Roodborst
Schrijven & dichten
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13344
Za Jan 07, 2017 4:08 am Reageer met quote

Op een van mijn langeafstandswandelingen, deze keer langs de Langbroeker Wetering, met al die minikasteeltjes, kwam ik door de krakende sneeuw over een verlaten pad een roodborst tegen. Dat is een vogeltje van een centimeter of tien hoog als ie zich flink uitrekt bij zijn ochtendgymnastiek. Niet van plan om een millimeter uit de weg te gaan voor mijn een meter zesentachtig, negentig kilo met volledige winterwandeluitrusting, stond ie daar midden op het pad en ik even stil bij die confrontatie. Het iele ding had een houding die niets anders uitstraalde dan "en jij wilt erlangs?" Door dergelijke ervaringen vind ik het niet meer dan terecht om respect voor kleine vogeltjes op te brengen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jan 07, 2017 8:49 pm Reageer met quote

Rina.v schreef:
Dat zal een heel mooi gezicht geweest zijn. Wie wil dit nu niet zien ? Fijn dat je dit deelde met ons. Neem je nooit een fototoestelletje mee......meestal heb ik wel eentje in mijn zak voor zulke momenten

O ja, en tegenwoordig mijn smartphone. Gistermorgen, op weg naar mijn werk kwam ik in het halfduister een vogeltje tegen dat langdurig op zijn plek bleef bij mijn nadering. 'Wedden dat het een roodborst is?', dacht ik en verdomd, het vogeltje hield lang genoeg stand om mijn gelijk te kunnen bevestigen. Dat riep de herinnering aan die wandeling van toen bij me op. Ik heb gewoon wat met bepaalde soorten vogels, vooral met roodborsten, merels en houtduiven, misschien omdat ik met die soorten vrij snel interactie heb in mijn achtertuintje. Intrigerend om je te bedenken dat het de laatst overgebleven dinosauriërs zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Za Jan 07, 2017 9:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jan 07, 2017 9:44 pm Reageer met quote

Ik woon en werk in omgeving Utrechtse Heuvelrug, zeg maar bosachtig maar feitelijk gemengd landschap. Daar zie ik vooral mezensoorten, houtduiven, legio ruziënde merels (is het bijna voorjaar?) en natuurlijk de obligate spechten, boomklevertjes en buizerds. Maar wel beduidend minder mussen dan ik gewend was in voorgaande jaren.

Bottom line van mijn bijdrage hier, terug on topic, is wat zo'n gevederd beestje bij me kan oproepen. Aanleiding had zomaar ook een veldmuisje kunnen zijn. Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Mrt 24, 2017 5:28 pm Reageer met quote

75plus schreef:
Daar zat jouw roodborstje, heel eigenwijs, bovenop de reflectorspiegel.

Geweldig! Dat vergaande territoriumgedrag van dat kleine prutsbeestje verbaast me iedere keer weer.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie