Met geweld op bejaarden is brandhaard Nederland nabij
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Sep 27, 2019 12:18 am Reageer met quote

Het is vreselijk wat er met bejaarden gebeurd momenteel, men heeft er geen respect meer voor.
Onderstaand stuk, kan wel eens de waarheid zijn er over.

In bijna elke cultuur worden ouderen beschermd en op een voetstuk geplaatst, maar in Nederland worden ze steeds vaker in elkaar getimmerd of beroofd, valt Erdal Balci op. Hoe komt dat toch? Zijn ze gedehumaniseerd door de identiteitspolitiek?
Lees verder; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27514
Vr Sep 27, 2019 11:42 am Reageer met quote

Tja, wat kun je verwachten van een maatschappij waar zelfs de overheid bejaarden al als het afval van de samenleving beschouwt. In een land waarin iedereen het beter krijgt, maar waar bejaarden enkel maar gekort worden en uitgezogen en kaalgeplukt tot ze uit pure ellende zelfmoord plegen...
Nederland begint steeds meer af te glijden tot een derderangs bananenrepubliek...

Faber quisque fortunae suae

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2258
Vr Sep 27, 2019 12:18 pm Reageer met quote

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2158576-de-feiten-en-cijfers-over-ouderen-in-nederland.html

Om maar even aan te geven hoe slecht het is gesteld met onze oudjes

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Vr Sep 27, 2019 4:07 pm Reageer met quote

Financieel gezien zullen veel ouderen het niet echt slecht hebben maar daarom zijn ze juist eerder een prooi voor overvallers.

Ze worden vaak aan hun lot overgelaten, mede doordat de kinderen druk zijn met hun eigen leven. Ze zijn daarom minder beschermd en dus kwetsbaar en een makkelijke prooi voor nietsontziende respectloze overvallers.

Het woord oudjes vind ik overigens ook nogal denigrerend.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Vr Sep 27, 2019 7:40 pm Reageer met quote

Ik ken geen statistieken van overvallen op oudere mensen, maar ik vermoed dat het wel mee zal vallen.

Dat krantenartikel wat Don aanhaalde, gaat niet eens over een overval of diefstal, maar is een tragisch voorbeeld van zinloos geweld.
Slachtoffers van zinloos geweld zijn over het algemeen geen oudere mensen.

Al met al lijkt het mij weer een voorbeeld dat een tragisch incident hier wordt besproken alsof het dagelijkse kost zou zijn en dat speciefiek oudere mensen daarvan slachtoffer zijn.

Overdrijven is ook een kunst is een oud gezegde, dat blijkbaar nog steeds opgeld doet.

Tympaan doet er nog eens een schepje op met zijn kijk op de samenleving.

Zelf voel ik mij zeer veilig in dit land, zowel in mijn woning als op straat. Daarnaast tel ik mijn zegeningen met al die voorzieningen die er ook voor oudere mensen zijn.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Sep 27, 2019 7:45 pm Reageer met quote

Nou Benneke, kijk eens in de media!!
Ouderen slachtoffer van babbeltruc, pas gestolen van ouderen en wordt er gepind en geld weg, ouderen in rolstoel omver gekieperd, ouderen in woning overvallen en mishandeld, enz.
Het is ook vaak het geval dat ouderen bij of in hun huis de klos zijn.
Veelal staan er beelden bij in de media maar zal het signalement maar niet vertellen hier.

Momenteel is het bij jongeren in de mode om met messen te steken!!

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Sep 27, 2019 7:53 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Ik ken geen statistieken van overvallen op oudere mensen, maar ik vermoed dat het wel mee zal vallen.

Dat krantenartikel wat Don aanhaalde, gaat niet eens over een overval of diefstal, maar is een tragisch voorbeeld van zinloos geweld.
Slachtoffers van zinloos geweld zijn over het algemeen geen oudere mensen.

Al met al lijkt het mij weer een voorbeeld dat een tragisch incident hier wordt besproken alsof het dagelijkse kost zou zijn en dat speciefiek oudere mensen daarvan slachtoffer zijn.

Overdrijven is ook een kunst is een oud gezegde, dat blijkbaar nog steeds opgeld doet.

Tympaan doet er nog eens een schepje op met zijn kijk op de samenleving.

Zelf voel ik mij zeer veilig in dit land, zowel in mijn woning als op straat. Daarnaast tel ik mijn zegeningen met al die voorzieningen die er ook voor oudere mensen zijn.

Natuurlijk kun je gemakkelijk praten als ex-politieman met de bijbehorende ervaring en vermoedelijk een riant pensioen. Maar niet iedere bejaarde staat er zo voor. Je zal als bejaarde maar in een "achterstandswijk" wonen waar het barst van de mallotige hangjongeren. Met alleen een AOW'tje en geen enkel uitzicht op enige verbetering...
Bovendien vind ik elke overval op een bejaarde één te veel...
..En iets van een ongekende lafheid...

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8130
Vr Sep 27, 2019 8:50 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

`Bovendien vind ik elke overval op een bejaarde één te veel...
..En iets van een ongekende lafheid...`

Dat ben ik natuurlijk helemaal met je eens

Verder schreef Tympaan:

`Je zal als bejaarde maar in een "achterstandswijk" wonen waar het barst van de mallotige hangjongeren.`

Hangjongeren vind je in haast elke wijk, dat is niet iets wat specifiek is voor een achterstandswijk. Dat Hangjongeren mallotig zijn, laat ik maar voor jouw rekening.
Achterstandswijken, wat vaak gewone volkswijken zijn, zijn over het vaak gezellige wijken waar de samenhang tussen bewoners over het algemeen goed is.

Het is vaak een vooroordeel dat achterstandswijken gelijk staat met het slechtste dat een maatschappij kan voort brengen.

Toen ik lang geleden in Den Haag mijn werk begon, was dat in de Schilderswijk. Veel buitenstaanders reageerden haast met medelijden naar mij toe.
Nou ik heb nog nooit zo leuk gewerkt in een wijk waar veel gebeurde, maar waar ook veel gezelligheid was.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en bestaan er wijken waar jij en ik misschien niet graag zouden willen wonen

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4046
Vr Sep 27, 2019 9:30 pm Reageer met quote

Ik denk dat je erg je best moet doen om te bewijzen dat het vooral de hangjongeren zijn die zich schuldig maken aan ouderenmishandeling. Wat dat betreft heeft de bejaarde het meest te vrezen van de eigen familie. Lees en huiver:
Ieder jaar zijn er meer dan 2000 meldingen van ouderenmishandeling en tragisch genoeg zijn het vooral familieleden zelf, die uit de bocht vliegen

Ouderenmishandeling een serieus probleem

Overigens deel ik de ervaring van Benneke voor wat betreft het werken in een volksbuurt. Ik heb jarenlang gewerkt in de Kinkerbuurt en de Indische buurt in Amsterdam en het waren heerlijke jaren.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Sep 28, 2019 10:45 am Reageer met quote

Benneke schreef:

Hangjongeren vind je in haast elke wijk, dat is niet iets wat specifiek is voor een achterstandswijk. Dat Hangjongeren mallotig zijn, laat ik maar voor jouw rekening.
Achterstandswijken, wat vaak gewone volkswijken zijn, zijn over het vaak gezellige wijken waar de samenhang tussen bewoners over het algemeen goed is.

Dat was misschien 50 tot 100 jaar geleden zo. En kwam vooral door de gedeelde armoede in die tijd. Het was vaak ook een homogene groep mensen die dezelfde problemen deelden en zelfs vaak in dezelfde fabriek in de buurt werkten. Dat dat geen garantie was dat het altijd goed ging weet ik ook wel. Maar men kende elkaar tenminste en spraken dezelfde taal. (letterlijk en figuurlijk)
Quote:
Het is vaak een vooroordeel dat achterstandswijken gelijk staat met het slechtste dat een maatschappij kan voort brengen.

Maar de kans is wel veel groter. Hoe dichter je mensen op elkaar propt, hoe kleiner de woningen zijn, des te groter wordt het risico dat het op een of andere manier fout gaat..
Quote:
Toen ik lang geleden in Den Haag mijn werk begon, was dat in de Schilderswijk. Veel buitenstaanders reageerden haast met medelijden naar mij toe.
Nou ik heb nog nooit zo leuk gewerkt in een wijk waar veel gebeurde, maar waar ook veel gezelligheid was.

Ik heb ook het twijfelachtig genoegen gehad om drie jaar onder andere in diezelfde wijk te mogen werken en mijn ervaringen waren bepaald anders. Weinig gezelligheid maar veel achterdocht en irritatie.Kwam wellicht omdat we - uit veiligheidsoverwegingen gingen we met twee man - in de woningen moesten zijn en dat vindt niet iedereen even prettig.
Quote:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en bestaan er wijken waar jij en ik misschien niet graag zouden willen wonen

Daar kunnen we het zonder meer mee eens zijn...

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Sep 28, 2019 11:01 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik denk dat je erg je best moet doen om te bewijzen dat het vooral de hangjongeren zijn die zich schuldig maken aan ouderenmishandeling. Wat dat betreft heeft de bejaarde het meest te vrezen van de eigen familie. Lees en huiver:
Ieder jaar zijn er meer dan 2000 meldingen van ouderenmishandeling en tragisch genoeg zijn het vooral familieleden zelf, die uit de bocht vliegen...

Ik heb dat wel meer gehoord en het is voor mij iets totaal onbegrijpelijks. Te triest voor woorden...

...Al kan ik ergens nog een heel klein beetje begrijpen dat een overwerkte mantelzorger haar demente moeder een klap geeft als ze voor de zoveelste keer de straat opgelopen is. Of je door ziekte agressief geworden vader aan de trapleuning vastbindt. Dan is het niet zozeer mishandeling maar pure wanhoop en onvermogen...

Maar jongeren die met een paar man een bejaarde in elkaar schoppen, enkel omdat dat met behulp van een mobieltje op het internet te zetten..

Laat ik maar volstaan met te zeggen dat ik daar geen enkel begrip voor kan opbrengen...

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Ma Sep 30, 2019 11:26 am Reageer met quote

Ook zijn ouderen steeds vaker een geliefd doelwit van babbeltrucs.
Als voorbeeld een moeder met een baby op haar arm die voor de deur staat of ze even mag bellen. Die laat men niet snel in de kou staan dus. Maar terwijl de oudere aan de praat wordt gehouden sluipt er iemand aan de achterkant naar binnen zonder het in de gaten te hebben.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4046
Ma Sep 30, 2019 11:54 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
Ieder jaar zijn er meer dan 2000 meldingen van ouderenmishandeling en tragisch genoeg zijn het vooral familieleden zelf, die uit de bocht vliegen...

Ik heb dat wel meer gehoord en het is voor mij iets totaal onbegrijpelijks. Te triest voor woorden...

...Al kan ik ergens nog een heel klein beetje begrijpen dat een overwerkte mantelzorger haar demente moeder een klap geeft als ze voor de zoveelste keer de straat opgelopen is. Of je door ziekte agressief geworden vader aan de trapleuning vastbindt. Dan is het niet zozeer mishandeling maar pure wanhoop en onvermogen...

Maar jongeren die met een paar man een bejaarde in elkaar schoppen, enkel omdat dat met behulp van een mobieltje op het internet te zetten..

Laat ik maar volstaan met te zeggen dat ik daar geen enkel begrip voor kan opbrengen...

Dat kan niemand natuurlijk. Het is ongelooflijk laf en te ziek voor woorden. Alleen loop ik wat aan tegen de constatering dat hangjongeren daarvoor verantwoordelijk zijn. Niet elke jonge crimineel is een hangjongere.De meeste hangjongeren doen wat het woord zegt een beetje rondhangen met elkaar. Ik kan me dat zelfs nog wel herinneren uit mijn eigen jeugd. Je kunt, maar hoeft daar niet eens last van te hebben. Stigmatiseren van groepen vind ik te gemakkelijk en bijna altijd onterecht. De kale feiten zijn meer dan voldoende en al erg genoeg. De schreeuwerige en stevig uit proportie getrokken kop boven het topic is m. i. dan ook het onderwerp onwaardig. Dat verdient meer en zorgvuldiger aandacht dan deze rellerige titel toe uitnodigt. Vind ik.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Ma Sep 30, 2019 12:03 pm Reageer met quote

Richard2.0 schreef:
Ook zijn ouderen steeds vaker een geliefd doelwit van babbeltrucs.
Als voorbeeld een moeder met een baby op haar arm die voor de deur staat of ze even mag bellen. Die laat men niet snel in de kou staan dus. Maar terwijl de oudere aan de praat wordt gehouden sluipt er iemand aan de achterkant naar binnen zonder het in de gaten te hebben.

Zorgen dat je achterdeur altijd op slot zit. Geen onbekende binnenlaten.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 689
Ma Sep 30, 2019 12:19 pm Reageer met quote

Daar gaan we weer. OK geen hangjongeren, dat is ook zo. Ik ken zat die geen vlieg kwaad doen. Maar het zijn wel groepen jongeren tegenwoordig vooral.

En ja, de babbeltruckmensen, dat is ook heel vervelend.
Vroeger deed ik zo de deur voor iedereen open, maar nu kijk ik eerst door het raampje en/of praat via het keukenraam met onbekenden.

Opeens nogal wat verkopers die nieuwe sponningen willen plaatsen, of dakgoten reinigen. Is hier voor gewaarschuwd. Maar ja, bij mij is alles kunststof dus waarom bellen ze?

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 410
Ma Sep 30, 2019 12:49 pm Reageer met quote

gewijzigd

Plan(t) the future

Laatst aangepast door Pluk op Di Okt 15, 2019 5:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Sep 30, 2019 1:16 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Dat kan niemand natuurlijk. Het is ongelooflijk laf en te ziek voor woorden. Alleen loop ik wat aan tegen de constatering dat hangjongeren daarvoor verantwoordelijk zijn. Niet elke jonge crimineel is een hangjongere.De meeste hangjongeren doen wat het woord zegt een beetje rondhangen met elkaar. Ik kan me dat zelfs nog wel herinneren uit mijn eigen jeugd. Je kunt, maar hoeft daar niet eens last van te hebben. Stigmatiseren van groepen vind ik te gemakkelijk en bijna altijd onterecht. De kale feiten zijn meer dan voldoende en al erg genoeg. De schreeuwerige en stevig uit proportie getrokken kop boven het topic is m. i. dan ook het onderwerp onwaardig. Dat verdient meer en zorgvuldiger aandacht dan deze rellerige titel toe uitnodigt. Vind ik.

En niet elke hangjongere zal een crimineel zijn. Maar toch kan je het niet vergelijken met de hangjongere uit onze jeugd. Ten eerste kwam het in mijn beleving veel minder vaak voor en ten tweede was het dan maar kort omdat je even op een vriendje of zo wachtte. En als er iemand door wilde dan ging je even opzij en zei je elkaar gedag. Het gaat er nu allemaal veel agressiever aan toe.

Ik kan mij best vorstellen dat je je als weerloze bejaarde niet op je gemak voelt als je elke dag weer door het portiek moet waar groepen jongeren je telkens weer proberen uit te dagen. En dan hoeft er nog niet eens fysiek geweld aan te pas te komen...

Dat er daarnaast nog veel meer ongewenste zaken voorkomen, van pesterigheid tot regelrecht geweld, is mij ook wel bekend...

Pagina 1 van 1

Plaats reactie