heb ik geleerd om zelden echt, gevoeld, boos te worden. Naar kinderen toe was het eigenlijk altijd gespeelde verontwaardiging. Bij ouders, of collega's, werd ik zelden echt boos en als ik dat wl voelde heb ik geleerd om eerst afstand te nemen van die gevoelens. In ieder geval is het raadzaam om nooit het gesprek aan te gaan als je te emotioneel bent. Je moet jezelf daarin beschermen. Dat bedoel ik met professioneel handelen.
Vwb verdraagzaamheid denk ik toch echt dat het in jezelf zit. Mensen kunnen verdraagzamer worden, maar juist ook minder verdraagzaam gedurende het leven. Dat heeft ook te maken met de ervaringen die je opdoet en je relatie tot anderen.
Van iemand die je aardig vindt verdraag je meer dan wanneer je degene niet mag.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5856
Za Dec 14, 2019 2:45 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
Je bent van nature iemand die anderen de ruimte geeft voor andere opvattingen of juist niet.

Ik geloof niet dat verdraagzaamheid een aanleg is.
Verdraagzaamheid is geen aangeboren eigenschap, het vloeit voort uit de opvoeding en de normen en waarden die meegegeven worden vanuit de maatschappij, het is dus leerbaar.

Quote:
Als een agent, leraar, verpleegkundige zich beheerst betekent het niet dat hij de scheldpartij verdraagt, maar dat hij daar professioneel op kan acteren. Dat is te leren.

Volgens mij zijn de politieagent/verpleegster en leraar wel degelijk verdraagzaam, ook al zijn het professionals, ze hebben verdraagzaamheid aangeleerd, dat is iets anders als acteren.

Quote:
Verdraagzaamheid, in mijn ogen, betekent dat je het belang van de ander kunt laten prevaleren boven je eigen belang.

Volgens mij is het principe bij verdraagzaamheid niet dat je het belang van de ander laat prevaleren boven je eigen belang, maar accepteer je(leg je je er bij neer) dat de ander anders is.

Het grote verschil tussen verdraagzaamheid en begrip is, dat er bij verdraagzaamheid tussen mensen sprake is van ongelijkheid, terwijl er bij begrip wel gelijkheid is tussen mensen ongeacht de verschillen.

Acteren is hier gebruikt in de betekenis: handelen.
Ik denk wel dat het te maken heeft met het belang van een ander, in een bepaalde situatie , te laten prevaleren boven dat van jou. Als ik last heb van de kat van de buurvrouw, maar ik weet hoe gehecht ze is aan het beestje kan ik ervoor kiezen het ongemak te accepteren omdat ik haar het plezier van die kat gun. Het heeft wel degelijk te maken met het belang van die ander. Als ik nergens "last" van heb, hoef ik ook niets te verdragen. Het gaat mi om de ruimte die je een ander geeft, waar assertiviteit gaat om de ruimte die je voor jezelf opeist.
Verder denk ik dat naast het aangeleerde gedrag het zeker zo is dat de ene mens gewoon meer kan hebben dan de ander. Dat zie je al bij kinderen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 335
Za Dec 14, 2019 3:38 pm Reageer met quote

Als je de gelegenheid hebt is het goed om even jezelf bij elkaar te rapen.
Maar soms moet je assertief zijn en handelen wat geen uitstel toelaat.

Voorbeeld. Vroeger had Rotterdam geen koopgoot, maar een flink plein met kiosken. Grote kiosken soms en in een ervan werkte ik met reformartikelen. Maar ook 39 bakken drop. Gekke combinatie, maar ja, het was wel lekker. Smile
Ik werkte er net en iedere dag kwam er schooljeugd voorbij die met een groepje binnenkwam, handen over de toonbank en in de bakken graaide.
Mijn collega die er al een paar jaar werkte vertelde dat dit steeds gebeurde maar dat ze er niks tegen kon doen.

Ik was NIET verdraagzaam, en keek. Om achter de toonbank te komen moest men door een kleine doorgang. Nou, als ze kwaad wilden,n voor n met een eind hout in mijn hand zou wel lukken.

Maar zo ver wilde ik het ook niet laten komen en de jongens was nog nooit een halt toegeroepen. Ze hadden recht op een waarschuwing. Ze kwamen binnen, 8 of 10 man.

Ik zei met luide stem, wie ook maar n hand over de toonbank doet krijgt een heis tegen zijn harses. ( je moet de taal soms aanpassen Smile )
Ze lachten. Ik had echter een enorme houten sierpollepel en ijzeren scheppen.
De handen kwamen en de klappen ook. Verbaasd keken ze op. De grootste belhamel kwam toch weer met grote woorden en hand in de bak, hoofd iewat naar voren en KNAL, ik gaf zo'n harde klap op zijn hoofd dat die lepel in tween spleet.
De groep droop af. Een dag later hoorde ik ze aan komen. Ik hoorde er een zeggen, zullen we drop jatten? Nee, zei de andere, dat wijf slaat zo hard. Smile

Later kwamen ze gewoon kopen en hebben samen gelachen.
Was ik nou onverdraagzaam, agressief, assertief ? Ik weet het niet, het hielp wel. Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Za Dec 14, 2019 4:04 pm Reageer met quote

Ik denk niet dat onverdraagzaamheid iets te maken heeft met het niet toelaten/tolereren dat men wordt beroofd/bestolen als winkelier.
Noch dat assertiviteit iets te maken heeft met maatregelen of acties waarmee men de mogelijkheid van diefstal/beroving voorkomen/tegengaan wil.

Verdraagzaamheid houdt nooit in dat je jezelf benadeelt of laat benadelen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie