'Geen racisme in Laak (Den Haag)'
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende Plaats reactie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 336
Zo Dec 08, 2019 9:30 pm Reageer met quote

Pluk, als nou een donkere man zichzelf neger noemt is dat dan discriminatie? Zoals de Steven Brunswijk doet?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4080
Zo Dec 08, 2019 9:40 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Willemijn schreef:Ik vraag me af waarom het zo onoverkomelijk moeilijk is om rekening te houden met een ander, om te proberen je in te leven. Zeker als je, zoals bij zwarte piet, zélf niets te verliezen hebt. Kleine moeite, groot effect. Simpel toch?

Waarom doe je het dan niet? Je flapt er nog al eens wat uit hier.

Ach gut, ben jij nu een zeikerd? Of ben je gekwetst?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 438
Zo Dec 08, 2019 10:07 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Pluk, als nou een donkere man zichzelf neger noemt is dat dan discriminatie? Zoals de Steven Brunswijk doet?

Natuurlijk mag iedereen over zichzelf zeggen wat hij of zij wil, maar iedereen weet ook dat het woord 'neger' werd/ wordt gebruikt vanuit minachting.
Wat mij betreft een stoffig woord dat stoffig (en in de vorige eeuw) mag blijven.

Plan(t) the future

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 08, 2019 10:18 pm Reageer met quote

annette49 schreef:

Allemachtig, snap je het nou echt niet?
Voorbeeldje dan maar: onze visueel gehandicapte kleindochter (11 jaar) noemt zichzelf met enige regelmaat een " blinde kip". Voor ons, die van haar houden, een teken dat zij bezig is om overeind te blijven in een wereld die niet altijd vol begrip is, ze dwingt daarmee respect af.
Voor jou waarschijnlijk een signaal dat jij iedereen met een visuele handicap " blinde kip" mag noemen. Ze zegt het zelf dus het is oké.
Ik had, zelfs van jou, wat meer empathie verwacht.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 08, 2019 10:36 pm Reageer met quote

Pluk, die Steven is een man naar mijn hart, hij doet het over zichzelf en ook over jou en mij. Dus als hij het over negers heeft dan mag hij dat omdat hijzelf donker is, maar zou dat niet over ons mogen omdat wij wit zijn??

Of mag hij het wel over ons maar wij niet over hem?
Ingewikkeld hoor. Nou zou ik een donkere man ook geen neger noemen hoor. Ik noem mensen bij hun naam. Het is slechts een voorbeeld.

Ach Willemijn, en maar sneren hé, tja, Je kletst wat af en grotendeels uit je nek. Lees nou eens wat je schrijft en hoe je later doet.
citaat Willemijn:
Ik vraag me af waarom het zo onoverkomelijk moeilijk is om rekening te houden met een ander, om te proberen je in te leven.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 08, 2019 10:47 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Pluk, die Steven is een man naar mijn hart, hij doet het over zichzelf en ook over jou en mij. Dus als hij het over negers heeft dan mag hij dat omdat hijzelf donker is, maar zou dat niet over ons mogen omdat wij wit zijn??

Ingewikkeld hoor. Nou zou ik een donkere man ook geen neger noemen hoor. Ik noem mensen bij hun naam. Het is slechts een voorbeeld.

Ach Willemijn, en maar sneren hé, tja, Je kletst wat af en grotendeels uit je nek. Lees nou eens wat je schrijft en hoe je later doet.
citaat Willemijn:
Ik vraag me af waarom het zo onoverkomelijk moeilijk is om rekening te houden met een ander, om te proberen je in te leven.

Ja, dat vraag ik me nog steeds af.
Maar reageer nou eens inhoudelijk, net als ik. Snap je het voorbeeld van onze kleindochter in relatie tot wat jij suggereert of niet? Ken je het niet, mensen die van alles over zichzelf zeggen, maar dat het totaal ongepast is wanneer een buitenstaander hetzelfde zegt? Heb je weleens te maken gehad met de harde humor in een gezin dat moet leven met een groot verdriet of grote zorg? Die opmerkingen dienen een totaal ander doel dan wanneer een buitenstaander die gebruikt. Snap je dat nou echt niet? Probeer je, net als ik, eens in te leven. Dat zou een stuk schelen.
En een metadiscussie laat ik even passeren, als je het goed vindt. En ook als je het niet goedvindt. Die truc, als argumenten tekort schieten, is nu wel bekend.

Laatst aangepast door WillemijnF op Zo Dec 08, 2019 11:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Dec 08, 2019 11:08 pm Reageer met quote

Ik kán wel reageren op jou Willemijn, maar ik doe het niet. Want als ik jou hier antwoord opgeef en een voorbeeld, dan zeg jij dat het uit mijn sprookjesboek komt.
Je zou nog eens gek staan kijken.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Dec 08, 2019 11:21 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Ik kán wel reageren op jou Willemijn, maar ik doe het niet. Want als ik jou hier antwoord opgeef en een voorbeeld, dan zeg jij dat het uit mijn sprookjesboek komt.
Je zou nog eens gek staan kijken.

Jij, en niet ik, komt met de vraag of het ook discriminatie is als een zwarte man zichzelf een neger noemt. Daar ga ik op in om je duidelijk te maken dat dit een onzinnige vraag is waarmee je totaal faalt als je je gelijk wilt halen in je mening dat "neger" best gezegd mag worden. Dat je vervolgens geen steekhoudende argumenten meer hebt en dús op de man gaat spelen is bekend en heel doorzichtig. Maar wel een zwaktebod.
Ervan uitgaand dat je inhoudelijks niets meer te melden hebt, hou ik het hier even bij. Volgende keer nieuwe ronde nieuwe kansen, annette.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 09, 2019 12:21 am Reageer met quote

Willemijn, open er een topic over.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Ma Dec 09, 2019 12:44 am Reageer met quote

annette49 schreef:

citaat Willemijn:

Hoeveel negers heb je niet die zelf voor zwarte Piet spelen en die vinden het prachtig.
Links begrijpt dat niet Annette!

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8137
Ma Dec 09, 2019 12:55 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Deze link misschien Benneke?

https://www.vandaagenmorgen.nl/nieuws/leestip-je-bent-niet-gekwetst-je-bent-gewoon-een-zeikerd

Nou eerst lezen voor je een oordeel geeft toch?

Het is de mening van een vrouw, die een blog heeft en daar op schrijft wat haar bezig houdt. De tekst had ik al iets eerder op een andere manier gevonden.

Ze gaat te snel en te makkelijk over van kwetsen naar discriminatie en onderdrukking.
In mijn beleving zijn dat totaal verschillende begrippen, die weinig met elkaar van doen hebben.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4417
Ma Dec 09, 2019 1:09 am Reageer met quote

theDon schreef:
annette49 schreef:

citaat Willemijn:

Hoeveel negers heb je niet die zelf voor zwarte Piet spelen en die vinden het prachtig.
Links begrijpt dat niet Annette!

Gaan we nu de scheldnaam 'neger' hier gebruiken als zogenaamd gewone aanduiding?

Er zijn veel mensen die geen moeite hebben met de blackface karikatuur , daar zullen ook mensen onder te rekenen zijn die eigenlijk met die karikatuur bespot worden. Zo heb je ook Woody Allen die als Jood graag een karikatuur van een rabbi of een overdreven druk chaotisch Joods gezin in NY neerzet in zijn films. Mag hij doen, als Jood zul je hem moeilijk antisemiet kunnen noemen. Zou Mel Gibson die karikaturen hebben gebruikt in een film zou men dat (terecht) hoogst kwalijk hebben gevonden. In het geval van Woody Allen is het als een soort zelfspot op te vatten. Zo zullen ook mensen met een donkere tint omgaan met hun etniciteit.
Dat mag natuurlijk geen enkel criterium vormen voor mensen die NIET tot die groep behoren om die spotternijen te begaan.
Maar daarnaast is en blijft het natuurlijk zo dat het niet gaat om de mensen die zich NIET op een vervelende manier beschimpt voelen, het gaat om de mensen die dat WÉL zo ervaren.
En dat zijn niet alleen mensen met een donkere huid, dat kunnen net zo goed licht getinte, blanke, witte mensen zijn. Ik schaam mij wanneer ik een mens belachelijk gemaakt zie worden, of het nu om zijn Joods zijn is, of om zijn Huidskleur, of haartype, seksuele geaardheid, of om zijn geloof, whatever. Ik schaam mij voor en erger mij aan elke vorm van discriminatie jegens wie ook begaan. Iedere blanke moet het gewoon niet willen dat er niet-blanke mensen vanwege hun niet-blanke huidskleur bespot worden. Ook al zijn er niet-blanke mensen die die spot niet voelen, bij wie het als koud water langs het lichaam afglijdt, dat vormt geen enkel excuus. Hetzelfde wanneer een homo een pisnicht genoemd wordt, en hij zou er alleen maar om lachen en zelf andere homo's ook pisnicht zou noemen, dan nog geeft dat niemand een vrijbrief homoseksuelen pisnichten te noemen.
De blackface-karikatuur is onomstotelijk racistisch, en daarom laten we die nu achterwege eindelijk, ook in Nederland, ook bij dat 'kinder'feest.
Dat er donkere mensen zijn die zich níet aan die karikatuur storen doet daar volstrekt niets aan af. Er zijn er die dat wél doen, en er zijn zeker ook veel niet-donkere mensen -zoals ik- die dat doen.

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Ma Dec 09, 2019 1:39 am Reageer met quote

Ohoh Nicolaas wat een verhaal weer zeg!

Ik vind als een neger zichzelf neger noemt, kranig en die loopt niet te zeiken.
De mensen die dat erg vinden zijn de zeikers die op iedere slak zout leggen om maar de jennen net zoals links doet.
Oh, nou maak ik een foutje want een slak en zout, dat mag natuurlijk niet, dan krijg ik weer links en de partij van de dieren over mij heen!!

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Ma Dec 09, 2019 11:25 am Reageer met quote

Als we het hebben over zeiken of invoelend vermogen waar iemand de ander van beticht zou diegene bij zichzelf eens flink te rade moeten gaan. Enige zelfreflectie ontbreekt ten ene male.

Een verdraagzame samenleving lijkt verder dan ooit te zoeken zo die er ooit al zou komen.

En als we peilingen van de Hond van gisteren zien zegt dat genoeg hoe de vlag er bij hangt. Ons land is drastisch veranderd.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27581
Ma Dec 09, 2019 11:33 am Reageer met quote

Voor mij is al lang duidelijk dat de zogenaamde "verdraagzamen" nog het minst verdraagzaam zijn van allemaal...

Je hoeft er dit forum maar op na te lezen..

Faber quisque fortunae suae

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 438
Ma Dec 09, 2019 12:02 pm Reageer met quote

Quote:

Ik vind als een neger zichzelf neger noemt, kranig enz ...

Dat klopt helemaal, ook jij mag van alles zeggen over jezelf maar ik daarentegen mag dat niet.

Wellicht is het toch interessant om het stuk ‘Neger’ is (g)een gewoon Nederlands woord' dat ik gisterenmiddag plaatste alsnog te lezen:

Een citaat:
In het culturele dossier van Nederland is dit duidelijk te zien. In romans, onderwijsmateriaal, kunst, religie etc. is ‘de neger’ altijd neergezet als een minderwaardig wezen tegenover de superieure ‘blanke’. Ter illustratie: een achttiende-eeuws boek getiteld Geschiedenis van een neger beschrijft hoe een in slavernij geboren jongetje een uitzondering vormt op de regel dat ‘negers’ inferieur zijn: „Deze jonge slaaf ofschoon zwart van lichaam zijnde, was echter wit en blank van ziel.”

Plan(t) the future

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4417
Ma Dec 09, 2019 12:28 pm Reageer met quote

'Neger' in het nederlands is als 'nigger' in het engels/amerikaans. Het 'n' woord dat altijd alleen maar smalend gebruikt werd en wordt.

Dat weet Don Don-dersgoed overigens. Hij zal heel goed beseffen waar dat woord wel te kunnen en waar en wanneer en bij wie dat vooral niet te gebruiken. Het is weer de hypocrisie ten top hier

bolsjewiek, deugmensch, cultuurmarxist, klimaatgekkie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Dec 09, 2019 1:39 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
'Neger' in het nederlands is als 'nigger' in het engels/amerikaans. Het 'n' woord dat altijd alleen maar smalend gebruikt werd en wordt.

Dat weet Don Don-dersgoed overigens. Hij zal heel goed beseffen waar dat woord wel te kunnen en waar en wanneer en bij wie dat vooral niet te gebruiken. Het is weer de hypocrisie ten top hier

De drang van enkelen hier om zich racistisch te uiten heeft geleid tot het sluiten van het cartoonstopic. En hén moeten we geloven wanneer ze zeggen dat zwarte Piet niet racistisch is. Het bewijs van het omgekeerde wordt hier dus regelmatig aangetoond. Nee, niet iedereen die zwarte Piet wil behouden is een racist, maar elke racist wil wel zwarte piet houden. Extreemrechts heeft zich opgeworpen als beschermer van Zwarte Piet juist vanwege de racistische elementen. Dat komt hen goed van pas in hun theorie van de door omvolking bedreigde Nederlandse cultuur. Daarin helpt de domme zwarte knecht enorm evenals benamingen als neger. Zwart is inferieur, is de boodschap.
Zeventig jaar lang wordt dit al uitgelegd, vriendelijk, met begrip. Nu is het woord aan de generatie die dit prominenter uitdraagt. Waar je eerst nog kon zeggen dat je er nooit zo bij stil had gestaan, Zwarte Piet nooit als racistisch hebt gezien, die onschuld is nu voorbij. Geen kind wordt geboren met een mening over de kleur van Zwarte Piet las ik. Alle kans dus om het nu anders te doen en het feest te behouden voor alle kinderen. En zonder het geschreeuw en de agressie van volwassenen.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8137
Ma Dec 09, 2019 1:57 pm Reageer met quote

Steven Brunswijk is een entertainer en hij noemt zichzelf geen neger, maar een Braboneger. Dat heeft alles met zijn programma te maken.

Als dat subtiele onderscheid door enkele lieden hier niet wordt opgemerkt, is dat eigenlijk heel triest voor het bevattingsvermogen van die lieden.

Dat verschil proberen uit te leggen, is eigenlijk vechten tegen de bierkaai om maar weer eens een oude uitdrukking te gebruiken.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Ma Dec 09, 2019 4:49 pm Reageer met quote

Benneke schreef:Het is de mening van een vrouw, die een blog heeft en daar op schrijft wat haar bezig houdt. De tekst had ik al iets eerder op een andere manier gevonden.

ALLES, maar dan ook alles, is slechts een mening. Dat geldt voor die vrouw, maar ook voor jou en mij. Je bent belezen dus je kent het verhaal van de dauwdruppel wel.

Wat ik wel doe als ik een mening lees, zoals van deze vrouw, dan wil ik meer weten, hoe komt ze eraan. Is het een vrouw met een makkelijk leven, alles op een presenteerblaadje? Of is het iemand die wat ervaringen heeft opgedaan. In dit geval toch een vrouw met een pittige tegenslag en zich er toch bovenuit werkt. Een vrouw die zegt dat mensen niet zo moeten zeiken. Tja, ik ben het met haar eens, wil je je staande houden zul je moeten incasseren .

Pagina 3 van 10 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Plaats reactie