zijn deugmensen mensen die niet deugen?
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Di Sep 11, 2018 12:59 pm Reageer met quote

Deugmensen, Gutmenschen zijn, als je twitter en facebook of misschien ook nog andere social media een beetje volgt mensen van de allerergste soort die het allerergste met de beschaving voorhebben. Zij kennen een diepe afkeer jegens de democratie en vormen een allesoverheersende wijdvertakte macht die maar op 1 ding uit is: destructie, totale vernietiging van alles wat naar beschaving riekt, en in de eerste plaats de vernietiging van het blanke ras.

Wie zijn die deugmensen? Wie behoren daar zoal toe. Nou bv iedereen die bij de NPO werkt (lees twitter maar), en iedereen die op een partij stemt die midden of ietsje links van het midden staat, zeg maar de helft van de Nederlandse bevolking, of -wanneer je een Wierd Duk of een Zilte Hond leest- een nog veel groter deel.

Zo'n beetje alle media zijn in handen van de deugmens, gutmensch, de cultuurmarxist (synoniemen) volgens de dye-hard opponent.

Het is een Trumpeaanse voorstelling van zaken die men erop na lijkt te houden. De media vormen de vijand van het volk, zij willen het land kapot maken (waarom, met welke reden, welk voordeel, die vragen voeren te ver natuurlijk). Democraten (in de VS) en/of alle mensen met een ietwat menslievende (ruimer dan slechts blank,- en christelijklievende) inborst dat zijn facisten die maar 1 ding willen de westerse beschaving ondermijnen en de blanke mens onder heerschappij brengen van andere (cq inferieure,- ik probeer hier een gedachte, een instelling over te brengen) rassen.

Meer en meer proef ik het blanke Uebermens-sentiment in populistische ideologiëen zoals die zich manifesteren in binnen en buitenland in de politiek en op de social media, en dat vind ik best wel een beetje benauwend, vooral omdat wie dat senitiment niet deelt, er gevoelsmatig eenvoudigweg onbekend mee is, een verfoeilijk, verachtelijk, volksvijandig deugmens heet te zijn. Herkent u dat?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Di Sep 11, 2018 4:04 pm Reageer met quote

Gutmenschen zijn, met andere woorden, eerst en vooral het product van onze verbeelding; ze zijn het zinnebeeld van een barmhartige Samaritaan wiens naastenliefde tot zo'n omvang is gezwollen dat de deugd niet langer deugdzaam is. Gutmensch is een rechtse term, gebruikt voor linkse mensen. Het valt je misschien op dat Gutmensch een Duits woord is. Dat is omdat het binnen de Duitse politiek ontstaan is. Het is en Kampfbegriff, een strijdkreet, van de Duitse rechterzijde.  Oorspronkelijk is het woord nog niet zo negatief beladen als het nu is: het omschrijft de politieke groep die in de Verenigde Staten ‘liberals’ genoemd worden en hier in België wat veralgemenend ‘links’: een groep die een eerder sociaaldemocratisch gedachtegoed heeft, het belangrijk vindt om anderen te helpen (ook als dit soms ten koste van de persoon zelf gaat)  En daar is weer de term die we nodig hebben om het woord Gutmensch eigenlijk juist te verstaan: politieke correctheid. 

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Di Sep 11, 2018 6:14 pm Reageer met quote

De betekenis van het woord deugmensen/Gutmenschen is, voorzover ik het kan nagaan, nog onvoldoende uitgekristalliseerd en komt steeds meer in een negatief daglicht te staan.
De nogal fluctuerende betekenis van de term maakt een gesprek erover moeizaam, denk ik.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 1 van 1

Plaats reactie