Aantal werkende 65-plussers flink gestegen
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 Plaats reactie

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 485
Wo Sep 25, 2019 12:36 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes57 schreef:
dat zeg ik kees, ik wil een vakman/vrouw aan mijn bed.
dus zorg kun je leren, emphatie wat moeilijker.

dus stuur Lucia maar die heeft beide Wink

<LOL>! Je kletst je er mooi uit want die keus kreeg je niet. Maar ik zal de boodschap doorgeven, hoewel overbodig. Wink

nee ik klets me er niet uit, ik geef aan dat ik iemand wil die zijn vak verstaat en geen huppelkut .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2599
Wo Sep 25, 2019 12:44 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes57 schreef:
maar toch helemaal niet een verdraaid lieve aardige zuster die niet fatsoenlijk een wond kan verzorgen of je fatsoenlijk uit bed kan helpen om op de po te gaan?

Natuurlijk wil het oog ook wat maar geef jij de voorkeur aan een huppelkut die ervoor zorgt dat je been afgezet moet worden omdat ze als zachte heelmeesteres stinkende wonden veroorzaakt of misschien toch maar liever aan een ouwe chagrijnige vent zoals ik die zijn vak verstaat? Smile

Ik stoor me behoorlijk aan je manier van spreken over jonge medewerkers in de zorg, die verdienen de term huppelkut echt niet, zeer denigrerend taalgebruik en zorgwekkende kijk op jonge zorgmedewerksters!

Goede zorg is niet leeftijdsgebonden, ook een jonge zorgmedewerker kan prima werk doen. De suggestie in bovenstaande reactie van je dat een jonge medewerker ervoor zou zorgen dat ze stinken wonden veroorzaakt omdat ze een zachte heelmeesteres zou zijn, slaat echt nergens op.
En het is ook niet zo dat oude rotten in het vak, altijd beter zijn als jonge mensen in de zorg.

Laatst aangepast door dagmar57 op Wo Sep 25, 2019 12:46 am, in totaal 1 keer bewerkt

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Wo Sep 25, 2019 12:45 am Reageer met quote

Als 'zorgmens' kan ik me wel vinden in hetgeen Dagmar aangeeft dat het werk in de zorg niet ingeschat zou moeten worden als een zo geheten roeping.
Empathisch vermogen vereist, evenals het zo genaamde fingerspitzengefühl, naast een gedegen opleiding helemaal mee eens.

Een roeping zou het niet mogen heten. Dan kan je alle CAO onderhandelingen en vakbonden wel opdoeken die hun best doen een evenredige beloning te verkrijgen voor het zorgwerk.
Roeping zou wel eens kunnen impliceren dat geen evenredige beloning noodzakelijk zou zijn, immers 'liefdewerk' maakt dat dankbaarheid al een deel van de beloning kan zijn.

Bovendien, het laatste wat een zorgbehoeftige aangepraat zou moeten worden is het gegeven dat dankbaarheid voor de verkregen zorg een must is.

Nee hoor, wat mij betreft mag het woord roeping zeer achterhaald genoemd worden en beslist niet passend op zorg.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Wo Sep 25, 2019 12:50 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Als 'zorgmens' kan ik me wel vinden in hetgeen Dagmar aangeeft dat het werk in de zorg niet ingeschat zou moeten worden als een zo geheten roeping.
Empathisch vermogen vereist, evenals het zo genaamde fingerspitzengefühl, naast een gedegen opleiding helemaal mee eens.

Een roeping zou het niet mogen heten. Dan kan je alle CAO onderhandelingen en vakbonden wel opdoeken die hun best doen een evenredige beloning te verkrijgen voor het zorgwerk.
Roeping zou wel eens kunnen impliceren dat geen evenredige beloning noodzakelijk zou zijn, immers 'liefdewerk' maakt dat dankbaarheid al een deel van de beloning kan zijn.

Bovendien, het laatste wat een zorgbehoeftige aangepraat zou moeten worden is het gegeven dat dankbaarheid voor de verkregen zorg een must is.

Nee hoor, wat mij betreft mag het woord roeping zeer achterhaald genoemd worden en beslist niet passend op zorg.

Ik denk dat 'roeping' eerder een persoonlijke ervaring is om een bepaald beroep uit te willen oefenen, er helemaal voor te willen gaan. En op zich lijkt mij er niets mis mee als iemand dat zo ervaart.
Zelf ervaar ik dat niet zo.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 12:51 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 350
Wo Sep 25, 2019 12:53 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Dat idee is nooit bij mij op gekomen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 12:55 am Reageer met quote

Prima, kan helemaal, niks mis mee inderdaad om te zeggen - ik ervaar het werken in de zorg als vanuit een persoonlijke roeping -.
Maar niet dat het werken in de zorg een roeping is. Dat veroorzaakt in mijn optiek een scheve verhouding.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 12:58 am Reageer met quote

luciaT schreef:
Hizhi.o schreef:

Ik zie werken in de zorg als een zakelijke overeenkomst. En daar "hoort" een bepaalde invalshoek bij.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4043
Wo Sep 25, 2019 1:09 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
luciaT schreef:
Hizhi.o schreef:

Ik zie werken in de zorg als een zakelijke overeenkomst. En daar "hoort" een bepaalde invalshoek bij.

Roeping heeft bij mij de associatie van iets religieus en zweverigs. Geroepen worden tot iets.. Het lijkt mij voldoende wanneer je affiniteit hebt met de zorg en de ambitie om goed te worden in je vak. En dat tegen een fatsoenlijke beloning. In het onderwijs werd ook weleens gezegd dat het een roeping is, maar persoonlijk zag ik mezelf liever als een vakvrouw dan als een geroepene. Niet iedereen is geschikt voor werk in de zorg, maar het is wel gewoon werk.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 1:24 am Reageer met quote

Die associatie heb ik ook wel hoor. Maar ik heb toch nog even de definitie opgezocht. Er zijn meer definities, maar de navolgende vind ik de meest passende.

Roeping is het (subjectieve) idee dat iemand heeft dat hij een taak te volbrengen heeft. Deze taak kan zowel maatschappelijk (arts, verpleegster, journalist) of geestelijk zijn zoals bij predikant, priester of zuster. Roeping wordt vaak geassocieerd met de uitoefening van een vrij beroep.

Affiniteit en het goed worden in je vak, trek me aan. Daar gaat het om denk/vind ik.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13329
Wo Sep 25, 2019 1:26 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik stoor me behoorlijk aan je manier van spreken over jonge medewerkers in de zorg, die verdienen de term huppelkut echt niet, zeer denigrerend taalgebruik en zorgwekkende kijk op jonge zorgmedewerksters!

Ik denk dat je de strekking ietwat mist van wat ik bedoelde. Zoals ik aangaf hoef ik dergelijke types niet aan mijn bed of aan mijn lijf en dat gun ik ook geen enkele andere patiënt. Als het aan mij ligt komen ze niet voor een betrekking in aanmerking in de zorgsectoe, dus ik snap jouw woordkeuze "zorgmedewerksters" niet; heb er althans geen enkele affiniteit mee.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 1:36 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Roeping heeft bij mij de associatie van iets religieus en zweverigs. Geroepen worden tot iets.. Het lijkt mij voldoende wanneer je affiniteit hebt met de zorg en de ambitie om goed te worden in je vak. En dat tegen een fatsoenlijke beloning. In het onderwijs werd ook weleens gezegd dat het een roeping is, maar persoonlijk zag ik mezelf liever als een vakvrouw dan als een geroepene. Niet iedereen is geschikt voor werk in de zorg, maar het is wel gewoon werk.

Zo denk ik er ook over. Ik heb te vaak meegemaakt dat werk in de zorg als iets dienends of erger, een roeping wordt beschouwd, mede omdat het in het verlengde ligt van de 'zorgtaken die vrouwen nu eenmaal eigen zijn'. "Ik zou het niet kunnen" gaat meestal over vies zijn van poep en pies, pijn en andere soorten menselijke ellende, terwijl de professionele kwaliteiten waarover je voor dergelijk werk moet beschikken onderbelicht blijven. Of dat karaktereigenschappen zijn of aan te leren vaardigheden doet er even niet toe. Zoals gezegd hoeft dankbaarheid ook niet voor mij. Algemeen aanvaarde omgangsnormen vind ik meer dan voldoende.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27508
Wo Sep 25, 2019 10:56 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Niet iedere mantelzorger had voordat hij / zij mantelzorger werd affiniteit met zorg geven aan ...
Ik heb lange tijd vrijwilligers werk gedaan in een verpleeghuis en wat me daar opgevallen is dat daar vaak mensen vrijwilligers werk kwamen doen omdat ze mantelzorg gegeven hadden aan ....... .

De oudere wordt niet gedwongen om in de zorg te gaan werken maar ik geloof er wel in dat als ze dit wel gaan doen dat een groot gedeelte dit ook mooi werk vind ook al hebben ze voor die tijd heel ander werk gedaan .

Onbekend maakt onbemind .... loop eens mee met een vrijwilliger om te ervaren wat het is om in de zorg te werken.

Ik denk dat het twee heel verschillende zaken zijn. Mantelzorger word je door omstandigheden. Dat word je omdat je ouders, partner, familie, goede vriend hulp nodig heeft. Dan is die affiniteit gekoppeld aan de relatie die je met die persoon hebt. Dat is geen vrije keus, dat doe je gewoon.
Maar daarmee ben je nog geen professionele zorgverlener. Dat is in mijn ogen een serieus beroep waar je bewust voor kiest. En ik denk dat daar een zekere affiniteit, maar ook een zeker karakter echt wel noodzakelijk is...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 11:18 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Gribou---Greet schreef:
Niet iedere mantelzorger had voordat hij / zij mantelzorger werd affiniteit met zorg geven aan ...
Ik heb lange tijd vrijwilligers werk gedaan in een verpleeghuis en wat me daar opgevallen is dat daar vaak mensen vrijwilligers werk kwamen doen omdat ze mantelzorg gegeven hadden aan ....... .

De oudere wordt niet gedwongen om in de zorg te gaan werken maar ik geloof er wel in dat als ze dit wel gaan doen dat een groot gedeelte dit ook mooi werk vind ook al hebben ze voor die tijd heel ander werk gedaan .

Onbekend maakt onbemind .... loop eens mee met een vrijwilliger om te ervaren wat het is om in de zorg te werken.

Ik denk dat het twee heel verschillende zaken zijn. Mantelzorger word je door omstandigheden. Dat word je omdat je ouders, partner, familie, goede vriend hulp nodig heeft. Dan is die affiniteit gekoppeld aan de relatie die je met die persoon hebt. Dat is geen vrije keus, dat doe je gewoon.
Maar daarmee ben je nog geen professionele zorgverlener. Dat is in mijn ogen een serieus beroep waar je bewust voor kiest. En ik denk dat daar een zekere affiniteit, maar ook een zeker karakter echt wel noodzakelijk is...

Dat klopt zeker, maar ik heb gemerkt dat ik door de min of meer gedwongen mantelzorg waar ik in terecht kwam, bij mezelf onvermoede "talenten" ontdekte. Ik had altijd weinig met hele oude mensen, was natuurlijk gericht op kinderen, maar doordat ik veel bij mijn schoonmoeder in het verzorgingshuis kwam merkte ik dat ik heel makkelijk contact maakte met de hele oude en soms lichtdementerende bewoners. Even aanschuiven aan tafel, praatje maken, grapjes maken, samen zingen.. Ik had dat nooit bij mezelf gezocht, dus zo zou mantelzorg/ vrijwilligerswerk misschien wel degelijk kunnen leiden tot evt betaald werk of een carrièreswitch.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Laatst aangepast door WillemijnF op Wo Sep 25, 2019 11:57 am, in totaal 1 keer bewerkt

Ricko2.0

Stamgast
Stamgast
Antw.: 322
Wo Sep 25, 2019 11:18 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Gribou---Greet schreef:

Precies, de begrippen mantelzorger, vrijwilliger en professionele zorgverlener worden door elkaar gehaald. Dat onderscheid moet wel gemaakt worden om de discussie zuiver te houden.
Iemand die beroepsmatig in de zorg wil gaan werken zal ongetwijfeld enige affiniteit met zorg hebben lijkt mij. Eenmaal werkzaam in deze sector zal het gros deze binding behouden en doorgaan, een enkeling zal tot de conclusie komen dat het toch niet de juiste keus was en weer afhaken.

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Wo Sep 25, 2019 11:46 am Reageer met quote

Bij mij komt iedere week de transmurale dienst, een van de medewerkers gaat er mee stoppen en heeft overplaatsing gevraagd en gekregen. De reden was dat hij sommige handelingen niet meer kon opbrengen. Dus je moet toch wel degelijk enige betrokkenheid hebben met mensen, en dat leer je niet uit een boekje.

Laatst aangepast door l.rozewater op Wo Sep 25, 2019 2:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 12:56 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:

Ik denk dat je de strekking ietwat mist van wat ik bedoelde.

Laten we het er dan maar bij houden dat ik geen enkele affiniteit heb met het woord huppelkut...……..

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Wo Sep 25, 2019 4:18 pm Reageer met quote

Als je in de zorg werkt, dan heb je gewoon iets in je wat het aantrekt om dat werk te doen.
Het is niet van "laat ik de zorg maar ingaan want dan heb ik tenminste werk"
Dan ben je écht verkeerd bezig maar het gebeurd wel en dat heeft mijn vrouw in de loop de jaren vaak meegemaakt met alle erge gevolgen van dien.
Dacht je dat het voor de mensen in de zorg rozegeur en maneschijn is, dan heb je een verkeerde indruk.
Ze lopen onder stress, hoge druk, een vrij laag salaris en vaak lange dagen, dan moet je toch iets hebben om dit te blijven doen en dat is nou juist de liefde voor de mensen!!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 4:46 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Als je in de zorg werkt, dan heb je gewoon iets in je wat het aantrekt om dat werk te doen.
Het is niet van "laat ik de zorg maar ingaan want dan heb ik tenminste werk"
Dan ben je écht verkeerd bezig maar het gebeurd wel en dat heeft mijn vrouw in de loop de jaren vaak meegemaakt met alle erge gevolgen van dien.
Dacht je dat het voor de mensen in de zorg rozegeur en maneschijn is, dan heb je een verkeerde indruk.
Ze lopen onder stress, hoge druk, een vrij laag salaris en vaak lange dagen, dan moet je toch iets hebben om dit te blijven doen en dat is nou juist de liefde voor de mensen!!

Nou heb ik niet de indruk dat er gedacht wordt dat het allemaal rozengeur en maneschijn is. En dat hoeft ook niet. Respect voor mensen die met inzet en aandacht hun werk doen, maar dat heb ik voor meer mensen hoor, ook in andere beroepen.
Als je voelt dat je een soort roeping hebt voor je werk is dat mooi, maar het is geen voorwaarde om goed te presteren.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Sep 25, 2019 7:48 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Laten we het er dan maar bij houden dat ik geen enkele affiniteit heb met het woord huppelkut...……..

Daar heb ik uiteraard begrip voor.

Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats reactie