Grote ijsplaat staat op het punt van afbreken
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

Gringo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 119
Wo Feb 08, 2017 12:35 pm Reageer met quote

De opwarming van de aarde is in vogelvlucht. Terwijl we een regering in het Witte Huis hebben die niet wil verklaren dat de opwarming van de aarde voor meer dan 80% door de mensheid is ontstaan en wordt verergerd.

Quote:
Over hoeveel ijs hebben we het?
De ijsplaat die op het punt staat af te scheuren heeft een oppervlakte van 5000 km2. Dat is net zo groot als Gelderland, of als Noord-Brabant. De dikte is gemiddeld ongeveer 350 meter. Het gaat dus over 1750 biljoen (175 met 13 nullen) liter ijs ľ daar kan je bijna 300 keer het IJsselmeer mee vullen.

Lees het hele artikel op NEMO

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Do Feb 09, 2017 1:56 am Reageer met quote

Gringo schreef:
De opwarming van de aarde is in vogelvlucht. Terwijl we een regering in het Witte Huis hebben die niet wil verklaren dat de opwarming van de aarde voor meer dan 80% door de mensheid is ontstaan en wordt verergerd.

Quote:
Over hoeveel ijs hebben we het?
De ijsplaat die op het punt staat af te scheuren heeft een oppervlakte van 5000 km2. Dat is net zo groot als Gelderland, of als Noord-Brabant. De dikte is gemiddeld ongeveer 350 meter. Het gaat dus over 1750 biljoen (175 met 13 nullen) liter ijs ľ daar kan je bijna 300 keer het IJsselmeer mee vullen.

Lees het hele artikel op NEMO

Ja, als die scheur in de Larsen-C ijsplaat (ice shelf) nog maar 20 km verder moet gaan om die ijsplaat te laten afscheuren, kan het binnenkort, (= binnen een paar maanden) zomaar opeens gebeuren dat hij los komt.
Dat zal natuurlijk spectaculair zijn. Zo'n enorme hoeveelheid ijs die dan opeens los komt. Toch is het grotendeels wel een natuurlijk proces, dat abreken van een deel van het ijsplateau. Grotendeels, want warmer oceaanwater kan er ook een handje bij helpen om het proces te versnellen.

Dat er in de VS nu een regering is vol klimaatontkenners, is een tweede verhaal. Een tegenvaller voor de internationale gemeenschap die de uitstoot van broeikasgassen gezamenlijk wil verminderen. Het is eigenlijk belangrijk dat de VS er ook aan meedoet. Het is een land dat aanzienlijk heeft bijgedragen aan de totale uitstoot.

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Antw.: 344
Za Jun 09, 2018 6:43 pm Reageer met quote

Er zijn meerdere ijsschotsen die binnen nu en een tiental jaren op afbreken staan.
De opwarming gaat veel, lees veel en veel sneller dan de meeste mensen menen te weten.
Doordat warmer water in de oceanen zich al tientallen jaren opwaarts langs de meest smalle dunne ijskappen onder de rondingen de dunste lagen steeds sneller dunnen maakt
Met een beetje fantasie zal Nederland over pakweg 25 a 40 jaar half onder water staan.

Ooit hadden we hier een topic: Moeder aarde is boos.
Helaas is deze verwijderd.

De tijd zal het leren
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6104
Za Jun 09, 2018 7:04 pm Reageer met quote

Heinnie schreef:

Met een beetje fantasie zal Nederland over pakweg 25 a 40 jaar half onder water staan.

Na ons 50plussers de zondvloed ?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Za Jun 09, 2018 7:25 pm Reageer met quote

Soms denk ik dat dat niet eens zo verkeerd zou zijn. Laat de mensheid maar eens een keer helemaal opnieuw beginnen...

...Of zou het nog beter voor de aarde zijn als de mens helemaal niet meer terugkeert...

Faber quisque fortunae suae

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Za Jun 09, 2018 8:48 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Wat mensen zou niet zo erg zijn Tympaan, maar nooit meer zo veel als nu.

Heinnie, er zijn ook weer mensen/geleerden die zeggen dat er een kleine ijstijd op komst is omdat het smeltende ijs het water enorm afkoelt. Ik weet het niet.

Dat zullen de verhoudingen moeten uitwijzen:
Het aantal m3 ijs wat in zee terecht ten op zichte van de watertemperatuur in combinatie met de hoeveelheid water.

De tijd zal het leren

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Zo Jun 10, 2018 7:05 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Soms denk ik dat dat niet eens zo verkeerd zou zijn. Laat de mensheid maar eens een keer helemaal opnieuw beginnen...

...Of zou het nog beter voor de aarde zijn als de mens helemaal niet meer terugkeert...

Op of nabij de noordpool smelt tussen nu en de komende 20 jaar giga veel ijs dat daar honderd duizenden jaren heeft vast gezeten.

Hierin zullen ook vele onbekende ziektes zitten nog die we opnieuw gaan mee maken.
De Mens maakt wat mee de komende decennia, dat staat wast.

Een aarde zonder mensen, tja.
Niets is onmogelijk lijkt me.

De tijd zal het leren

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2997
Zo Jun 10, 2018 7:43 pm Reageer met quote

Laat die ijsschots maar naar Friesland drijven. Dan hebben we eindelijk weer eens een Elfstedentocht Laughing

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jun 10, 2018 8:02 pm Reageer met quote

Heinnie schreef:
annette49 schreef:
Wat mensen zou niet zo erg zijn Tympaan, maar nooit meer zo veel als nu.

Heinnie, er zijn ook weer mensen/geleerden die zeggen dat er een kleine ijstijd op komst is omdat het smeltende ijs het water enorm afkoelt. Ik weet het niet.

Dat zullen de verhoudingen moeten uitwijzen:
Het aantal m3 ijs wat in zee terecht ten op zichte van de watertemperatuur in combinatie met de hoeveelheid water.

Daar hoeft niemand zich zorg over te maken. Alle oceanen samen bevatten ong. 1,3 miljard km3 water. dus die 1750 km3 ijs zullen maar weinig invloed hebben op de temperatuur...

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Ma Jun 11, 2018 1:07 am Reageer met quote

Heinnie schreef:
Hierin zullen ook vele onbekende ziektes zitten nog die we opnieuw gaan mee maken.

Heinnie, hoe kom je aan die kennis over onbekende ziektes die in het ijs verstopt zitten?

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Do Jun 14, 2018 12:28 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Antarctica verliest steeds sneller ijs. Verdween rond 2005 nog jaarlijks 73 miljard ton ijs in zee, sindsdien is het verlies verdrievoudigd naar 219 miljard ton per jaar. Vooral de ijskap van West-Antarctica, het deel van het Zuidpoolgebied dat richting Argentini├ź wijst, kalft in hoog tempo af. En dat proces heeft zijn kantelpunt waarschijnlijk bereikt, waardoor het onomkeerbaar is geworden.

Het smelten van Antarctica is niet meer te stoppen https://www.trouw.nl/groen/het-smelten-van-antarctica-is-niet-meer-te-stoppen~a5c1928c/ via @trouw

je kan er niks mee, het is een natuurlijk proces waar de mens niets aan toe of af kan doen, maar eens kijken wat de gevolgen zullen zijn/

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10805
Do Jun 14, 2018 12:44 am Reageer met quote

De veestapel moet gehalveerd worden las ik , vanwege de winden die de koeien laten. Het methaangas wat vrijkomt is deels verantwoordelijk voor de opwarming.
Hebben jullie wel eens uitgerekend hoeveel wij, als mensen met het winden laten, verantwoordelijk zijn voor de opwarming.......

Er zijn bijna 7,5 miljard mensen op aarde.
Laten we zeggen dat die gemiddeld 10 winden per dag laten ( de een wat meer als de ander nietwaar Smile )
Dus 7,5 miljard maal 10 maal 365 = 27.375 miljard winden per jaar !!

Geen wonder dat de dino's zijn uitgestorven indertijd.....(door hun opwarming van de aarde met het winden laten natuurlijk)......met zo een aantal dino's en zulke kolossale beesten , waren de winden niet van de lucht , zal ik maar zeggen. Laughing

De mens zal dus, net als indertijd de dino , ook uitsterven.
Alleen door ons hoogmoedig denken, willen we daar nooit aan :p

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jun 14, 2018 10:21 am Reageer met quote

Zolang 'we' niet bereid zijn om iets aan die idiote vermenigvuldigingsdrift te doen, koerst de mensheid rechtstreeks op een ramp van ongekende grootte af. ieder kind weet dat onbeperkte groei in een ruimte die niet meegroeit, onmogelijk is. Maar toch men blijft maar onbelemmerd doorfokken en negeert het gegeven dat het toch eens genoeg zou moeten zijn. We gaan ten onder aan onze eigen groeidrift. Alles moet steeds meer en steeds groter. Vliegvelden moeten steeds groter worden. Er is wel geen plaats meer voor en het is een enorme geluids- en milieubelasting, maar toch moet het. Er moeten steeds meer huizen gebouwd worden waar ook al geen plaats meer voor is. Maar we stapelen ze nog liever n├▓g hoger en n├▓g dichter op elkaar dan toe te geven dat het hele land daarmee onleefbaar wordt. Overal dreigt een te kort aan of is al een tekort aan. We komen om in het afval maar gaan er vrolijk mee door door n├▓g meer nutteloze rotzooi te produceren. We plunderen en vernielen de aarde waar we maar de kans krijgen enkel voor het gewin van een paar hebzuchtige rijken...

Voor de aarde begint de mens steeds meer een plaag te worden. En dus zou het niet vreemd zijn dat die aarde probeert de mens eindelijk eens af te schudden...

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Do Jun 14, 2018 7:15 pm Reageer met quote

Ik geloof dat ik maar vast een ark ga bestellen. Smile
Lees verder; klikkie

---- Foto waar waarschijnlijk copyright op berust verwijderd ----

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jun 14, 2018 7:50 pm Reageer met quote

Nou, dan wens ik je veel succes... Laughing

WAT ALS DE ARK VAN NOACH IN NEDERLAND GEBOUWD MOEST WORDEN?

De Heer kwam naar Noach in Nederland in het jaar 2018.
De aarde was verdorven en overbevolkt.
De Heer gaf aan Noach de opdracht de Ark te herbouwen en twee exemplaren van elk levend wezen samen met enkele goede mensen te redden.
ÔÇťHier is het planÔÇŁ, zei God. ÔÇťHaast je, want over zes maanden zal het 40 dagen en 40 nachten beginnen te regenenÔÇŁ.
Zes maanden later begon het te regenen.
De Heer keek neer en zag Noach wenen in zijn overstroomde tuin, maar hij zag geen Ark.
´┐ŻNoach´┐Ż, donderde Hij, ´┐ŻWaar is mijn Ark?´┐Ż
´┐ŻVergeef mij, Heer´┐Ż, smeekte Noach.
´┐ŻDe tijden zijn veranderd.
Ik had een speciale bouwvergunning nodig.
En ik heb moeten discussi´┐Żren met de inspecteurs in verband met een brandverzekering.
Mijn buren beweren dat ik de bouwlijn overschreden heb met mijn Ark en dat ik de maximum bouwhoogte niet gerespecteerd heb.
Er lopen nog twee bezwaarschriften in verband met inkijk en uitzichtbelemmering.
We zijn naar Stedenbouw gegaan voor een beslissing.
Toen kwam het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Zij wilden een waarborg gestort hebben voor de toekomstige kosten van de aanpassing van de infrastructuur als de Ark verplaatst moest naar de zee.
Ik beweerde dat de zee tot hier zou komen, maar daar geloofden ze geen snars van.
Hout verkrijgen was een ander probleem.
Er is een verbod op het kappen van inlands hout om de gevlekte bosuil te beschermen.
Ik probeerde de naturisten te overtuigen dat ik het hout juist nodig had om die uil te redden.
Geen gehoor!
Ik verzamelde de dieren.
Maar toen werd ik aangeklaagd door de Dierenbescherming.
Die beweerden dat ik wilde dieren gevangen hield tegen hun zin.
Ook argumenteerden ze dat de accommodatie te beperkt was en dat het wreed en onmenselijk was om zoveel dieren te houden in zo´┐Żn kleine ruimte.
Het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer besliste dat ik geen Ark mocht bouwen zonder dat ik een Milieueffectenrapport opmaakte over de door U voorspelde watervloed.
Ondertussen ben ik nog steeds bezig een klacht van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding van ´┐Ż´┐Żn van Uw dwarse pastoors op te lossen.
Volgens hem moet ik een bepaald aantal allochtonen inhuren om de Ark te bouwen.
Anderzijds willen de vakbonden dat ik enkel vakbondsleden met Ark-ervaring te werk stel.
Om de zaak nog erger te maken hebben de Belastingdienst en Douane al mijn bezittingen en beleggingen aangeslagen.
Zij beweren dat ik het land illegaal wil verlaten met meeneming van bedreigde diersoorten.
En dan zeg ik nog maar niets over de problemen met het ellebogenwerk van al die politici, die allemaal wel iemand hebben die absoluut mee moet.
Dus Heer, vergeef mij. Het zal me minstens tien jaar kosten om de Ark te bouwen´┐Ż.
Plotseling stopte de regen, de hemel klaarde op en de zon begon te schijnen.
Een prachtige regenboog strekte zich uit over de horizon.
Noach keek verwonderd op. ´┐ŻWil dat zeggen dat U de wereld niet zal vernietigen´┐Ż, vroeg hij.

´┐ŻNee´┐Ż, zij de Heer, ´┐Żuw regering heeft dat al gedaan´┐Ż

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Do Jun 14, 2018 11:09 pm Reageer met quote

Laughing Mooi stuk Tympaan, geweldig en het is precies zoals het momenteel gaat, bedroevend.
Laat ik maar niet met die ark beginnen, ik koop wel zwembandjes en een rubber bootje voor mijn vrouw en Luuk. Laughing

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Zo Jun 17, 2018 11:38 am Reageer met quote

Quote:

Regio's die het water het hardst om de oren krijgen, zijn alle deltagebieden die de aarde rijk is.
Nederland zal naar verhouding het verst onderlopen, bleek eerder uit een raming van onderzoeksbureau Climate Central.

Dat klinkt niet echt prettig Confused
https://www.trouw.nl/groen/hoe-ziet-de-wereld-eruit-als-west-antarctica-in-zee-verdwijnt-~af4229a4/

Pagina 1 van 1

Plaats reactie