Organisatiecultuur
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 331
Ma Dec 09, 2019 1:29 pm Reageer met quote

Je hoort het natuurlijk vaak genoeg. Platte organisaties zijn het streven van deze tijd. Iedereen is gelijk en hiërarchie is een vies woord. Als er wordt gesproken over zelforganiserende teams of een zelforganiserende bedrijfscultuur, dan wordt dat in één adem genoemd met een platte organisatie. Het wekt de schijn dat we het best met elkaar samenwerken als we zoveel mogelijk hiërarchiehobbels in onze organisatie gladstrijken. Niemand is meer de baas. Maar het gekke is: zo zitten wij als mens helemaal niet in elkaar. Want hiërarchie zit in ons DNA.

https://iminco.nl/2018/07/10/een-platte-organisatie-bestaat-niet-gelukkig/

Het voordeel van een platte organisatie zou kunnen zijn dat er meer geld beschikbaar is voor de werkvloer maar er kleven veel nadelen aan. Bij conflicten bijv. heeft de enkele manager in de machtspositie niet de kwaliteit om oplossingen te bieden.

Laatst aangepast door Ricko2.0 op Ma Dec 09, 2019 2:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27670
Ma Dec 09, 2019 2:04 pm Reageer met quote

"Oops! That page can’t be found." beweert mijn computer.

Maar het is een simpel feit, mensen zijn roedeldieren. En daarom zul je altijd leiders en volgers hebben. En zal er altijd een soort pikorde zijn..
Soms een vloek en soms een zegen.
Met samenwerking kunnen grootse dingen verricht worden. Maar leiders kunnen ook ontaarden in uitbuiters en tirannen..

Dat zie je zelfs in de dierenwereld al..

Faber quisque fortunae suae

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 331
Ma Dec 09, 2019 2:27 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
"Oops! That page can’t be found." beweert mijn computer.

Maar het is een simpel feit, mensen zijn roedeldieren. En daarom zul je altijd leiders en volgers hebben. En zal er altijd een soort pikorde zijn..
Soms een vloek en soms een zegen.
Met samenwerking kunnen grootse dingen verricht worden. Maar leiders kunnen ook ontaarden in uitbuiters en tirannen..

Dat zie je zelfs in de dierenwereld al..

Heb de link opnieuw geplaatst.
Leiders hebben veel macht en kunnen die misbruiken. Daarnaast zijn er veel leiders die niet bekwaam zijn om de juiste leiding te geven. Ik denk dat die machtspositie in een platte organisatie waar de manager een soort van eenmanspositie bekleedt eerder aanwezig kan zijn.
Terwijl ze een flink aandeel uit de geldpot hebben.

Je zou toch maar iedere dag in je team moeten zoeken wie nu precies welke bevoegdheden heeft. Stel; je loopt met je collega tegen een probleem aan dat je zelf niet krijgt opgelost. En je weet niet bij wie je moet zijn om het met elkaar op te lossen. Dat geeft garantie op etterende conflicten die hun eigen leven gaan leiden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27670
Ma Dec 09, 2019 7:31 pm Reageer met quote

Ik heb het stukje nu kunnen lezen. Het zegt precies zoals ik er zelf over denk. Er is niets mis met een hiërarchische structuur mits het maar niet in een machtssituatie ontaardt. Of tot onredelijke inkomensverschillen. Want daar zit naar mijn idee het probleem. Daarbij moet een 'ondergeschikte' de mogelijkheid hebben om zich in zijn beroep te kunnen ontplooien en de ruimte krijgen voor zijn eigen verantwoordelijkheden. Een leidinggevende zal hem daarbij moeten ondersteunen, daar waar het nodig is, zonder betuttelend te worden. Ik denk dat je dan een redelijk goede arbeidsverhouding kan hebben. En het is natuurlijk extra gunstig als er een soort 'klik' aanwezig is tussen personen. Men zal elkaar dan wat gemakkelijker willen en kunnen begrijpen..

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2683
Ma Dec 09, 2019 8:00 pm Reageer met quote

Met zelfsturende teams heb je wel meer zeggenschap en verantwoordelijkheid, dus meer te zeggen over je eigen werkomgeving.
Moeilijkste is dit natuurlijk bij conflicten binnen een team, maar volgens mij zijn er in organisaties wel buiten het team staande kwalitatieve personeelsleden die hierbij kunnen bemiddelen.
Het is de kunst om mensen die taken te laten vervullen waar ze goed in zijn en zich lekker bij voelen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13473
Ma Dec 09, 2019 9:18 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Met zelfsturende teams heb je wel meer zeggenschap en verantwoordelijkheid, dus meer te zeggen over je eigen werkomgeving.
Moeilijkste is dit natuurlijk bij conflicten binnen een team, maar volgens mij zijn er in organisaties wel buiten het team staande kwalitatieve personeelsleden die hierbij kunnen bemiddelen.
Het is de kunst om mensen die taken te laten vervullen waar ze goed in zijn en zich lekker bij voelen.

Mijn beeld is dat veel organisaties zelfsturende of -organiserende teams lanceren om er financieel beter van te worden, een volstrekt fout uitgangspunt. Zoals jij het formuleert zou het moeten en ik heb daar redelijk goede ervaringen mee. Ik hang niet graag aan een paar touwtjes die me het functioneren ernstig zouden hinderen maar ik heb wel graag een manager of coach waar ik een beroep op kan doen in overstijgende situaties.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie