Het gebruik van de term Oma of Grootmoeder in een logo?
Voorstellen en persoonlijke berichten
Plaats reactie

De naam Oma wel of niet bruikbaar voor een horecaconcept?
Wel
75%
 75%  [ 6 ]
Niet
25%
 25%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 8

jeroenhermsen

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Vr Sep 06, 2019 11:25 am Reageer met quote

Beste lezers,

ik zou graag uw reactie willen weten op het gebruik van de term Oma of Grootmoeder voor een horecaconcept. Wij hebben voor een Brasserie, welke is verbonden aan een zorgtehuis in de regio Arnhem, een horecaconcept bedacht welke we willen vernoemen naar Oma. We willen hiermee de nostalgie, kwaliteit, sfeer en beleving aangeven die je had toen je vroeger bij oma kwam eten. Nu is de opdrachtgever erg huiverig over het gebruik van de naam Oma of Grootmoeder en verwacht daar weerstand op. Wij willen juist Oma als iets positiefs aanduiden, en zijn trots op haar kookkunsten.

Wat vindt u hiervan?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Hermsen

Laatst aangepast door jeroenhermsen op Vr Sep 06, 2019 11:50 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6080
Vr Sep 06, 2019 11:35 am Reageer met quote

Even heel kort als het mag: wanneer ik aan lekker eten denk, denk ik niet aan het eten van mijn oma/grootmoeder die verder een erg lieve schat was, maar denk ik vooral aan spruitjeslucht

Misschien heeft u hier wat aan

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Vr Sep 06, 2019 11:39 am Reageer met quote

Omdat het verbonden is aan een verzorgingshuis vind ik 'Oma' best kunnen.
Grootmoeder is zo ouwebollig.

Grappig dat de associaties bij oma's keuken zo verschillend zijn. Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6080
Vr Sep 06, 2019 11:48 am Reageer met quote

luciaT schreef:

Daarom dus, het zal bij de éen de herinnering aan overheerlijke maaltijden op kunnen roepen maar bij een hoop mensen in Nederland vooral de spruitjeslucht en het karige menu in gedachten brengen. Kun je beter naar een neutraler begrip zoeken zou mijn suggestie zijn

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Vr Sep 06, 2019 11:54 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
luciaT schreef:

Daarom dus, het zal bij de éen de herinnering aan overheerlijke maaltijden op kunnen roepen maar bij een hoop mensen in Nederland vooral de spruitjeslucht en het karige menu in gedachten brengen. Kun je beter naar een neutraler begrip zoeken zou mijn suggestie zijn

Daar zit wat in ja!

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 41722
Vr Sep 06, 2019 12:02 pm Reageer met quote

Als ik aan mijn oma denk dat ruik ik vooral de ode cologne die
ze gebruikte.
Aan eten heb ik geen herinnering.

Achter de wolken schijnt de zon

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 687
Vr Sep 06, 2019 1:10 pm Reageer met quote

Persoonlijk vind ik oma, het woord, heel leuk en ik ben er blij mee om het te mogen zijn. Maar ik weet niet hoe het uitpakt bij anderen, mensen met slechte herinneringen, of zelf nooit oma kunnen zijn.

Zelf heb ik niet zoveel herinneringen aan oma's, de een woonde in Duitsland en zag ik heel weinig en de ander woonde dichtbij, maar zagen we ook heel weinig Smile

Pluk.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 471
Vr Sep 06, 2019 1:16 pm Reageer met quote

jeroenhermsen schreef:
Beste lezers,
ik zou graag uw reactie willen weten op het gebruik van de term Oma of Grootmoeder voor een
horecaconcept. Wij hebben voor een Brasserie, welke is verbonden aan een
zorgtehuis.

Doelgroep en vestigingsplaats (dorp of stad) zijn belangrijk

Beste Jeroen,

is de doelgroep 'ouderen' dan zie ik inderdaad Oma de piepers schillen in een
nostalgische chez grand-mère keuken met rood geruite gordijntjes en daarmee zou
het woord brasserie wellicht vervangen kunnen worden door het meer passende
(gastvrije/sympathieke) bistro.
Is dit de doelgroep niet, dan kan de naam oma/grootmoeder door potentiële gasten
verkeerd geïnterpreteerd worden en in dat geval zou ik hem niet verwerken in het concept.
Om bovengenoemde redenen heb ik niet gestemd.

Overigens heeft niemand in mijn familie (noch daarbuiten) de kookkunsten van
Oma ooit kunnen overtreffen.

Plan(t) the future

Laatst aangepast door Pluk.1 op Vr Sep 06, 2019 1:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Briesje.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6891
Vr Sep 06, 2019 2:38 pm Reageer met quote

Hallo Jeroen.

Een oma noemden wij vroeger opoe.
Een grootmoeder kwam alleen in sprookjes en in voorleesboekjes voor.
Mijn moeder kookte overigens veel beter dan mijn opoe.
Daar stond het eten uren op een kachel of op stinkende oliestelletjes.
Bedenk wel dat er in de tijd van opoe weinig kwaliteit en eenzijdige maaltijden op tafel kwamen.
Ik vind dat oma gedoe ook veel te oudbollig, daar komt bij dat de huidige opa's ook prima kunnen koken.
Nee ik zou maar rap iets anders verzinnen Jeroen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15537
Vr Sep 06, 2019 4:43 pm Reageer met quote

Briesje schreef:
Ik vind dat oma gedoe ook veel te oudbollig, daar komt bij dat de huidige opa's ook prima kunnen koken.

Ook mijn bedenking. Zeker bij de huidige generaties volwassenen en jongeren koken veel mannen. Mijn ene oma kookte matig maar de andere heel goed, overgenomen door mijn moeder. Mijn associaties variëren dus van doodgekookte groente en papperige aardappels naar lekker klaargemaakte simpele maaltijden mat steeds meer escapades naar gerechten van over de grens, zoals pasta en Indische maaltijden. Laat onverlet dat lekkernijen als oma's cake, oma's gehaktballen en dergelijke best aangename associaties oproepen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3862
Vr Sep 06, 2019 4:53 pm Reageer met quote

Het zal vast aan mij liggen, maar ik word altijd enigszins argwanend van dit soort bijdragen.
Ik vraag me altijd af waarom dit soort vragen op een forum als deze worden gezet, komt op mij totaal niet logisch over. Zijn toch wel betere manieren om bedrijfsconcepten te testen lijkt me.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 864
Vr Sep 06, 2019 5:05 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Het zal vast aan mij liggen, maar ik word altijd enigszins argwanend van dit soort bijdragen.
Ik vraag me altijd af waarom dit soort vragen op een forum als deze worden gezet, komt op mij totaal niet logisch over. Zijn toch wel betere manieren om bedrijfsconcepten te testen lijkt me.

Waarom deze vraag hier op het forum gesteld wordt dat begrijp ik wel , het is een horecagelegenheid verbonden aan een zorgtehuis , een horecagelegenheid die het waarschijnlijk het meeste moet hebben van het bezoek en de bewoners van dat zorgtehuis , daarom vermoedelijk de vraag gesteld aan mensen van 50plus en ouder .

De naam Oma of Grootmoeder ......is het een zorgtehuis voor demente ouderen ? dan is Oma een mooie naam . is het een zorgtehuis voor een andere doelgroep dan zou ik een andere naam kiezen.

Briesje.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6891
Vr Sep 06, 2019 5:27 pm Reageer met quote

Van dat oma gedoe zou ik helemaal af willen, het zijn niet alleen oma's die lekker kunnen koken.
Dus niet doen zou ik zeggen.
Ga liever eens uit van de kookkunsten van de kok.
Daar is vast wel een geschikte naam voor te bedenken.
Er begint bij mij al het een en ander op te borrelen. Laughing

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29883
Vr Sep 06, 2019 6:17 pm Reageer met quote

Als ik aan mijn oma denk heb ik daar zeker wel goede herinneringen aan.
Maar er is totaal geen associatie met eten. Ze was al vroeg alleen door het overlijden van haar man op jonge leeftijd. Dus at ze veel vaker bij ons of een van de tantes...

Voor mij geldt dat als er een goede sfeer is en het eten is goed, dat het verder niet veel uitmaakt hoe het etablissement heet.
Ik vind 'Oma' prima al zou ik er zelf niet snel voor kiezen.
Maar het is ook een beetje afhankelijk van wie je als (toekomstige) gasten wil ontvangen. Ik denk zelf dat een bepaalde inrichting en aanbod belangrijker zijn dan een naam...

Faber quisque fortunae suae

Pluk.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 471
Za Sep 07, 2019 12:26 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Voor mij geldt dat als er een goede sfeer is en het eten is goed, dat het verder niet
veel uitmaakt hoe het etablissement heet. .

Vind ik ook, maar voordat deze ervaring plaats kan vinden moeten de gasten (vaste
gasten en/of passanten) eerst naar binnen gelokt worden en daarmee is de naam
belangrijk.
Zoals ik eerder al aangaf, Franse namen 'bekken' nu eenmaal lekkerder
(of smakelijker zo je wilt) Very Happy

PS: Om gerichter antwoord te krijgen, zal de topicstarter specifieker moeten zijn

Plan(t) the future

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29883
Za Sep 07, 2019 3:45 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

PS: Om gerichter antwoord te krijgen, zal de topicstarter specifieker moeten zijn

Dat in ieder geval. Want als Jeroen van plan is erwtensoep en boerenkool met worst te serveren vraag ik mij weer af of een Franse naam wel zo toepasselijk is... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1432
Za Sep 07, 2019 9:07 pm Reageer met quote

ken wel de uitdrukking "oma's laatste nummertje" of dat hier iets mee te maken heeft weet ik niet.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Za Sep 07, 2019 10:02 pm Reageer met quote

De term oma of grootmoeder in een logo, wekt waarschijnlijk meer vertrouwen. Of de vlag de lading ook dekt, is altijd maar afwachten .

Als een soepfabrikant op zijn blikken soep een etiket plakt met de tekst: "Volgens oma's recept" is dat alleen maar om de klant over te halen om zijn merk soep te kopen. Het zal waarschijnlijk net zo smaken als alle soep uit blik.......

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie