De airco die geen stroom vreet.
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Vr Aug 30, 2019 11:42 pm Reageer met quote

Kijk, hiervan zeg ik goed bezig!!

De airco die geen stroom vreet: Nederlandse vinding gaat de wereld over
Het wordt steeds vaker erg warm en dus stijgt de verkoop van airco’s. Maar de apparaten zijn enorme energieslurpers. Een Nederlands bedrijf heeft een revolutionair alternatief in de maak: een stekkerloze airco die koelt met geluidsgolven.

Lees verder; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29877
Za Aug 31, 2019 9:30 am Reageer met quote

Klinkt te mooi om waar te zijn. Maar voorlopig passen ze nog niet in de gemiddelde huiskamer. Dus maar even afwachten of het echt iets gaat worden..

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Za Aug 31, 2019 10:30 am Reageer met quote

Interessant Don! Hoop dat we gauw iets meer over deze uitvinding die van geweldige betekenis zou kunnen zijn voor onze bedrijven, bv in de staalproduktie en in de bio-industrie, misschien zelfs voor shopping-malls te horen en te zien krijgen.

Zou dit buitengewoon milieuvriendelijke proces ook omkeerbaar zijn, dus voor de omzetting van koude in warme lucht dmv geluidsgolven?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Marynote

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 82
Zo Sep 01, 2019 6:19 pm Reageer met quote

Laughing fantastisch Wink

"Life happens"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1175
Zo Sep 01, 2019 11:10 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Interessant Don! Hoop dat we gauw iets meer over deze uitvinding die van geweldige betekenis zou kunnen zijn voor onze bedrijven, bv in de staalproduktie en in de bio-industrie, misschien zelfs voor shopping-malls te horen en te zien krijgen.

Zou dit buitengewoon milieuvriendelijke proces ook omkeerbaar zijn, dus voor de omzetting van koude in warme lucht dmv geluidsgolven?

wel om warme lucht nog warmer te maken lijkt het.

uit," met de kennis van nu"

Hitte omzetten in een oorverdovend geluid, en dat geluid weer terug transformeren tot een nog grotere hitte. Het klinkt vreemd, maar het kan, en het is nog nuttig ook. Onderzoekers van ECN in Petten willen het proces gebruiken voor het terugwinnen van energie uit afvalwarmte. Ze zijn een eind op weg.

op de één of andere manier klopt er voor mijn gevoel iets niet, je moet er iets in stoppen om wat terug te krijgen, een eeuwig durende beweging bestaat niet.

theDon.1

Superlid
Superlid
Zo Sep 01, 2019 11:55 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

op de één of andere manier klopt er voor mijn gevoel iets niet, je moet er iets in stoppen om wat terug te krijgen, een eeuwig durende beweging bestaat niet.

Het klopt wel want men gaat vwb energie verbruik, gebruik maken van bv restwarmte van fabrieken ed.
Staat in het bericht bij de schets van de machine. Wink

nandes57

Superlid
Superlid
Ma Sep 02, 2019 12:07 am Reageer met quote

klopt, maar het elimineren van restwarmte lijkt mij efficienter.

en van warmte kou produceren doet een gasgestookte caravankoelkast toch ook?

theDon.1

Superlid
Superlid
Ma Sep 02, 2019 12:43 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

Dat is niet te vergelijken natuurlijk.
Weet jij de werking van een caravankoelkast wel dan?

nandes57

Superlid
Superlid
Di Sep 03, 2019 12:05 am Reageer met quote

theDon schreef:
nandes57 schreef:

het gaat er niet om of ik weet hoe een campingkoelkast werkt, het gaat erom dat je in beide energie moet steken ( gas of stroom)

btw in een gewone koelkast wordt het koelmedium door een compressor vloeibaar gemaakt en wordt de warmte uit de koelkst gebruikt om het vloeibare koelmedium weer tot gas te brengen.

in een gasgestookte koelkast wordt warmte ( het gas ) gebruikt om het koelmedium van een andere drager te scheiden.

enig idee trouwens wat je moet doen als een gasgestookte koelkast het niet meer doet??

theDon.1

Superlid
Superlid
Di Sep 03, 2019 12:47 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
theDon schreef:
nandes57 schreef:

het gaat er niet om of ik weet hoe een campingkoelkast werkt, het gaat erom dat je in beide energie moet steken ( gas of stroom)

btw in een gewone koelkast wordt het koelmedium door een compressor vloeibaar gemaakt en wordt de warmte uit de koelkst gebruikt om het vloeibare koelmedium weer tot gas te brengen.

in een gasgestookte koelkast wordt warmte ( het gas ) gebruikt om het koelmedium van een andere drager te scheiden.

enig idee trouwens wat je moet doen als een gasgestookte koelkast het niet meer doet??

Leuk verhaaltje nandes mij is het anders geleerd en ja, ik weet hoe je een camping "gas"koelkast weer aan de praat krijgt. Laughing
In één ding heb je gelijk, dat ze allebei energie verbruiken.
Dit apparaat wat hier bedoeld wordt werkt op warmte energie die anders kwakkeloos zou verdwijnen en nu nuttig wordt besteed..

nandes57

Superlid
Superlid
Di Sep 03, 2019 12:55 am Reageer met quote

theDon schreef:
nandes57 schreef:
theDon schreef:
nandes57 schreef:

Leuk verhaaltje nandes mij is het anders geleerd en ja, ik weet hoe je een camping "gas"koelkast weer aan de praat krijgt. Laughing
In één ding heb je gelijk, dat ze allebei energie verbruiken.
Dit apparaat wat hier bedoeld wordt werkt op warmte energie die anders kwakkeloos zou verdwijnen en nu nuttig wordt besteed..

nou vertel hoe of wat is jou anders geleerd, ben er wel nieuwsgierig naar, en vertel hoe krijg je die koelkast weer aan de praat??

het ging mij erom dat de voorgestelde koeling zonder input van energie zou werken en dat is niet zo, er wordt restwarmte ingestopt.

nou Don de 2 eerste vragen kom eens met HET antwoordt.

theDon.1

Superlid
Superlid
Di Sep 03, 2019 7:29 pm Reageer met quote

Beste nandes, ik heb lang genoeg in de wit/bruingoed detailhandel gezeten om te weten hoe een koelkast werkt.
Ik vind het niet relevant om juist in dit topic daar op in te gaan gezien het niet van belang is en het over een ander apparaat gaat.
Even on-topic blijven!

nandes57

Superlid
Superlid
Di Sep 03, 2019 11:23 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Beste nandes, ik heb lang genoeg in de wit/bruingoed detailhandel gezeten om te weten hoe een koelkast werkt.
Ik vind het niet relevant om juist in dit topic daar op in te gaan gezien het niet van belang is en het over een ander apparaat gaat.
Even on-topic blijven!

ik heb alleen aangehaald dat een gasgestookte koelkast ook warmte gebruikt om kou te produceren, no more waarde Don
alles daarna komt voort uit jou vraagstelling

theDon.1

Superlid
Superlid
Wo Sep 04, 2019 7:20 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
theDon schreef:
Even on-topic blijven!

ik heb alleen aangehaald dat een gasgestookte koelkast ook warmte gebruikt om kou te produceren, no more waarde Don
alles daarna komt voort uit jou vraagstelling

Ik heb geen vragen gesteld en vwb jou vragen en opmerkingen heb ik het idee dat je het stuk niet goed gelezen hebt of het niet begrijpt.
Lees het nog eens goed door!!

Pagina 1 van 1

Plaats reactie